Fusjon NW og DL?

Neste ut blir nok American og United.Ser ut som de store flyselskapene må gjøre det for å overleve.
I Europa er KL og AF inngodt ekteskap.
Antar att Lufthansa er på hugget til å kjøpe andre selskaper

Da er det offisielt. DL er i samtaler med både NW og UA i håp om å få til noe med en av dem

NEW YORK (MarketWatch) -- Delta Airlines has opened merger talks with Northwest Airlines and UAL Corp.'s United Airlines in the hope it can close a deal over the next two weeks, the Wall Street Journal reported on Tuesday.
Citing people familiar with the situation, The Journal reported that Delta's board gave Chief Executive Richard Anderson permission on Friday to begin simultaneous discussions with both airlines. Either scenario would create the largest airline in the U.S. See full story (WSJ subscription required).
Analysts and investors have been speculating for months that a tie-up between major carriers is inevitable as higher fuel costs and excess seating capacity pressure on profit margins.
A merger would allow the resulting carrier to eliminate flights to firm up ticket prices as well as reduce personnel. However, an agreement would also come under a large amount of regulatory and anti-trust scrutiny.

Hca skjer evt. hvis DL og UA slår seg sammen? Hvilken allianse blir det nye selskapet værende hos da?

Hca skjer evt. hvis DL og UA slår seg sammen? Hvilken allianse blir det nye selskapet værende hos da?

En eventuell fusjon mellom DL og UA vil bli en skikkelig utfordring i forhold til anti-trust aspekter. Man vil neppe få godkjent å ha NW, DL/UA og CO i samme alliance. Det to mest realistiske løsningene i forhold til allianse problematikken vil da bli:

1. DL/UA blir Skyteam (da blir nok Tommy fornøyd....) og CO går over til Star
2. DL/UA blir endel av Star

Det finnes også selvsagt andre mulige kombinasjoner, men jeg er villig til å vedde en øl på at det blir en av disse to.

Last edited:
Har sett tråder om dette temaet florere på Airliners.net forumet i en god tid nå, men har holdt meg unna fordi det hele tiden har vært spekulasjoner om og hvis og men.

Når det nå er offisielt, regner jeg med det blir noen kraftige leire med fans av alle tre flyselskapene, og da er vel bikkjeslagsmålet et faktum.

Med Airbus hos både NW og UA og ingen hos DL blir det spennende å se om DL blir interessert i å fortsette å operere disse hvis det blir noe av dette.

Mest sannsynlige kandidaten er vel UA, fordi ryktene har gått lenge om at de har posisjonert seg mot å blit tatt over.

Med Airbus hos både NW og UA og ingen hos DL blir det spennende å se om DL blir interessert i å fortsette å operere disse hvis det blir noe av dette.

Jeg tror ikke man skal legge for stor vekt på fleet commonality selv om enkelte på a.net liker å ha fokus på det.

Både UA og NW har såpass store 32x flåter at dette ikke er noe man kan skifte ut helt uten videre. Ved en sammenslåing av enten NW eller UA så tror jeg DL sine MD-88 (NW sine DC-9) blir utskiftet før små bussene.

NWA er jo også operatør av A330 Someone, verdens største A330 operatør faktisk!

Er klar over det, men tok kun for meg short-haul delen i svaret mitt. En sammenslåing mellom DL og NW vil nødvendigvis ikke ha enormt mye på kort sikt å si for langrutene deres unntatt at det vil gi DL muligheten til å skaffe seg 787 tidlig.

Ved en eventuell sammenslåing mellom DL og NW vil nok NW sine operasjoner fra DTW, MSP og SEA bestå, det samme gjelder DL sine ATL og JFK operasjoner, mens MEM og CVG nok vil bli sløyfet som hub'er

En DL/NW sammenslåing vil nok passe best i forhold til alliansen med KL og AF da NW/KL har full revenue sharing over Atlanteren og DL og AF har et tett samarbeid. Ved en sammenslåing med UA vil det ikke bare bli et skikkelig rot i forhold til allianser, men også forholder mellom NW/KL/AF/DL mest sannsynlig vil bli berørt i en eller annen grad

Det ryktes også i Tyskland at Lufthansa og British Airways snakker om en fusjon...:GER

Hm, synes det kommer jevnt og trutt meldinger om "merger talks" men det ender stort sett med det, altså "merger talks"...

Men jeg tror 2008-09 blir året/ene som det skjer noe... LH og BA kommer ikke til å sitte stille å se at AF-KL med Alitalia blir såpass store...

Men jeg tror 2008-09 blir året/ene som det skjer noe... LH og BA kommer ikke til å sitte stille å se at AF-KL med Alitalia blir såpass store...

Hvorfor må alle på død og liv bli så store...? LH er med i Star, som har et meget godt rutenett (selv om de vel har områder i verden de ikke dekker like godt), så der er det kanskje ikke så mye å hente. Er det andre ting som skulle tilsi at det er viktig å gjøre noe sett fra LH og BA sin side om AF/KL blir sterkere (det er kanskje viktigere for BA og Oneworld å gjøre noe enn for LH og Star...?)?

Back