Fri konkurranse i Sverige igjen -- Eurobonus begrensninger borte

Dette er et meget godt poeng. Det er konkurransen i transportnæringen som er av betydning, og ikke bare konkurransen mellom forskjellige flyselskap. Dette poenget er nok også gyldig i en rekke andre land som f.eks. England, Nederland, Frankrike, Tyskland osv. (riktignok noe jeg hevder uten at jeg har trafikktallene tilgjengelig).

Klart dette er et poeng. Men, så må vi også ta i betraktning at infrastrukturen og befolkningstettheten i disse landene er på et annet nivå enn i Norge.

Jernbaneverket har et etterslep på vedlikehold som det vil ta 40 år å kompensere med dagens bevilgningstakt. Lykke til og halleluja!!

Re: SAS gjeninnfører innenriks bonus (men ikke i Norge)

Ja, men kun til en viss grad. Har man en jobb der reising inngår, kan man vel vanskelig bli overrasket over å bli sendt på tjenestereise.

Jeg er forøvrig, av markedsliberalistiske prinsipper, imot enhver restriksjon på opptjening av bonuspoeng. EB fik skylden for at Color Air gikk konkurs, EB ble brukt som argumentasjon til fordel for Norwegian, etc., blabla..

Konsekvensen ble nok at forretningsreisende lekket til BA, KLM, Finnair, Lufthansa og andre. Og nå som SAS sliter, da er det kun SAS egen skyld??

Om kundene har lekket til KLM, AF, LH osv. så er det mer SAS sin egen fortjeneste. De rutene de opererer i konkurranse med de nevnte selskapene så har SAS full anledning til å gi bonuspoeng så det monner, men SAS har valgt en annen strategi som innebærer at veldig mange reisende får mikropoeng ved reiser på SAS. Siden SAS ikke er så flinke til å si hvor mange poeng de får før etter at reisen har funnet sted, så blir folk nokså skuffet når de ser at de knapt får noen uttelling. Da forventer de at det er opptjeningsnivået, og forholder seg til det. Da er det mye lettere å velge f.eks. KLM om de er litt billigere enn SAS, og SAS mister sine lojale kunder. Det er svært vanskelig å argumentere for at manglende bonusopptjening er årsaken til SAS sin kundeflukt.

Hva angår markedsliberalisme så skal du selvsagt få mene det du mener, men det er kanskje på sin plass å påpeke at markedet ikke alltid fungerer godt. Store bedrifter med stor markedsmakt har en lei tendens til å utnytte denne markedsmakten. Dette kan f.eks. resultere i at prisene blir høyere enn de trenger å være, at graden av innovasjon & nytenkning ikke er utpreget tilstede, at servicegraden blir dårligere, osv.

Klart dette er et poeng. Men, så må vi også ta i betraktning at infrastrukturen og befolkningstettheten i disse landene er på et annet nivå enn i Norge.

Jernbaneverket har et etterslep på vedlikehold som det vil ta 40 år å kompensere med dagens bevilgningstakt. Lykke til og halleluja!!

Argumentet fra min side er egentlig bare at jernbane i Norge ikke er noen veldig viktig konkurrent til fly. Det betyr at, i motsetning til de nevnte landene, så er konkurransen om de som reiser over litt lengre distanser mye mindre effektiv i Norge.

Det viktigste er jo å få et godt flytilbud til fornuftige priser - og det har vi i stor grad fått etter at forbudet mot bonuspoeng ble innført. Dersom man hadde ment at bonuspoeng ikke hadde en konkurransevridende effekt, hadde man heller ikke forbudt dem. Det har vist seg gang på gang at flymarkedet i Norge ikke har fungert når markedet har fått helt frie tøyler. Jeg forstår at en del markedsfundamentaliser ikke er tilhenger av restriksjoner, men noen ganger må man løfte seg fra prinsippene og se at et helt fritt marked ofte utspiller seg selv.

