Re: Litt OT: Randi Flesland: - Må ha de ansattes støtte
Vet ikke om jeg gidder kommentere dette men...
Samtlige arbeidstagerorganisajoner hadde ingen tillit til Flesland (Talleraas).
Ikke bare flygelederorganisasjonen (NFF). Dette fikk styret klar beskjed om.
Mye av forsinkelsene som var den gangen Røyken "skulle legges ned" skyldes bl.a. mangel på LTT-fullmektiger, som ifølge Avinor var overflødige. Idag er det flere av disse enn noen gang på Røyken. I tårn rundt omkring er de dog blitt gradvis borte. Men den gruppen som fikk skylden for ALLE problemen var FLL, uansett hva problemen skyldtes.
Flesland mente det var 100 for mange flygeledere (FLL).
Dette var noen totalt uvirkelige tall; med en gruppe som allerede gikk masse overtid, annenhver helg osv. - i mange andre land er overtid forbudt for fll - i Avinor baserte man seg på utbrakt bruk av fll.
Røyken skulle legges ned - en forutsetning for dette var at APP på Røyken skulle til ENGM. Dette skulle ifølge Flesland koste 25mill. Dette ville blitt en sentral som var større enn den som nå står tom på Værnes og kosta 220mill.
Fagforeningene spurte om å få se tallmaterialet bak utregningene som viste seg at Røyken burde legges ned - dette fikk man ikke.
Idag viser litt mer sakelige beregninger at en APP på ENGM vil koste 250mill+.
Hun står mao. og juger de ansatte opp i fjeset. Ingen hadde tiltro til hva som ble konkludert med, og det har også i senere tid vist seg å være fullstendig utopiske tall, både med tanke på kostnader og bemanning.
Hvem f... gidder og gå 300t overtid i året med en sjef som mener du er en drittsekk? Flesland brukte eget pr.byrå for å fronte FLL, og betalte de flere millioner i året for dette...say no more...
I starten av TakeOff-05 var alle ansatte positive til å omorganisere/effektivisere; og de ansatte kom med mange forslag osv. Etterhvert viste det seg ingen ting ble hørt eller vurdert. Styret og adm.dir hadde sin egen agenda, og hadde bestemt seg for konklusjonen lenge før de ansatte fikk uttale seg.
Anbefaler alle å lese doktoravhandlingen til ex.navy pilot Lofquist om omstillingsprosessen i Avinor:
http://www.forskning.no/artikler/2008/oktober/198513
Den er ikke et bestillingsverk hverken fra FLL eller LTT-fullmektiger...selv om det kan se sånn ut

Lofquist hadde full innsikt i Take-Off05 prosessen, både med papirer som aldri fagorganisasjonene i Avinor fikk se, og dybdeintervjuer med mellomledere osv.
Den slakter sore deler av Take-Off05 (særlig det som går på underveistjenestene i Norge) og måten deler av prosessen ble gjennomført på. Det er ingen pen lesning for Flesland...
Utdrag:
*Endrede forutsetninger i prosesen ble ikke tatt hensyn til (økt trafikk, strengere krav fra tillsynet osv).
*Ekskluderte bevisst fagfolk.
*Hindret innspill - ved bla å gi korte tidsfrister.
*Stoppet utdanning av FLL som allerede var betalt.
*Felles brev fra 7 fagorganisasjoner med mistillit mot Flesland og Talleraas.
*DNV's advarsler mot deler av prosessen ble holdt hemmelig og ikke tatt til følge...osv.
Vær vennlig å le denne med mer før folk skriker ut om sutrete og syke FLL.
Er stadig vekk forsinkelser i trafikken pga redusert bemanning idag og - den gangen skyldes det at FLL "streiket"; idag er det merkelig stille når det er "flow"...