La meg ta dette på nytt.

Bonuspoeng er nok ganske annet enn fordeler som lounge, fast track, differensiering av service ombord osv. Bonus er ment å skulle skape lojale kunder, og ikke kompensere for ulemper ved reising. Den indirekte effekten av lojale kunder er at de blir mindre prisfølsomme og dermed heller velger "sitt" selskap enn konkurrenter selv om konkurrentene skulle ha identisk tilbud men lavere pris. Bonus er altså ikke noe selskapene har i hovedsak for å være snille med sine kunder, men for å tjene mer penger gjennom høyere prisnivå.
SAS, og andre selskaper, står fritt til å gi de goder de måtte ønske til sine reisende så lenge det ikke er til hinder for effektiv konkurranse. Loungetilgang, fast track, servering ombord osv. er ikke konkurransebegrensende tiltak. Bonusopptjening kan i mange tilfeller være det, og det er vurderingen som KT/Fornyingsdep. i Norge har kommet til. Hvorvidt det er en konkurransebegrensende praksis vil avhenge av en rekke faktorer, deriblant konkurransesituasjonen i markedet man ser på. I Norge er det, i motsetning til mange andre land, ikke så mange alternativer til flytransport på mange strekninger. I Sverige er tog en viktigere konkurrent, noe det også er i en rekke andre land (se ovenfor).
I og med de potensielle uheldige effektene et bonusprogram kan ha som en følge av å være konkurransebegrensende, f.eks. høyere priser til alle andre, så ser ikke jeg logikken i å skulle hevde at man må ha bonus innenlands i Norge for å kompensere de som reiser mye. Er du interessert i å betale høyere pris for at de som reiser mye innenlands skal få sine bonuspoeng som kompensasjon, fordi arbeidsgiver ikke kompenserer disse?
Det er jo heller ikke slik at verdsettingen av tiden til reisende i Norge og til utlandet er av betydning for vurderingen av bonus eller ikke bonus. Det som er av betydning er konkurransesituasjonen, og på reiser til utlandet er det som oftest nokså mye hardere konkurranse enn på reiser innen Norge. Det er derfor ikke sikkert at bonus utenlands er til hinder for effektiv konkurranse, selv om det kan vurderes som det innenlands i Norge.
Economy Extra på intraskandinavisk er vel bare til forveksling lik en full flex innenlands, eller har man mange andre goder ved å reise Y+?