Går OSL-LYR fra utland nå (August 2021)?

Fnate

ScanFlyer Ununoctium
Medlem
Går OSL-LYR fra utland nå (August 2021)?

Hei og hå

Vi booket OSL-LYR med direkteflyet som ikke stopper i TOS nå på lørdag. Det er litt confusion. Jeg har sittet og sett og det så ut som om den gikk fra litt ymse domestic gates. Men jeg må ha surret ser det ut som?

Gårsdagens OSL-LYR gikk nemlig fra F-gates.

Er det noen som har fløyet denne i det siste? Utland betyr vel full bananaboat ved avreise og ekstra full bananaboat ved ankomst, ettersom vi jo på en måte bare er halvvaksinerte. Eller er det rett og slett annerledes når det er LYR og ikke ULN eller lignende?

Spørsmålet er: Har Fnate booket noe usedvcaaaaaaanlig dumt. Selv til Fnate å være?

#makan

Går OSL-LYR fra utland nå?

Ved ankomst fra LYR må man gjennom passkontrollen, men man er unntatt testregimet for covid-19 ved ankomst OSL da det er en innenlandsflight.
Og for å svare på et tidligere spørsmål, siden det er en innenlandsflight er det kun 1 alkohol enhet inkludert… som alltid skjer det unntak…

Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Går OSL-LYR fra utland nå?

Direkteflyet går fra utland fordi du må ut av tollsonen.

Hvor mye bananbåt det er, aner jeg ikke, men du må altså ut av norsk tollsone, og derfor går flyet fra Non-Schengen.

Hvor mye bananbåt det er, aner jeg ikke, men du må altså ut av norsk tollsone, og derfor går flyet fra Non-Schengen.

.. og det har det vel alltid gjort, også før Korona tiden?

.. og det har det vel alltid gjort, også før Korona tiden?

Ja, det visste jeg. Men så har jeg sittet og sett på ting nå i det siste og det har sett ut som det ofte går fra C-gates og sånt. Så jeg forestilte meg at de hadde gjort noe "smart" for å slippe å blande denne flighten sammen med alt annet grums. Men da har de altså ikke det. Vi får møte opp tidlig.

Noen som vet om noe er oppe for servering av tryllesoda etter passkontrollen?

Ved ankomst fra LYR må man gjennom passkontrollen, men man er unntatt testregimet for covid-19 ved ankomst OSL da det er en innenlandsflight.
Og for å svare på et tidligere spørsmål, siden det er en innenlandsflight er det kun 1 alkohol enhet inkludert… som alltid skjer det unntak…

Takker.

Vedr 1 enhet alkohol i PLUS så får vi håpe det hjelper med Diamond. Hjelper ikke det heller så får vi glede oss over at vi i det minste tjener bonuspoeng på det vi betaler. :)

For nybegynnere. Vi har denne allerede. Da banker vi alle i bananbåten

724e658a7bc81551c5fbc4d6f350a356.jpg

Last edited:

Man, Svalbard er Norge. Så hvorfor må man ut av norsk tollsone da??

Svalbard er en del av kongeriket Norge, men ligger utenfor Schengen og EØS-samarbeidet.

Da sier du at f.eks. hvis Bergen hadde vært utenfor Schengen / EØS så hadde alle som skulle til Bergen måtte ut av norsk tollsone?
Nei det tror jeg ikke. For Bergen hadde forsatt vært innenlands.

Da sier du at f.eks. hvis Bergen hadde vært utenfor Schengen / EØS så hadde alle som skulle til Bergen måtte ut av norsk tollsone?
Nei det tror jeg ikke. For Bergen hadde forsatt vært innenlands.

Du må heller ikke blande inn tollsoner her, det har ikke noe med saken å gjøre

Svalbard er endel av Norge og flyvningen er innenlands, men fordi Svalbard er utenfor Schengen så er det dokumentkontroll for å komme inn/ut

Stemmer ikke helt: både Svalbard og Jan Mayen er å regne som tollmessig utland.

Nettopp fordi Svalbard er toll- og avgiftsfritt område betyr det at varer som tas med fra Svalbard til fastlandet, blir tollbehandlet ved ankomst til fastlandet som om innreise skjedde fra utlandet.

Derfor går alle direkte flighter fra OSL-LYR på utland-gater og OSL-LYR via TOS på innenriks men havner på "kombi-gate"(innland/utland) i TOS der pax må av flyet og gjennom passkontroll på vei ut og både pass/toll i TOS på vei tilbake fra LYR.

https://www.toll.no/no/bedrift/eksport/deklarering-ved-eksport/

Stemmer ikke helt: både Svalbard og Jan Mayen er å regne som tollmessig utland.

Nettopp fordi Svalbard er toll- og avgiftsfritt område betyr det at varer som tas med fra Svalbard til fastlandet, blir tollbehandlet ved ankomst til fastlandet som om innreise skjedde fra utlandet.

Derfor går alle direkte flighter fra OSL-LYR på utland-gater og OSL-LYR via TOS på innenriks men havner på "kombi-gate"(innland/utland) i TOS der pax må av flyet og gjennom passkontroll på vei ut og både pass/toll i TOS på vei tilbake fra LYR.

https://www.toll.no/no/bedrift/eksport/deklarering-ved-eksport/

Ja, jeg var litt rask i beskrivelsen, men mitt poeng var at toll og passkontroll er to forskjellige ting. Tollgrensene følger jo ikke alltid Schengengrensen ;)

En kan se på Svalbard litt som Norges svar på Guam. Guam ligger utenfor immigrasjonssonen til USA og derfor må også reisende fra USA gjennom passkontroll og tollkontroll ved ankomst Guam. Men det er fortsatt en del av USA. Guam har noen ekstra nasjoner feks inkludert i visa waiver.

Re: Går OSL-LYR fra utland nå (August 2021)?

Det snodige vi la merke til i går var også at vi kunne kjøpe tax free på Svalbard og ha med hjem, men kunne ikke handle i taxfree butikken på OSL.

Back