Fritidsreise; destinasjon vs. pris.

kekker

Onkel reisende kekker
Undertegnedes episke post i SAS trafikktall desember 2019 ble, med rette, moderert bort (heihei @someone).

Men poeneget står forsåvidt, men gjør seg kanskje bedre i en egen tråd.

Det hele startet med det her:

Det kan man si. Men når man plutselig ikke får Junaiten for et par tusenlapper, så tar man kanskje en tur til London istedet. Ville jeg gjort, hvaffal :D

Hvorpå jeg skrev følgende:

For å si det sånn, de cashpointsene vi genererer i løpet av år, igjennom to kredittkort og litt flyvninger, går til den årlige kjæresteturen og da avgjøres reisemålet i stor grad av hvor DY fly innenfor en gitt tidsgrense.
Jeg antar jo at det er slik for flere, at man velger litt destinasjon, f.eks. storbyferie, ut fra noen ønsker og dernest hva som er på tilbud da.

Hvorav lavpriskalenderen til Norwegian var et sjakktrekk en gang i tiden.

Utfordringen er jo at fritidsreisende på til en viss grad er forutsigbare, London, Paris, Berlin osv. blir jo aldri feil, mens litt odde by-destinasjoner må være ekstremt prissensitive.

Men nå vil jo forhåpentligvis de som bor i disse "odde" byene, ut å fly de også, slik at det kan gi økonomisk mening uansett.

Hadde vært gøy å kunne sett litt i kortene, hva som foregår når det ruteplanlegges.

Wendover har jo et par, dog noe forenklede, videoer av dette.

https://www.youtube.com/watch?v=E3jfvncofiA

https://www.youtube.com/watch?v=dGXahSnA_oA
 
Norwegian har vel nærmest skapt fritidsdestinasjoner som Krakow, Gdansk og Wroclaw for norske helgeturister, i tillegg til å sko seg på det motsatte markedet.
 
Norwegian har vel nærmest skapt fritidsdestinasjoner som Krakow, Gdansk og Wroclaw for norske helgeturister, i tillegg til å sko seg på det motsatte markedet.

Ja, skulle nesten tro det, uten at jeg har noe belegg for akkurat det.
 
Back
Top