Fylkeskommunenes overtagelse av FOT-rute-ansvaret

Ja, det var det med lokaldemokrati da. Jeg bor i Osloregionen. Her er det ifølge listen til gustavf fire ruter. Tre til Hordaland og Sogn og Fjordande, en til Trøndelag. Det er ikke vanskelig å se interessekonflikter her. Hvem får pengene og hva kommer de til å bli brukt på?
For eksempel har Oslo og Trøndelag trolig meget forskjellig nytte i og ønske om å spytte penger inn i Røros-Oslo-ruten. Hvem betaler og hva/hvem går det utover?

Akkurat her tenker jeg at Oslo/Akershus skal slippe å mene noe. FOT rutene er til for at de stedene med dårlig tilbuds skal få et tilbud. Men vi kan sikkert diksuterer dette i det vide og det brede. Men mitt poeng er at skal vi ha lokal demokrati så må de få bestemme over noe. Og da kan de like godt bestemme over hele kollektivtilbudet som de faktisk har forutsettninger for å mene noe om.

Kanskje det trengs litt forandring ?

NRK: Fortviler over flytilbudet:
https://www.nrk.no/nordland/fortvil...et-har-gatt-fra-tungvint-til-verre-1.13895766

Denne tråden oppsto vel som en sidevariant av at OG snakker om å komme tilbake til kortbanenettet med Pilatus C12 og antatt bedre og billigere tilbud til staten.
En Pilatus med plass til 9 seter øker ikke akkurat kapasiteten og vil nok ikke i dette tilfelle bedre flysetetilbudet i forhold til hvordan WF flyr med Dash 8.
Dagens ruteopplegg er i stor grad styrt av staten og skal fylke bedre dette må de inn med mer penger, noe som i dette bildet er lite sannsynlig.

Last edited:
Det sittende flertallet på Stortinget har også vedtatt et nytt inntektssystem for fylkeskommunene, som i praksis fører til inntektssvikt i fylkeskommunene med mye båttransport. Det er i stor grad de samme fylkene som har mye FOT. Det kommer til å bli en slosskamp av de helt store om de midlene.

Virka som om det er mykje anna som skal flyttast til fylkja no. Kan neppe ende vel. Transport ser jo kutt litt over alt.

Det er nok bare å innse at selskapet som på mange måter har vært pioneerer i Norsk luftfartr har skitfet karakter.

Med nye eiere (Sunnmørsk skipsreder og Oslodominert, men Helgelandsbasert, registrert selskap) blir nok fremtiden litt annerledes.
Tiden som SAS-underbruk har som jeg ser det gitt sympttomer på "dirty-business".

Denne tråden handeler om nye signlaer fra regjeringen, og selv om Vaas prøver å avspore > egen tråd!

Har ikke lest de siste FOT-anbudsbetingelser, men så vidt jeg husker fra forrige, kapasietet.
Ikke nødvendigvis pr flight, men totalt.
Slik sett kan flere avganger utfylle kravet, ikke nødvedigvis flysrørrelse.

Dette bør selvsagt de lokale (i fremtidige -planlagte anbudsrunder avgjøre)¨

Jeg har ikke dratt OG og hans selskap i denne tråden, men kanskje han har ett poeng:
Mindre fly og hyppigere avganger tror jeg folk i "periferien" ville sette pris på.

(Ble litt "krøllette dette, men fra em gammel flyentusiast, med mange venner som har fløyet for WF og andre selskaper.

PS For meg ser argumentasjonen ti Jaas mistenkelig lik en "Earlybird"(for noen år siden) diskusjon, da også Widerøe innbefattet.
Samme persjon med nytt "nick" ?

Last edited:
Det er nok bare å innse at selskapet som på mange måter har vært pioneerer i Norsk luftfartr har skitfet karakter.

Med nye eiere (Sunnmørsk skipsreder og Oslodominert, men Helgelandsbasert, registrert selskap) blir nok fremtiden litt annerledes.
Tiden som SAS-underbruk har som jeg ser det gitt sympttomer på "dirty-business".

Denne tråden handeler om nye signlaer fra regjeringen, og selv om Vaas prøver å avspore > egen tråd!

Har ikke lest de siste FOT-anbudsbetingelser, men så vidt jeg husker fra forrige, kapasietet.
Ikke nødvendigvis pr flight, men totalt.
Slik sett kan flere avganger utfylle kravet, ikke nødvedigvis flysrørrelse.

Dette bør selvsagt de lokale (i fremtidige -planlagte anbudsrunder avgjøre)¨

Jeg har ikke dratt OG og hans selskap i denne tråden, men kanskje han har ett poeng:
Mindre fly og hyppigere avganger tror jeg folk i "periferien" ville sette pris på.

(Ble litt "krøllette dette, men fra em gammel flyentusiast, med mange venner som har fløyet for WF og andre selskaper.

