Re: Full mann i tårnet på SVG !
OK, jeg har tenkt meg litt om og finner grunn til å prøve å uttrykke meg litt klarere, om hvordan jeg har lest og tenkt mens jeg leste dette. Jeg vil da oppfordre til at man overser innlegg fra min side mellom mitt første og dette, fordi de trolig er preget av misforståelser. På denne måten kan vi forhåpentligvis spore diskusjonen over til noe fruktbart, om det i det hele tatt er noe å diskutere her.
Første innlegg forteller at en mann har klatret opp tårnet på utsiden og blitt sluppet inn. Alt greit så langt.
Neste innlegg forteller at dette ikke er en sikkerhetsrisiko fordi man ikke slipper inn i tårnkabinen uten at luken åpnes innenfra. På dette tidspunktet gjør jeg da følgende, sikkert feilaktige, antagelse, og kanskje er jeg den eneste i verden som ville tenke sånn: Jeg antar at vedkommende fullemann ikke har sluppet inn der moroa skjer, og at dette er i "kabinen". Følgelig må han ha kommet til et oppholdsrom eller lignende og det må være en dør eller luke til - som også bare åpnes innenfra (at vi i første innlegg snakker en nødutgang og at denne bare åpnes fra innsiden sier i grunnen seg selv). Til mitt forsvar kan jeg tillate meg å nevne at IL-2 tilsynelatende tok problemstillingen med en gang.
Om man er meg, kan man nå enkelt dedusere at sistemann som forlater selve hjertet av tårnet på Sola, stenger det for godt. Det høres veldig trygt ut og jeg antar at det er døgnbemanning, men selv jeg skjønner forsåvidt at det må finnes en annen måte, i fall f.eks. en streik (og for i det hele tatt ha fått satt tårnet i drift). Men jeg vet på dette tidspunktet ikke hvordan.
Imidlertid tror jeg nå at jeg har skjønt at det likevel var nødutgangen det var snakk om, og at vedkommende fullemann i så fall faktisk var kommet inn der moroa foregår - eller i alle fall hadde en slags tilgang. Om dette er en riktig tolkning, må jeg få tillate å spørre hvorfor dette ikke er en sikkerhetsrisiko. Det man i så fall sier er at alt man trenger for å ta kontroll over tårnet i Stavanger er en stige, en evne til å spille (eventuelt være) full og et passende våpen, om enn natt til søndag sikkert ville være et dumt tidspunkt å gjøre det på.
Det hadde sikkert også hjulpet litt om jeg hadde lest artikkelen før jeg postet noe, om enn de to setningene som er sitert faktisk forteller det aller meste. Jeg tar selvkritikk for å ha brukt tastaturet og tilbyr fredspipe om noen føler behovet. Jeg skal også forsøke å unngå halv- og heldårlige vitser i fremtiden.
Men ja, jeg er også nysgjerrig. Om noen vil fortelle litt om hvilke sikkerhetsbarrierer man har i norske tårn, så for all del.