Gamle fornebu mid 1960

Merk, DC 8 med PA var ikke lett å få med seg, greide det 1968 BCN-NCE....
Jada, høres rart ut , men PA hadde mange rare mjølkeruter på den tiden...^_^

Tusen takk for vederkvegende syn for mitt såre øye! Rart å se terrassen igjen, ikke lenge jeg fikk gått der, var det 1972 den ble stengt?

Kom til FBU høsten 1971 og kjøpte min første speilrefleks for første lønna...Første bildet ble tatt på takterrassen, husker det sto en CV-440 på tarmac.
Leter fortsatt etter bildet, sort/hvitt som man fremkalte selv fordi fargebilder var uhorvelig dyre dengang, slides var litt rimeligere.

Du kan ikke kalle det her "Gamle fornebu", for det var på andre siden, under tårnet. Disse bildene er altså "gamle bilder fra Fornebu".

terassen-fbu.jpg

Last edited:
Kjempeflotte bilder og takk for at du ville legge de ut her på forumet. Får aldri nok av bilder fra glanstiden. :)
Var terrassetaket altid åpent for almenheten? Hvilket rom befant seg når en gikk inn døra som en ser på bildet?

Kjempeflotte bilder og takk for at du ville legge de ut her på forumet. Får aldri nok av bilder fra glanstiden. :)
Var terrassetaket altid åpent for almenheten? Hvilket rom befant seg når en gikk inn døra som en ser på bildet?

Taket var åpent fra åpningen i 1964, til det beklageligvis ble stengt for alltid under oljekrisa vinteren 1974 :(

Trappa som gikk fra 2.etg til 3.etg hvor kaféen og restaurant Caravelle var, fortsatte opp en etasje til, og da kom en ut av døra som er på bildet, alltid så herlig å gå ut der syntes jeg.

Taket var åpent fra åpningen i 1964, til det beklageligvis ble stengt for alltid under oljekrisa vinteren 1974 :(

Trappa som gikk fra 2.etg til 3.etg hvor kaféen og restaurant Caravelle var, fortsatte opp en etasje til, og da kom en ut av døra som er på bildet, alltid så herlig å gå ut der syntes jeg.

Synd, hvilken grunn hadde de for å stenge den? Ut i fra bildet ser det ut til å ha vært en poppulær plass?

Synd, hvilken grunn hadde de for å stenge den? Ut i fra bildet ser det ut til å ha vært en poppulær plass?

Som i dag, fryten for terror....

Det var et flott sted, og noen ganger var det mye folk der, men andre ganger var jeg nesten alene der, men det var vel fordi jeg som regel var innom der på vei hjem fra skolen.

Forstår. Da har du hvertfall mange fine minner derfra:)
Husker selv fra barndommen på 90-tallet - var alltid gøy å sykle ut til Lista flyplass å se på fly. Lukten og lydene sitter godt i minnet. Husker vi var så stolte etter at vi fikk lov av kapteinen å bli med å se på en King Air 200 både utenfor og inni. Så fikk vi konfekt. Viktig å ta vare på de gode minnene. Luftfartshistore blir aldri kjedelig!

Takk for svar.

Hyggelig at det har vært så mange responser på posten min.
Vil legge ut noe mer i løpet av høsten.
Jeg er fortsatt aktiv med samme interesse som i 60 åra, så har mye og arkivere.
Var akkurat på heathrow og ble 3000 bilder der, men de gamle er jo mer spennende og
se på.
Har lånt bort scannneren min i forbindelse med med min 60 årsdag , så jeg får nok
ikke mulighet før i høst , men da skal jeg legge ut noen bilder fra 'gamle fornebu'
riktignok tatt etter at den nye åpnet., Også ett fra røros og sola fra de glade 60 åra

God sommer

Takker for disse superinteressante foto fra gamle Fornebu.

Nå er jeg mest historiskk interesert, og bilder fras Nordvestsida av 06?
hadde vært svært moro - hvis du har.

Har så mange spørsmål.
Først- Noen som har kart eller kan tegne en skisse over hvordan det så ut i perioden 1945-1970 ?

HadDe DNL egen hangar - hvor holdt de til?
Vingtor hvor?
Hønningstad og Norsk Flyindustri?
Oddvar Korsvold og Norrønafly?
Når ble Br.SAFE hangaren bygd?

Har mange andre, men begynner med disse.

Back