Gamle minner og en bitteliten quiz

SK384

ScanFlyer Dusty
Medlem
Opprydning i bokhyllen fortsetter. I dag dukket denne opp. Selskapet eksisterte fra 1979 til 2020, men det fløy kun to år med navnet British European. Hvorfor vekker akkurat denne tidtabellen og flyturen så spesielle minner? Hvor gikk ferden den gang i 2001 og hvilke flytype fløy vi med? Dette er nok spørsmål for de som har vært på forumet lenge.
 

Attachments

  • FB_IMG_1725299924473.jpg
    FB_IMG_1725299924473.jpg
    98.2 KB · Views: 245
Lurer på om dette kan ha vært flyvninger mellom Aberdeen og Oslo med Embrummer 135 - 145 ?
 
Forhenværende FlyBe. Når det gjelder flytype snakker vi om enten CRJ200, BAe 146 eller ATR. Usikker på destinasjon.
 
Jeg får gi et lite hint. Turen gikk fra LGW til JER. Det var Braathens som tok oss over fra OSL til LGW.
 
Vi fløy ikke med Dash 8 på ruten. De hadde imidlertid både 200 og 300 i flåten og 400 i bestilling.Vi fløy med BAE 146 begge veier. På returen var den i Air France farger da de fløy en del franchi for Air France (dog ikke den ruten, selv om flyet var i Air France livery. De brukte stort sett kun 146 mellom LGW og JER selv om det kunne slenge innom i Dash 8 fra tid til annen.

Så var det begivenheten da? :)
 
Vi får ta fasiten da. Vi besemte oss for å gifte oss våren 2001 og vi ønsket bare et bittelite bryllup i all hemmlighet. Vi valgte å gifte oss på Jersey den 6. juli 2001 og kombinere det med ferien. "Bryllupsreisen" gikk til St. Malo i Frankrike dagen etter. Med hurtigbåt går det normalt ganske kjapt. Det var et forrykende uvær på den turen og båten gikk for halvmaskin og de aller fleste ble sjøsyke ombord.

Vel, vi fløy med Braathens fra OSL til LGW. Deretter var det BAe 146 fra British European videre fra LGW til JER. Returen gikk samme vei, bortsett fra at flyet var i Air France livery. De fløy en del for Air France på den tiden (Ikke LGW-JER), men som de ulike liveryene gikk litt omhverandre. Vel, 23 år etter er vi fremdeles gift.
 
Tror jeg tok feil og blander sammen selskaper, hvor er LN-KOG ?

Jeg er her, men har vært litt opptatt med jobb og sånt stell.

Som en sa "forhenværende Flybe", men det er også to selskaper. Jersey European Airways ble etablert i 1979 da Intra Airways (etablert i 1969) og Express Air Services slo seg sammen. Jeg er usikker på om Express Air Services er det samme som var passasjerdelen til Channel Express. Uansett slo eierne dem sammen med Spacegrand Aviation i 1985. Selskapet vokste og tok navnet British European i 2000 og Flybe i 2002. De kjøpte BA Connect i 2006 var et av, hvis ikke Europas største regionalselskap - og kanskje var det kjernen til det som senere skjedde?

Det var et interessant selskap som fløy på steder som "ingen skulle tru at nokon kunne bu". De fant sektorer som var underserviced og lagde sine egne markeder. De tok sjanser og lyktes for det meste. BHX-OSL var kanskje ingen stor suksess, men EXT-AMS var helt klart det. Dessuten fløy de mye på Jersey der det hele startet med Intra.

Inn mot pandemien gikk det dårligere. Det var snakk om fusjoner og overtakelser og Virgin Connect, men alt endte i et mageplask samtidig som verden gikk i lockdown og i mars 2020 var det slutt.

Flybe Mk 2 var en kortvarig flopp med base på BHX.
 
Back
Top