• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Fritt valg av sete?

LN-FOC

ScanFlyer Blue
Norwegians nye måte å fordele seter på har jo skapt litt debatt, men heldigvis har vi jo SAS der det er fritt fram å velge. Eller....?

Sist gang jeg var ute og fløy SAS fikk jeg valget mellom 2 - TO - seter i en A321 fra London til København. Vel vel, jeg var jo tydeligvis sent ute når jeg møtte opp på Heathrow i underkant av tre timer før avgang.

Denne gangen skulle jeg imidlertid være ute i god tid. I morgen skal jeg ut og fly SAS igjen, fra Trondheim via Oslo til Frankfurt. Første flyvning til Oslo gikk greit (så fremt jeg holdt meg unna rad 1-5). Det er derimot helt umulig å velge sete på flyet videre til Frankfurt (og ja, det er SAS, ikke LH).

Ergo, så kan du gratis velge sete hos SAS dersom:
1. du gjør det på internett mellom 22 og 3 timer før avreise
2. du holder deg unna de fremste radene
3. systemet tillater det

Nå har jo SAS begynt å spesifisere at du kan ta med deg kun 20 kg gratis bagasje. Antar at noen har misforstått dette tidligere, eller er det mens vi venter på gebyret for kolli nr to til USA? Kanskje det burde vært spesifisert hvilke kriterier som gjelder for valg av sete også? Noen kunne jo faktisk tenkes å benytte konkurrenten dersom de da kunne være helt sikre på å få de plassene de ville ha, f.eks. på rad 1. Jeg liker SAS sin kampanje, og synes Norwegians mange gebyrer kan bli litt mye, men markedsføring skal være fair. Kunden skal vite hva en betaler for.
 
3 timer er sent når de fleste vet om funksjonen og kan gjøre det på nett. Det er ikke SAS
eller andre passasjerer sitt problem at du er sent ute.
 
Her er det jo mange muligheter. Når det gjelder rad 1 - 5 er vel de normalt forbeholdt full pris betalende ( business hvis det er internasjonalt ) , Gull kort, små barn osv.

Når det gjelder den videre reisen, kan probleme skyldes at dette er en codeshare med LH, og derfor kan ikke SAS setereservasjon benyttes.

Men på en annen side er vel ikke SAS verdensmester på akkurat dette med sine "fantatiske" systemer. Det kan godt hende at dette kun skyldes de kronglete systemente og ikke noe annet. Om SAS har forbedringspotensiale, så er det i alle fall på booking og netsidene sine.
 
Hva er så problemet med å booke sete hos konkurrenten ved bestilling?

Problemet, og det vet du veldig godt, er at de tar gebyr for det (og gjerne uten at de klarer å levere). Men det er vel ganske off topic i denne tråden.

Jeg har opplevd det samme, både hos SAS og andre selskaper - og nettinnsjekk er en ganske god forklaring (en i innsjekkskranken tok seg bryet med å forteller hvordan sånt fungerte - plusspoeng til SK!).
 
Back
Top