Har jeg skrevet det? Nei, det mener jeg ikke. Det jeg skriver og det jeg mener er at dersom folk oppfatter det som en stor ulempe å drive med reisevirksomhet så er det arbeidsgivers ansvar å kompensere for denne ulempen (på samme måte som at arbeidsgiver kompenserer for ubekvem arbeidstid osv.). Det jeg mener er at man ikke kan argumentere for bonusopptjening på bakgrunn av at det er synd på de som reiser og at bonus og fordelene med status kompenserer de med stor reisevirksomhet.

Tilgang til lounger, business class reise og fast track er stort sett tjenester som er forbeholdt de som reiser på business class billetter (og de med gullstatus). Dvs. at arbeidsgiver gjør en vurdering som er slik at de finner at de vil sørge for at de ansatte får en mer behagelig reise.
En Full Flex billett i Norge er omtrent fullstendig sammenlignbar med en Economy Extra billett intraskandinavisk prismessig, når en tar reiseavstander med i beregningen. Å påstå at en får det samme igjen for disse to billettene er vel å ta hardt i. Det jeg spør om (spør, ikke påstår at du har sagt), er om man derfor må fjerne godene på Y+ billettene intraskandinavisk, siden dette burde være en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.

Jeg kan virkelig ikke se at tiden til en som reiser i skandinavia er mer verdt enn en som reiser i Norge, og at det derfor ikke skal være noen form for goder i Norge kontra skandinavia. Det blir derfor helt menigsløst med begrensninger kun i Norge kun fordi en ikke klarer å få dette innført andre steder. Hvis en sammenligner med ruter rundt om i Europa, der både SAS og Norwegian flyr, så er det vel ikke akkurat så mye som tyder på at SAS blir forfordelt av kundene fordi de har EB å skilte med?

Jeg mener at denne regelen var 100% riktig når den ble innført, men at tiden nå har reist i fra den. DY er en alvor aktør på det norske markedet, og kan selvsagt innføre sitt eget program hvis de ønsker dette. Det er uansett ingenting som tyder på at DY vil miste markedet sitt om bonuspoeng blir innført igjen, og hva er da poenget med en slik hindring? Regler som er der kun fordi politikerne ikke unner de som bruker store deler av arbiedstiden sin i fly eller til/fra flyplasser noe ekstra, er helt meningsløst.

Og ja, jeg mener også det burde blitt innført Fasttrack på innenlandsreiser i Norgen.

Jeg kan virkelig ikke se at tiden til en som reiser i skandinavia er mer verdt enn en som reiser i Norge, og at det derfor ikke skal være noen form for goder i Norge kontra skandinavia.

SAS står da fritt til å innføre goder i Norge også, altså alt annet unntatt bonuspoeng...? Jeg vil tro at egen innsjekking, Fast Track, lounge, servering, etc. for mange vil være viktigere enn litt bonuspoeng.

SAS står da fritt til å innføre goder i Norge også, altså alt annet unntatt bonuspoeng...? Jeg vil tro at egen innsjekking, Fast Track, lounge, servering, etc. for mange vil være viktigere enn litt bonuspoeng.
Dette stemmer nok sikkert det: Det var vel egentlig Fast tracken jeg siktet mest til. Lounge får en uansett ikke på Y+ og servering på ruter på rundt 40min er det begrenset behov for, selv om det er hyggelig nok.

Dette stemmer nok sikkert det: Det var vel egentlig Fast tracken jeg siktet mest til. Lounge får en uansett ikke på Y+ og servering på ruter på rundt 40min er det begrenset behov for, selv om det er hyggelig nok.

Men det er i stor grad SAS selv som har valgt å gjøre tilbudet for innenlandsreiser dårligere og mer likt/helt likt Norwegians tilbud - og ikke staten som har tvunget dem til det. Personlig hadde jeg håpet at SAS, da bonuspoengene forsvant, ville finne andre måter å gjøre reiseopplevelsen bedre med. Bonuspoeng er så utrolig enkelt da det i utgangspunktet ikke krever noe av selskapet. SAS kunne da uten problemer hatt Fast Track for innenlandsreiser på OSL, TRD, SVG og BGO - og de kunne hatt en innenlandslounge på OSL, som jo faktisk har mange connection-passasjerer innenlands. Selv om jeg er enig i at servering på en rute på 40 minutter er unødvendig, er det mange europeiske selskaper som har det - mye fordi de vet at passasjerene setter pris på det og fordi det bidrar til at produktet blir mer differensiert i forhold til en del andre selskaper. Så personlig er jeg skuffet over at SAS ikke har klart å "erstatte" bonuspoengene med noen mer direkte fordeler for folk med på fullprisbilletter innenlands. De er jo blant passasjerene som er mest verdt for både Norwegian og SAS.

