Fylkeskommunenes overtagelse av FOT-rute-ansvaret

gustavf

Moderator
Medlem
OG forteller til DN at staten vil se at søknader med mindre fly er billigere og med mindre fly er kravene til infrastruktur og beredskap mindre.
Kravene til at flyene skal ha min. 30 seter er erstattet av et minimumskrav til samlet kapasitet i løpet av ett år.

Hvordan det stiller seg med et fly med 9 seter kontra 37 ?

Ettersom ansvaret for anbudsrutene flyttes fra staten til fylkeskommunene, så er det ikke spesielt hva staten mener, men hva fylkeskommunen mener. Her tror jeg prioriteringene kan bli tøffe, for fylkeskommunenes budsjetter er vesentlig mindre enn statsbudsjettet. Noen hundre millioner i budsjettet til nye "Troms og Finnmark fylkeskommune" er mye, og pengene skal prioriteres opp mot busstransport, hurtigbåter og vegvedlikehold, for ikke å glemme skoler.
 
Re: Ønsker FlyViking comeback

Ettersom ansvaret for anbudsrutene flyttes fra staten til fylkeskommunene, så er det ikke spesielt hva staten mener, men hva fylkeskommunen mener. Her tror jeg prioriteringene kan bli tøffe, for fylkeskommunenes budsjetter er vesentlig mindre enn statsbudsjettet. Noen hundre millioner i budsjettet til nye "Troms og Finnmark fylkeskommune" er mye, og pengene skal prioriteres opp mot busstransport, hurtigbåter og vegvedlikehold, for ikke å glemme skoler.

For et kaos det skal bli!
 
Re: Ønsker FlyViking comeback

Ettersom ansvaret for anbudsrutene flyttes fra staten til fylkeskommunene, så er det ikke spesielt hva staten mener, men hva fylkeskommunen mener. Her tror jeg prioriteringene kan bli tøffe, for fylkeskommunenes budsjetter er vesentlig mindre enn statsbudsjettet. Noen hundre millioner i budsjettet til nye "Troms og Finnmark fylkeskommune" er mye, og pengene skal prioriteres opp mot busstransport, hurtigbåter og vegvedlikehold, for ikke å glemme skoler.
Nå skal ikke fylkenes eksisterende penger brukes da. Det som SD i dag bruker skal fordeles på fylkene, slik at de vil få mer tilskudd enn i dag.
 
Re: Ønsker FlyViking comeback

Det er vel også et spørsmål hvor fritt fylkene selv står til å utforme kravene?
 
Re: Ønsker FlyViking comeback

Nå skal ikke fylkenes eksisterende penger brukes da. Det som SD i dag bruker skal fordeles på fylkene, slik at de vil få mer tilskudd enn i dag.

Det gir fornuft. Men hvorfor skal fylkene i det hele tatt blandes inn i dette? Det flys mellom og over fylker. Dette er bare søppel for videre å legitimere fylkeskommunene. La staten holde koll på disse greiene, så slipper vi et sabla surr og pengetap.
 
Re: Ønsker FlyViking comeback

Det gir fornuft. Men hvorfor skal fylkene i det hele tatt blandes inn i dette? Det flys mellom og over fylker. Dette er bare søppel for videre å legitimere fylkeskommunene. La staten holde koll på disse greiene, så slipper vi et sabla surr og pengetap.

Det er ikke vanskelig å være ening med Bergern. Anbudene vil bli oppdelt og nytten av kortbanetilbudene vil bli kraftig redusert. Som en konsekvens kan man se for seg at trafikken på kortbanenettet flyttes over på sentrale flyplasser. En annen side er at NHO og de fleste faginstanser er i mot. Avinor og LT gir uttrykk for at det vil kreve betydelig grad av kompetanseoverføring til fylkene.
Politikerne derimot snakker om at overføring til fylkene vil gi "samordningsgevinster" og "prioriteringseffekter". Velkjente ord som ofte viser seg å ha motsatt virkning.
En helt annen side er at de fylker som eventuelt bestemmer at det skal brukes fly med lav sete kapasitet(ref. mindre tilskudd) eks. Pilatus C12 gir egentlig uttrykk for at trafikken er så liten at det kanskje ikke er behov for flyplassen, dvs. politisk sett ,første skritt mot nedleggelse.
Hvordan dette blir mottatt av lokalpolitikere kan man bare tenke seg.
En motors turbin er nå godkjent og det foreligger ikke data som sier at sikkerheten er dårligere enn for to motorer, men man overser en faktor, dvs. markedets oppfatning av hva som er sikkerhet. Det er derfor god grunn til å mene at trafikken med en motor fly vil gå ned.
Alle vet at fly er sikrere enn bil, men psykologien for det motsatte lever i beste velgående.
 