PS For meg ser argumentasjonen ti Jaas mistenkelig lik en "Earlybird"(for noen år siden) diskusjon, da også Widerøe innbefattet.
Samme persjon med nytt "nick" ?
Her var det mye rart med antydning til "dirty business", nye eiere etc. I det minste er eierne økonomisk solide.
Om man ikke ser utfordringen slik som angitt i Prop. 84 S skal man være rimelig naiv.
Når det gjelder mindre fly og hyppigere avganger eks. 9 seter kan man jo se for seg hva som skjer under de mest benyttede avgangstider. En 9 seter må foreta fire avganger for å matche en Dash 8.
Selvfølgelig kan man spre kapasiteten utover dagen, men det er ikke det markedet ønsker og har behov for. Når det er sagt er det ingen total jubel for mydighetenes Prop 84 S idet Vestlandet og M&R ønsker dagens ordning samtidig som NHO luftfart,LO,Parat/Norsk Pilotforbund og Posten er negative.De nordlige fylker er positive.
Avinor og Luftfartstilsynet legg til grunn at det blir tilført økede midler for å finasiere øket ressursbruk ved å assistere fylkeskommunene. De legger til at det vil kreve betydelig kompetanseoverføring fra Avinor og LT til fylkeskommunen, hva nå det vil koste?
Midlene som vil bli gitt til fylkeskommunene vil ligge innefor rammetilskuddet og fylkeskommunene har ikke plikt til å gi eller vurdere å gi midler til kjøp av innelandske flyruter.
Man behøver ikke å være rakettforsker for å se hvor dette bærer hen og man kan anta at fristelsen til å velge billige løsninger til fordel for økonomien i fylkeskommunen vil bli stor.
Det som klager på flytilbudet i nord har noe å glede seg til.

Fordi det koster mere enn det smaker.
Fordi de foretrekker å konsentrere seg på det de kan.
Fordi de ikke har egnet materiell.
Fordi de ikke har kompentanse på området.

Midlene som vil bli gitt til fylkeskommunene vil ligge innefor rammetilskuddet og fylkeskommunene har ikke plikt til å gi eller vurdere å gi midler til kjøp av innelandske flyruter.
Man behøver ikke å være rakettforsker for å se hvor dette bærer hen og man kan anta at fristelsen til å velge billige løsninger til fordel for økonomien i fylkeskommunen vil bli stor.
Det som klager på flytilbudet i nord har noe å glede seg til.

Det blir interessant å se hvordan overføring til fylkeskommunene vil påvirke anbudene, men vi skal huske på at FOT-rutene ikke er de eneste, dyre samferdselstilbudene som fylkeskommunene har ansvaret for. Fergeruter eller T-banelinjer er heller ikke spesielt rimelige å drive. Samtidig er det nok vesentlig hardere kamp om millionene på fylkeskommunenes budsjetter enn i statsbudsjettet.

De som vil klage i framtida kan jo, i det minste, klage til lokalpolitikerne sine. Kanskje også stemme på et annet parti ved neste fylkestingsvalg.

Når tvangssammenslåingene er ferdige, kan man vel knapt snakke om lokalpolitikere. En kjøretur fra Harstad til Vardø er jo på bare litt over 1000km, i et fylke som dekker ca 1/4 av landarealet til Norge.

Ansvaret for FOT ruter overføres til Fylkeskommunen.

I forbindelse med etableringen av Troms og Finnmark Fylkeskommune er det nå bestemt at ansvarlig org. for T&F s kjøp av FOT skal plasseres i Vadsø.
Hvilke fordeler forventer man å oppnå ved å flytte ansvaret fra Stat til Fylke?

Re: Ansvaret for FOT ruter overføres til Fylkeskommunen.

Hvilke fordeler forventer man å oppnå ved å flytte ansvaret fra Stat til Fylke?

At stat, storting og regjering slipper ansvaret for underfinansiering og nedskjæring.

Her kommer både kravspecs og etterspørsel til å ofres på lønnsomhetens alter i mye større grad enn gjennom staten. Merk mine ord. Dette er IKKE positivt for de som er avhengig av flytransport.

Last edited:
Det er en fin konkretisering, ja. Det har allerede vært nevnt at fylkene med mye båttransport rammes økonomisk, dette gjelder absolutt for Troms. Ikke så mye for Finnmark, men der er Hurtigruten viktig. Hurtigruten er allerede i ferd med å bli splittet opp i kortere deler, så den er vel også på tur til fylkeskommunene

Det blir kutt - dårligere tilbud - lavere etterspørsel og dermed en grunn til å legge ned.

Det vi sikkert vil se er at ruter blir kutta med "kompensasjon" i form av andre transportmidler. Ikke at jeg foreslår det, men eksempler på de mest drastiske kuttene kan være: Kutt av Sørkjosen, men bedre båt- og bussforbindelsen Tromsø-Skjervøy-Storslett. Kutte ut Vardø og Berlevåg, men sette inn hurtigbåt i Varanger.

For øvrig undres jeg svært på hvordan man skal løse dette med tanke på ruter i grenseland, slik som ruter til EVE.

Til sist spørs det hvor billig dette blir, dersom fylkene kutter i bruken av flyplasser som staten må opprettholde for beredskap. Jeg klarer ikke å se for meg at man skal komme med en massiv oppgradering av veinettet i Finnmark, som er det eneste reelle alternativet. Båt er også for sårbart i finnmarksklima.

Nordland fylkeskommune innstiller på å dele FOT-anbudene opp i 2 tidsperioder. En kortvarig frem til juli 2024, som vil bli en status quo i forhold til dagens system. Deretter en som går fra 2024 til 2029 der man ser for seg å kunne gjøre endringer og tilpasnnger.
Fylket går i stedet inn for å lyse ut en kort kontraktsperiode i første omgang, fra 1. april 2022 til 31. juli 2024, med samme konkurransegrunnlag som ved forrige anbudsutlysing.

Målet er å «komme oss gjennom den vanskelige perioden frem til år 2024, uten at tilbudet blir ytterligere svekket», ifølge Bentzen.

«Denne overordnede strategien er også forankret hos våre nabofylker Trøndelag og Troms og Finnmark», skriver han.
Deretter, fra 2024 til 2029, vil det bli lyst ut et anbud med et styrket tilbud, blant annet for Helgeland, orienterte fylkesråden.

https://www.hblad.no/2021/nyheter/deler-flyanbud-opp-i-to-runder/

Back