En Full Flex billett i Norge er omtrent fullstendig sammenlignbar med en Economy Extra billett intraskandinavisk prismessig, når en tar reiseavstander med i beregningen. Å påstå at en får det samme igjen for disse to billettene er vel å ta hardt i. Det jeg spør om (spør, ikke påstår at du har sagt), er om man derfor må fjerne godene på Y+ billettene intraskandinavisk, siden dette burde være en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.

Jeg kan virkelig ikke se at tiden til en som reiser i skandinavia er mer verdt enn en som reiser i Norge, og at det derfor ikke skal være noen form for goder i Norge kontra skandinavia. Det blir derfor helt menigsløst med begrensninger kun i Norge kun fordi en ikke klarer å få dette innført andre steder. Hvis en sammenligner med ruter rundt om i Europa, der både SAS og Norwegian flyr, så er det vel ikke akkurat så mye som tyder på at SAS blir forfordelt av kundene fordi de har EB å skilte med?

La meg ta dette på nytt.;) Bonuspoeng er nok ganske annet enn fordeler som lounge, fast track, differensiering av service ombord osv. Bonus er ment å skulle skape lojale kunder, og ikke kompensere for ulemper ved reising. Den indirekte effekten av lojale kunder er at de blir mindre prisfølsomme og dermed heller velger "sitt" selskap enn konkurrenter selv om konkurrentene skulle ha identisk tilbud men lavere pris. Bonus er altså ikke noe selskapene har i hovedsak for å være snille med sine kunder, men for å tjene mer penger gjennom høyere prisnivå.

SAS, og andre selskaper, står fritt til å gi de goder de måtte ønske til sine reisende så lenge det ikke er til hinder for effektiv konkurranse. Loungetilgang, fast track, servering ombord osv. er ikke konkurransebegrensende tiltak. Bonusopptjening kan i mange tilfeller være det, og det er vurderingen som KT/Fornyingsdep. i Norge har kommet til. Hvorvidt det er en konkurransebegrensende praksis vil avhenge av en rekke faktorer, deriblant konkurransesituasjonen i markedet man ser på. I Norge er det, i motsetning til mange andre land, ikke så mange alternativer til flytransport på mange strekninger. I Sverige er tog en viktigere konkurrent, noe det også er i en rekke andre land (se ovenfor).

I og med de potensielle uheldige effektene et bonusprogram kan ha som en følge av å være konkurransebegrensende, f.eks. høyere priser til alle andre, så ser ikke jeg logikken i å skulle hevde at man må ha bonus innenlands i Norge for å kompensere de som reiser mye. Er du interessert i å betale høyere pris for at de som reiser mye innenlands skal få sine bonuspoeng som kompensasjon, fordi arbeidsgiver ikke kompenserer disse?

Det er jo heller ikke slik at verdsettingen av tiden til reisende i Norge og til utlandet er av betydning for vurderingen av bonus eller ikke bonus. Det som er av betydning er konkurransesituasjonen, og på reiser til utlandet er det som oftest nokså mye hardere konkurranse enn på reiser innen Norge. Det er derfor ikke sikkert at bonus utenlands er til hinder for effektiv konkurranse, selv om det kan vurderes som det innenlands i Norge.

Economy Extra på intraskandinavisk er vel bare til forveksling lik en full flex innenlands, eller har man mange andre goder ved å reise Y+?

Last edited:
Bare for a pynte ut forskjellen mellom Norge og Sverige:

I Sverige har SAS konkurranse pa alle innenrikslinjer de flyr. Og eksakt derfor ble det fjernet.