Re: Ønsker FlyViking comeback

Nå skal ikke fylkenes eksisterende penger brukes da. Det som SD i dag bruker skal fordeles på fylkene, slik at de vil få mer tilskudd enn i dag.

Jo, det blir fylkeskommunenes egne penger:

Midlane vil bli flytta frå Samferdselsdepartementet sitt budsjett til rammetilskotet til fylkeskommunane. Fylkeskommunane
vil ikkje ha plikt til å gje, eller vurdere å gje, midlar til kjøp av innanlandske flyruter etter at midlane er overførte.

Fylkeskommunene skal altså få mer penger, og kan velge å bruke dem til flyruter eller noe annet.
 
Re: Ønsker FlyViking comeback

Det gir fornuft. Men hvorfor skal fylkene i det hele tatt blandes inn i dette? Det flys mellom og over fylker. Dette er bare søppel for videre å legitimere fylkeskommunene. La staten holde koll på disse greiene, så slipper vi et sabla surr og pengetap.

I dag går disse rutene mellom to (framtidige) fylker:
Tromsø – Evenes
Andøya – Tromsø
Brønnøysund – Trondheim
Sandnessjøen – Trondheim
Mo i Rana – Trondheim
Mosjøen – Trondheim
Ørsta/Volda – Bergen
Røros – Oslo
Førde – Oslo
Sogndal – Oslo
Sandane – Oslo

Disse rutene går internt i et (framtidig) fylke:
Hele ruteområde 1 (Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest og Alta)
Hasvik – Tromsø
Hasvik – Hammerfest
Sørkjosen – Tromsø
Lakselv – Tromsø
Andøya – Bodø
Svolvær – Bodø
Leknes – Bodø
Røst – Bodø
Værøy – Bodø
Brønnøysund – Bodø
Sandnessjøen – Bodø
Mo i Rana – Bodø
Mosjøen – Bodø
Namsos – Trondheim
Rørvik – Trondheim
Sogndal – Bergen
Sandane – Bergen
Førde – Bergen
 
Last edited by a moderator:
Re: Ønsker FlyViking comeback

Jada. Poenget mitt er at det plutselig må sitte byråkrater og beslutningstagere både her og der, istedet for å ha det hele sentralisert på færre hender. Sånt koster penger og har en tendens til å floke seg til; Se til Fornebubanen som et eksempel.
 
Re: Ønsker FlyViking comeback

Jo, det blir fylkeskommunenes egne penger:



Fylkeskommunene skal altså få mer penger, og kan velge å bruke dem til flyruter eller noe annet.

Det ser ut til å stemme og meningen er at overføringen av penger til fylkene skal gi en såkalt "prioriteringseffekt", dvs.at fylkene skal sette tilskudd til kortbanenettet opp mot andre prioriteringer som skole og utdanning etc.
Lett å se hvor dette bærer hen.
 
Last edited:
Re: Ønsker FlyViking comeback

Det ser ut til å stemme og meningen er at overføringen av penger til fylkene skal gi en såkalt "prioriteringseffekt", dvs.at fylkene skal sette tilskudd til kortbanenettet opp mot andre prioriteringer som skole og utdanning etc.
Lett å se hvor dette bærer hen.
Berre å gle seg om ein bur glissen til ja...
 
