Fri konkurranse i Sverige igjen -- Eurobonus begrensninger borte

At SAS ikke har noe bra bonusprogram lengre, er jo ikke ett argument for at bonusprogram fortsatt ikke boer vaere tillatt, tvert imot. ;-)

Fra spoek til alvor, det er jo uinteressant hvordan bonusprogrammer er bygd opp for fri konkurransemotstandere.

Det at bedrifter flest fortsatt reiser paa dyre, fleksible billetter over hele linja, stemmer overhodet ikke lengre. Ikke en gang Accenture reiser paa slike billetter lengre. Og saa lenge at DY konkurrerer paa pris, vil de ha sine tilhengere, selv om de som betaler mest kanskje vil velge SAS fordi de faar noe mer igjen for sine billetter. I situasjonen man er i naa, er ikke DY en utfordrer lengre. Oensker de aa konkurrere med SAS, staar de jo helt fritt frem til aa tilby fast track, egen innsjekk etc etc.

Det er klart at lojalitetsprogrammer er skapt for at folk skal vaere lojal. Paa dette stadium i Norge velger jeg aa se paa lojalitetsprogrammer som et helt normalt hvilket som helst markedsmiddel for aa vinne kunder.

Naar DY spammer folk mer enn SAS gjoer, annonserer mye mer enn det SAS gjoer, er deres form for markedsmidler for aa vinne fler kunder.

Forskjellen er at dette ene markedsmiddelet er forbudt.

Det at myndigheter og motstandere av lojalitetsprogrammer belaerer hva SAS og andre kan gjoere for aa faa flere kunder, er jo ikke noe nytt. Jeg kommer selv ofte med forslag om hvordan ting kan gjoeres bedre, men det er strengt tatt uinteressant.

Man skal ta stilling og argumentere for dette forbudet og det jeg ser og hoerer naa, er langt fra overbevisende. At du er paa gli, TOS, bekrefter helt klart dette ;-)

Helt hoel i huet i min bok.

Last edited:
Jeg skjønner dog ikke hvorfor bonusprogrammer skulle være forbudt hos akkurat flyselskaper... Man får da poeng hos hotellkjeder? Til og med mormi sparer jo en slags "poeng" når hun handler på COOP'en.. Man får jo nå til og med Mastercard\Diners her i landet, hvor en kan tjene EB-poeng på alle kjøp.. Hvorfor skal ikke da flyselskapene kunne få gi poeng?

Jeg skjønner dog ikke hvorfor bonusprogrammer skulle være forbudt hos akkurat flyselskaper... Man får da poeng hos hotellkjeder? Til og med mormi sparer jo en slags "poeng" når hun handler på COOP'en.. Man får jo nå til og med Mastercard\Diners her i landet, hvor en kan tjene EB-poeng på alle kjøp.. Hvorfor skal ikke da flyselskapene kunne få gi poeng?

Ja, det sier seg jo selv. Antall tilbydere er mye mindre og konkurransesituasjonen er dermed en annen. Samtidig har bonusprogrammer på fly hatt en svært lojalitetsskapende effekt sammenliknet med en del andre bransjer, f.eks. matvarebransjen.

Det er klart at lojalitetsprogrammer er skapt for at folk skal vaere lojal. Paa dette stadium i Norge velger jeg aa se paa lojalitetsprogrammer som et helt normalt hvilket som helst markedsmiddel for aa vinne kunder.

Vel, problemet med bonus kontra andre markedesmidler er at bonus kun gir fordeler om du reiser tilstrekkelig mye med selskapet, samt at fordelene er progressive (dvs. jo mer du reiser, dess større fordeler får du og du må reise en god del med selskapet for i det hele tatt å få noen fordeler; du må tjene opp min 12000 poeng over 5 år). Andre markedsmidler har ikke denne effekten.