I Norge er det forsatt en god del flyruter hvor SAS flyr som monopolist.

Alle disse tiltakene er noe som er opp til selskapene selv å vurdere nytten av. Mitt poeng er at det ikke er noe politisk grunnlag lenger for å nekte bonuspoeng på innenlands i Norge. DY er vel nå større enn SAS målt i trafikk i Norge. Å gjeninnføre poeng er jo noe tross alt DY også kan gjøre. De har et slikt system utenlands, og vil i så fall garantert innføre dette også innenlands.

Y+ gir forøvrig tilgang til Fast track og mat på intra skand, men ikke loung. Er usikker på om en får buisness innsjekk med dette, men det er jo uansett kun en aktuell problemstilling på OSL ettersom ingen andre norske flyplasser har C-innsjekk.

Y+ gir forøvrig tilgang til Fast track og mat på intra skand, men ikke loung. Er usikker på om en får buisness innsjekk med dette, men det er jo uansett kun en aktuell problemstilling på OSL ettersom ingen andre norske flyplasser har C-innsjekk.

Y+ gir Biz-innsjekk

Alle disse tiltakene er noe som er opp til selskapene selv å vurdere nytten av. Mitt poeng er at det ikke er noe politisk grunnlag lenger for å nekte bonuspoeng på innenlands i Norge. DY er vel nå større enn SAS målt i trafikk i Norge.

Det er altså ikke en politisk vurdering som i sin tid avgjorde at SAS ikke fikk lov til å dele ut bonuspoeng innenlands. Det var en vurdering som Konkurransetilsynet gjorde. Forbud mot bonuspoeng er basert på en konkurranserettslig/-økonomisk analyse, og ikke på politisk ideologi. Som jeg også skriver så er det en forskjell rent konkurransemessig på bonus kontra de andre godene du nevner.

Videre er det som BU662 sier en rekke ruter i Norge hvor det fortsatt ikke er konkurranse.

SAS kan jo bare gi Biz innsjekk til alle som reiser full flex - innenlands som utenlands. Det samme gjelder fast track, lounge osv.

Det er altså ikke en politisk vurdering som i sin tid avgjorde at SAS ikke fikk lov til å dele ut bonuspoeng innenlands. Det var en vurdering som Konkurransetilsynet gjorde. Forbud mot bonuspoeng er basert på en konkurranserettslig/-økonomisk analyse, og ikke på politisk ideologi. Som jeg også skriver så er det en forskjell rent konkurransemessig på bonus kontra de andre godene du nevner.

Videre er det som BU662 sier en rekke ruter i Norge hvor det fortsatt ikke er konkurranse.
Det var en politisk beslutning å ikke fjerne forbudet når dette var oppe sist(var vel et års tid siden så vidt jeg husker).

EDIT: 2007 var det
http://www.na24.no/arkiv/naeringsliv/article1125749.ece

Last edited:
Bare for a pynte ut forskjellen mellom Norge og Sverige:

I Sverige har SAS konkurranse pa alle innenrikslinjer de flyr. Og eksakt derfor ble det fjernet.

I Norge er det forsatt en god del flyruter hvor SAS flyr som monopolist.

Da tenker du selvsagt paa Wideroe? Det finnes jo ruter i Sverige som SAS ikke flyr paa i Sverige ogsaa, paa lik linje med at det finnes ruter som SAS ikke flyr paa i Norge.

Eurobonus har aldri gitt poeng paa anbudsruter i Norge.

La oss håpe at bonuspoeng aldri blir innført på norsk innenriks igjen. Det norske markedet "tåler" ikke slike lojalitetspoeng og mesteparten av det reisende publikum må lide fordi noen "få" skal ha gleden av noen skarve poeng her og der.

Heller stor konkurranse og flypriser som gjør at de aller fleste kan benytte seg av tilbudet.

La oss håpe at bonuspoeng aldri blir innført på norsk innenriks igjen. Det norske markedet "tåler" ikke slike lojalitetspoeng og mesteparten av det reisende publikum må lide fordi noen "få" skal ha gleden av noen skarve poeng her og der.