Re: Ønsker FlyViking comeback

I dag går disse rutene mellom to (framtidige) fylker:
Tromsø – Evenes
Andøya – Tromsø
Brønnøysund – Trondheim
Sandnessjøen – Trondheim
Mo i Rana – Trondheim
Mosjøen – Trondheim
Røros – Oslo
Førde – Oslo
Sogndal – Oslo
Sandane – Oslo

Disse rutene går internt i et (framtidig) fylke:
Hele ruteområde 1 (Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest og Alta)
Hasvik – Tromsø
Hasvik – Hammerfest
Sørkjosen – Tromsø
Lakselv – Tromsø
Andøya – Bodø
Svolvær – Bodø
Leknes – Bodø
Røst – Bodø
Værøy – Bodø
Brønnøysund – Bodø
Sandnessjøen – Bodø
Mo i Rana – Bodø
Mosjøen – Bodø
Mosjøen – Trondheim
Namsos – Trondheim
Rørvik – Trondheim
Sogndal – Bergen
Sandane – Bergen
Førde – Bergen
Ørsta/Volda – Bergen

Bergen Ørsta er to fylker.. Vestlandet og møre og Romsdal..
Elles imponerende oversikt :up: :up:
 
Re: Ønsker FlyViking comeback

Bergen Ørsta er to fylker.. Vestlandet og møre og Romsdal..
Elles imponerende oversikt :up: :up:
Ørsta/Volda er vel ikkje i FOT-rutenettet lenger etter 1.april 2016?

Om nokon i blivande fylkeskommuner les dette og er på jakt etter hjelp til å kommersialisere/rasere framtidig rutetilbod på kortbanenettet, så har vi dyktige folk her i vest som kan gje gode råd. Det er berre å ringe.
 
Jeg mener at FOT fint kan løses av fylkeskommunen. Det er de som styrer resten av kollektivtrafikken. Og hvis vi skal ha lokaldemokrati så kan de like godt også styre FOT. Hvis man ikke er fornøyd så er det vel lettere å si ifra med stemmeseddeln mot noen fylkespolitikere, enn det er mot rikspolitikerne.
 
Jeg mener at FOT fint kan løses av fylkeskommunen. Det er de som styrer resten av kollektivtrafikken. Og hvis vi skal ha lokaldemokrati så kan de like godt også styre FOT. Hvis man ikke er fornøyd så er det vel lettere å si ifra med stemmeseddeln mot noen fylkespolitikere, enn det er mot rikspolitikerne.

Fylkeskommunen styrer kollektivtransporten som buss , ferger, skoleskyss o. l
Hva slag kompetanse har fylket til å bestemme behovet for "lokal" flytransport ?
Markedet er avhengig av et nasjonalt og internasjonalt transportnettverk som ikke har noe med lokaldemokrati og fylke å gjøre.
 
Re: Ønsker FlyViking comeback

Ørsta/Volda er vel ikkje i FOT-rutenettet lenger etter 1.april 2016?

Om nokon i blivande fylkeskommuner les dette og er på jakt etter hjelp til å kommersialisere/rasere framtidig rutetilbod på kortbanenettet, så har vi dyktige folk her i vest som kan gje gode råd. Det er berre å ringe.

HOV-OSL er kommersialisert, mens HOV-BGO fortsatt er en del av FOT-rutene.
 
Fylkeskommunen styrer kollektivtransporten som buss , ferger, skoleskyss o. l

Hva slag kompetanse har fylket til å bestemme behovet for "lokal" flytransport ?

Markedet er avhengig av et nasjonalt og internasjonalt transportnettverk som ikke har noe med lokaldemokrati og fylke å gjøre.



Buss, ferge og fly er endel av en helhet. Dessuten så bør fylket kjenne sine innbyggere og næringslivsbehov best.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Jeg mener at FOT fint kan løses av fylkeskommunen. Det er de som styrer resten av kollektivtrafikken. Og hvis vi skal ha lokaldemokrati så kan de like godt også styre FOT. Hvis man ikke er fornøyd så er det vel lettere å si ifra med stemmeseddeln mot noen fylkespolitikere, enn det er mot rikspolitikerne.

Ja, det var det med lokaldemokrati da. Jeg bor i Osloregionen. Her er det ifølge listen til gustavf fire ruter. Tre til Hordaland og Sogn og Fjordande, en til Trøndelag. Det er ikke vanskelig å se interessekonflikter her. Hvem får pengene og hva kommer de til å bli brukt på?
For eksempel har Oslo og Trøndelag trolig meget forskjellig nytte i og ønske om å spytte penger inn i Røros-Oslo-ruten. Hvem betaler og hva/hvem går det utover?
 
Jeg trodde at dagens regjering ønsket nedleggelse av fylkeskommunen - ikke tilføre de flere oppgaver og mere penger.
 
Back
Top