For å utdype MOWs (forøvrig helt korrekte) svar:
Gardermoen ble bygget av tyskerne under krigen og hadde to hovedrullebaner på 2000 meter som lå i 90 graders vinkel på hverandre. Dagens vestre bane er en forlengelse av den ene av disse, restene av den andre (11-29) ses i dag på vestsiden borte ved postflyene og SAS-muséet. I tillegg ble det bygget en ringbane på østsiden av flyplassen der dagens østre bane er. Dagens dragstripe og tømmerlager ligger på den tidligere ringbanen. Denne ringbanen hadde også en del som var 1800 meter lang rullebane, (04-22) det er søndre del av denne som i dag brukes til dragrace. Ringbanen var i bruk for seilflyving til ut -80 tallet.
Pga Fornebus manglende terminal-kapasitet og korte rullebane ble all chartertrafikk overført til Gardermoen i 1972. Forsvaret hadde forlenget 01-19 etter krigen og banen var på -70/-80 tallet 2600 meter pluss overrun. Den ble såvidt jeg husker forlenget til 2750 meter i 1987.
Chartertrafikken tok i bruk en av de gamle tyskerhangarene som ble bygget om til formålet. Da direkterutene til New York kom (1978?) med SAS og senere Northwest Orient måtte disse bruke Gardermoen pga for kort bane på Fornebu.
USA-trafikken brukte samme terminal som charter. Denne terminalen er i dag i bruk for biz-jets og enkelte VIP-flyvninger.
Det var også norsk militær flyging fra Gardermoen før krigen, men ikke mye. Terminalen som var i bruk - nå GA-terminalen - var for øvrig en hangar bygd under krigen av Luftwaffe. Buene er fortsatt synlige.