Heller stor konkurranse og flypriser som gjør at de aller fleste kan benytte seg av tilbudet.

Saa dersom Eurobonus innfoeres vil flyprisene gaa opp og Norwegian miste alle kundene sine paa innenriks Norge?

Hvordan mener du at folk vil lide for at alle kan motta eurobonuspoeng? Ser ut som at DY klarer seg meget godt paa internasjonale ruter selv om de konkurrerer med en rekke selskaper som tilbyr lojalitetsprogrammer.

Saa jeg skjoenner ikke helt hva du er redd for.

La meg ta dette på nytt.;) Bonuspoeng er nok ganske annet enn fordeler som lounge, fast track, differensiering av service ombord osv. Bonus er ment å skulle skape lojale kunder, og ikke kompensere for ulemper ved reising. Den indirekte effekten av lojale kunder er at de blir mindre prisfølsomme og dermed heller velger "sitt" selskap enn konkurrenter selv om konkurrentene skulle ha identisk tilbud men lavere pris. Bonus er altså ikke noe selskapene har i hovedsak for å være snille med sine kunder, men for å tjene mer penger gjennom høyere prisnivå.

SAS, og andre selskaper, står fritt til å gi de goder de måtte ønske til sine reisende så lenge det ikke er til hinder for effektiv konkurranse. Loungetilgang, fast track, servering ombord osv. er ikke konkurransebegrensende tiltak. Bonusopptjening kan i mange tilfeller være det, og det er vurderingen som KT/Fornyingsdep. i Norge har kommet til. Hvorvidt det er en konkurransebegrensende praksis vil avhenge av en rekke faktorer, deriblant konkurransesituasjonen i markedet man ser på. I Norge er det, i motsetning til mange andre land, ikke så mange alternativer til flytransport på mange strekninger. I Sverige er tog en viktigere konkurrent, noe det også er i en rekke andre land (se ovenfor).

I og med de potensielle uheldige effektene et bonusprogram kan ha som en følge av å være konkurransebegrensende, f.eks. høyere priser til alle andre, så ser ikke jeg logikken i å skulle hevde at man må ha bonus innenlands i Norge for å kompensere de som reiser mye. Er du interessert i å betale høyere pris for at de som reiser mye innenlands skal få sine bonuspoeng som kompensasjon, fordi arbeidsgiver ikke kompenserer disse?

Det er jo heller ikke slik at verdsettingen av tiden til reisende i Norge og til utlandet er av betydning for vurderingen av bonus eller ikke bonus. Det som er av betydning er konkurransesituasjonen, og på reiser til utlandet er det som oftest nokså mye hardere konkurranse enn på reiser innen Norge. Det er derfor ikke sikkert at bonus utenlands er til hinder for effektiv konkurranse, selv om det kan vurderes som det innenlands i Norge.

Economy Extra på intraskandinavisk er vel bare til forveksling lik en full flex innenlands, eller har man mange andre goder ved å reise Y+?

Lojalitetsprogrammer finner man verden rundt i alle mulige bransjer. Hvorfor man i sin tid opprettet disse programmene, var jo selvsagt for aa skape lojalitet (derav navnet lojalitetsprogrammer).

Naa er det naa ikke slik lengre i de aller fleste bedrifter (bortsett fra oljebransjen kanskje) at man kan sloese med penger ved aa velge en billett som er tusenlapper hoeyere kun for aa faa poeng. Pris er utelukkende nr. 1 i hva som driver folk mot en leverandoer naa, saerlig i disse tider. Saa flyr SAS og DY ving mot ving, vinner ofte DY paa pris.

Og er det konkurranse paa en rute, vil prisene naturlig nok presses, her i huset f.eks. maa man velge det billigste selskapet paa de rutetidene man skal reise.

Naa har jo DY vaert ganske heldig med at SAS velger aa prise sine full flex billetter (som gir mest poeng) hinsides all fornuft paa mange av sine ruter, saa jeg ser ikke dette som ett hinder. Dessuten er jo EB programmet saapass elendig med 25% inntjening at "truselen" blir dermed mye mindre og vil ha liten eller ingen innvirkning paa der DY er sterkest.

