Frykter pilotkrise i Asia

Gear-up

Newcomer
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10024190

(VG Nett) Hurtigvoksende flyselskaper fra Asia og Midtøsten har undertegnet kjøpsavtaler for hundrevis av nye fly - men mangler piloter til å fly dem.

Det har i flere år vært advart mot pilotmangel i Asia, men med de siste store ordrene ser det ut til at flyselskapene vil få ekstra store utfordringer med å fylle pilotsetene.

For å holde tritt med veksten og pilotene som pensjoneres, har International Civil Aviation Organization (ICAO) estimert at Asia trenger 229.676 nye piloter de neste to tiårene. I 2010 var behovet estimert til å være 50.344, melder AP. Slik det ser ut nå vil Asia mangle 9000 piloter i året.

---

Blir spennende å se hva som skjer med lavprisselskapene i Europa, om asiatiske selskaper bedrer vilkårene for å kapre piloter.

Hvor er der skandinaviske piloter ?? Bortset fra Lionair, som har en kendt herfra, kan jeg ikke komme i tanke om nogen.
Har meget svært ved at forestille mig f.ex skandinaviske piloter hos kinesiske selskaber.
Bare tanken om at sige Commander imod er vel skræmmende..Men måske er jeg bare forudintaget...
Hilsen ole

Det er skandinaviske piloter overalt, spesielt i Midt-Østen. 'Vikarbyråer', eller formidlingsbyråer for piloter har eksistert så lenge det har vært flyselskaper, og det finnes både seriøse og useriøse slike. Kjenner flere som har gått fra selskap til selskap på denne måten, etter at de f.eks. har vært igjennom konkurser og hatt problemer med å finne ny jobb hjemme.

Back