Full beredskap på Sola

LN-RRA

Eurobonus Diamond
Full beredskap på Sola

Et passasjerfly av typen Boeing 737 fikk problemer med det ene hjulet etter å ha tatt av fra Stavanger lufthavn.

Flyet var på vei til London med 55 passasjerer da det måtte returnere til Sola. Det ble slått full alarm, og ambulanser, brannbiler og politibiler rykket ut.

– Det var full beredskap. Alt tilgjengelig mannskap ble sendt ut, opplyser operasjonsleder Arild Bjørnevoll ved Rogaland politidistrikt.

Ved Hovedredningssentralen på Sola får Aftenbladet.no opplyst at flyet landet trygt på bakken klokken 18.12.

Ifølge driftssjef i Avinor, Stig Jone Nevland, oppdaget pilotene i SAS-flyet problemer kort tid etter å ha forlatt Sola.

– Da flyet var kommet 20 nautiske mil ut, fikk pilotene indikasjoner på at det var brann i den ene hjulbrønnen, altså i rommet der hjulet ligger etter at det er tatt opp. Pilotene valgte å returnere til Sola, hvor det landet uten dramatikk. Det ble raskt konstatert at det ikke var brann, og at feilen må være av teknisk art, forteller Nevland.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/969875/Full_beredskap_paa_Sola.html
 
Last edited:
Re: Full beredskap på Sola

Mener å huske at baneavisingsvæsken som Avinor bruker/brukte kunne føre til slike falske alarmer fordi den ødela isolasjonen på ledningsnettet i hjulbrønnen...men byttet de ikke væske pga av dette??
Kan jo seff være en annen årsak her :8:
 
Re: Full beredskap på Sola

Hvis det nå hadde vært en brann i hjulbrønnen, finnes det automatisk slukkeutstyr der? Eller kunne man ha blåst ut brannen ved å sette ut hjula igjen?

Det er sikkert noen her med tekniske kunnskaper som kan svare her?

BF:cool2
 
Re: Full beredskap på Sola

Men branner trenger også varme, og kanskje det derfor vil funke likevel. Eller kanskje ikke.
 
Re: Full beredskap på Sola

Fra http://old.smartcockpit.com/b737/B737_WHEEL_WELLFIRE.PDF

In most cases extending the gear to cool the brakes and wheel well is effective at coping with
the fire condition. Even so there have been a few incidents where extending the gear did not
resolve the problem. One such example was an incident where the electrical lead to a
hydraulic pump shorted and burned a small hole through the hydraulic pressure line and
ignited the spraying fluid. After the gear was extended, the fire warning went out but the fluid
from the ruptured line continued to burn.

Wheel well fire indications should be treated with the same respect as other fire indications.
This includes the requirement to land at the nearest suitable airport. The landing gear should
be left extended unless it is absolutely necessary to retract it in order to reach for
performance considerations.



Branner lever jo på oksygen, så å slippe inn et paradis av oksygen ved å åpne hjulbrønnen er vel neppe så lurt.

På en 737 så er hjulbrønnen åpen (ingenting som forsegler trykk), dvs. like mye oksygen der som ute :)
 
Last edited:
Re: Full beredskap på Sola

Hvis det nå hadde vært en brann i hjulbrønnen, finnes det automatisk slukkeutstyr der? Eller kunne man ha blåst ut brannen ved å sette ut hjula igjen?

BF:cool2
Det er som regel varmen fra bremsene som utløser brannalarmen i hjulbrønnen, og da er det bare å ta ut understellet igjen - så blir det slokket/nedkjølt.

Det finnes ikke noe slukkeutstyr til hjulbrønnen på en B737.
 
Back
Top