Mange sier at mange av de fordelene man faar naar man har status kan man faa dersom man kjoeper en fullflex billett. Med andre ord sier man da at bonusprogrammene er forbudt for aa presse prisene ned, men reiser du mye i jobben og kan faa en mye mer behagelig hverdag ved aa haa fordeler, betal skyhoeye priser for dette. De aller fleste bedrifter sparer millioner paa at man naa kan kjoepe enveisbilletter, motstanderne av bonusprogrammer innenriks derimot, foreslaar at bedrifter gaar tilbake aa betaler i dyre dommer for at deres ansatte skal faa en enklere hverdag. Ganske motsigende spoer du meg.

Nei, bonusforbudet har ingen mening lengre. Vekk med dritten. Det vil gjoere DY bedre baade paa pris og produkt

Mange sier at mange av de fordelene man faar naar man har status kan man faa dersom man kjoeper en fullflex billett. Med andre ord sier man da at bonusprogrammene er forbudt for aa presse prisene ned, men reiser du mye i jobben og kan faa en mye mer behagelig hverdag ved aa haa fordeler, betal skyhoeye priser for dette. De aller fleste bedrifter sparer millioner paa at man naa kan kjoepe enveisbilletter, motstanderne av bonusprogrammer innenriks derimot, foreslaar at bedrifter gaar tilbake aa betaler i dyre dommer for at deres ansatte skal faa en enklere hverdag. Ganske motsigende spoer du meg.

Det er ingen motsigelse. Bedrifter betaler i dag i dyre dommer for full fleks billetter innenlands, og vil nok fortsette å gjøre det en stund til (selv om det nok er mye mer fokus på å reise billig i dag). Argumentet er at det generelle prisnivået kan bli høyere som følge av at man gjeninnfører lojalitetsprogrammet i Norge, og det straffer ikke bare forretningsreisende men også fritidsreisende. Jeg er ikke overbevist om at EB-poeng innenlands ikke har som effekt å øke prisnivået, og derfor er jeg i utgangspunktet litt skeptisk til å tillate bonus innenlands (selv om jeg er litt på gli...). Selv om det er konkurranse i Norge så er det fortsatt stort sett bare maks to alternativer innenlands.

Hva tror du forresten hensikten med bonusprogrammet er i dag da, Tommy, om det ikke er for å få mer lojale kunder? Tror du folk er mer villige til å velge en aktør som DY på sammenliknbare reiser med eller uten bonus innenlands?

Du tror vel ikke det er for å gjøre livet mer behagelig for de som reiser mye uten å kunne hente noe ut av dette. Hvis poenget er å gi et bedre produkt til de som reiser mye så står SAS fritt til å bidra i dimensjoner som ikke svekker konkurransen (innenlandslounge, fast track servering ombord osv.). Man trenger jo heller ikke å prise sitt produkt hinsides alle konkurrenter, og med en kabinfaktor for SAS NO på knappe 55% så kan det kanskje tenkes at prisstrukturen deres ikke er tilpasset dagens marked (med forretningsreisende som er mer prisfølsomme nå enn tidligere)? Reduser prisene på full fleks med f.eks. 25%, gi et bedre produkt til de som reiser full fleks, så har SAS et konkurransemessig fortrinn vis a vis DY som ikke er konkurransebegrensende. Da må i så fall DY svare med enten lavere priser, eller et bedre produkt. Begge aspekter er en fordel for kundene.

At man har slike lojalitetsprogrammer i en rekke andre bransjer er uvesentlig så lenge konkurransen er forskjellige i disse bransjene kontra luftfarten innenlands i Norge. At SAS har klart å ødelegge sitt bonusprogram såpass at det i dagens utforming kanskje ikke bidrar til nevneverdig innelåsning/lojalitet er selvsagt et poeng, men idioti fra SAS betyr ikke nødvendigvis at bonusforbudet bør oppheves (selv om det nok er en del faktorer som kan trekke i den retningen).

Back