En liknende problematikk har man i forhold til storkunderabatter, hvor man tidligere praktiserte rabatter som ble større jo større andel av det totale kjøpet av tjenesten ble foretatt hos den som gir rabatten. Om jeg ikke husker rett så har KT sagt at dette ønsker man ikke, og argumentasjonen går litt langs samme linjer som argumentene mot bonus.

Jeg tror det er mange gode argumenter for å fortsatt nekte bonus innenlands, og argumentet om at det nå er tillatt i Sverige gjør det ikke mer spiselig i Norge som er et annet marked.;)

Som Flightdeck skriver så har det med konkurransen i markedet å gjøre. Det er ikke slik, som enkelte kanskje tror, at bonusordninger er forbudte per se i Norge. Det er kun i luftfarten innenlands at det er forbudt.

Når det gjelder bonus på MasterCard & Diners så er det viktig å huske på at den typen bonus ikke er statusgivende, og det kanskje største problemet med bonusordningene til flyselskapene er terskelverdiene til opptjening av status. Slik bonusopptjeningen med MC & Diners så likner det noe mer på cash back (hvor bonuspoengene indirekte kan regnes om til cash-ekvivalenter). I tillegg er markedet for kredittkort noe mer konkurranseutsatt enn luftfarten (iallefall med flere tilbydere av kort, selv om mange tilbyr MC-varianter).

Vel, problemet med bonus kontra andre markedesmidler er at bonus kun gir fordeler om du reiser tilstrekkelig mye med selskapet, samt at fordelene er progressive (dvs. jo mer du reiser, dess større fordeler får du og du må reise en god del med selskapet for i det hele tatt å få noen fordeler; du må tjene opp min 12000 poeng over 5 år). Andre markedsmidler har ikke denne effekten.

En liknende problematikk har man i forhold til storkunderabatter, hvor man tidligere praktiserte rabatter som ble større jo større andel av det totale kjøpet av tjenesten ble foretatt hos den som gir rabatten. Om jeg ikke husker rett så har KT sagt at dette ønsker man ikke, og argumentasjonen går litt langs samme linjer som argumentene mot bonus.

Jeg tror det er mange gode argumenter for å fortsatt nekte bonus innenlands, og argumentet om at det nå er tillatt i Sverige gjør det ikke mer spiselig i Norge som er et annet marked.;)

Saa naar du kjoeper ett rabattkort paa hurtigbaaten mellom Tromsoe og Harstad der hver 10. reise er gratis, eller du faar et baguett kort hos Bakehuset i Tromso som gir deg hver 10. baguett gratis, det burde vaere ulovlig?

Argumenter mottas med takk

Saa naar du kjoeper ett rabattkort paa hurtigbaaten mellom Tromsoe og Harstad der hver 10. reise er gratis, eller du faar et baguett kort hos Bakehuset i Tromso som gir deg hver 10. baguett gratis, det burde vaere ulovlig?

Argumenter mottas med takk

Noe av poenget med EB og andre slike ordninger er jo bl.a. at lojaliteten ikke forsvinner når "gevinsten" er tatt ut. Slik jeg har forstått dette så er KT bl.a. bekymret for progressiviteten i opptjeningen; dvs. jo mer poeng du tjener opp i et selskap, dess større fordeler får du og økningen i fordelene er mer enn proporsjonal med opptjeningen. Du får økt status, det åpner seg opp flere muligheter for å utnytte fordelene (12000 for en innenlandsreise/Norden, 30000 for en reise til Europa 1, 40000 til Europa 2 osv.). Dette gir en helt annen innelåsningsmekanisme enn hver 10. gratis.

Med rabattkort hvor hver 10. baguett er gratis har ikke en slik egenskap. Baguetter kan du uansett enkelt kjøpe hos andre tilbydere, eller produsere den selv (noe som ikke er like enkelt med flyreiser). For hurtigbåtreiser så er nok alternative reisemåter tilstede, og i tillegg så er vel fylkeskommunen involvert i å bestemme satsene (er litt usikker på det, men siden Hurtigruten mottar statsstøtte så vil jeg tro at det ligger føringer på prissettingen).

Back