Fri konkurranse i Sverige igjen -- Eurobonus begrensninger borte

Tommy777

ScanFlyer Mile High Club
http://www.kkv.se/t/NewsPage____4405.aspx

2009-01-12
SAS EuroBonus

Marknadsdomstolens åläggande avseende SAS EuroBonus kan inte längre användas för utdömande av vite.

Marknadsdomstolen beslutade år 2001 att SAS tillämpning av EuroBonusprogrammet utgjorde ett missbruk av dominerande ställning. SAS ålades därför vid vite om 50 miljoner kronor att inte tillämpa EuroBonusprogrammet på inrikeslinjer där SAS möter konkurrens (MD 2001:4). SAS upphörde, i enlighet med Marknadsdomstolen åläggande, med att tillämpa Eurobonus på nämnda linjer.

I maj 2008 begärde SAS att Konkurrensverket upphäver Marknadsdomstolens åläggande. I beslutet av den 9 januari 2009 bedömer Konkurrensverket att åläggandet avser den överträdelse som ägde rum vid åläggandets utfärdande och att det inte omfattar ett eventuellt återinförande av EuroBonus på linjer där SAS möter konkurrens.

Eftersom Konkurrensverket inte heller lämnar förhandsbesked har Konkurrensverket inte prövat frågan om ett eventuellt återinförande av EuroBonus på nämnda linjer skulle utgöra ett missbruk av dominerande ställning. Det är nu SAS självt som har att bedöma om EuroBonusprogrammet kan tillämpas på de aktuella linjerna utan att detta strider mot konkurrensreglerna.

Vel, det riktige er ikke at Eurobonus-begrensningene som sådan er borte, men at det ikke er noe per se forbud mot Eurobonus. SAS er, i henhold til svensk, europeisk (og for den saks skyld, norsk) konkurranselovgivning selv ansvarlig for å holde seg innenfor rammen av loven. Hvorvidt en utvidelse av praksis i Sverige kan tolkes som et brudd på konkurranseloven er ikke i utgangspunktet klart (og Konkurrensverket har ikke tatt stilling til det). Om SAS trenger noen gode råd så skal jeg gjerne bistå....;)

Eurobonus kommer for full musikk i Sverige. Faar haape at det blir fri konkurranse i Norge igjen snart ogsaa

Det hadde vært interessant med en ny vurdering av bonusprogrammer i det norske markedet. Da SAS var enerådende og hadde hele markedet med både SAS Airline, Braathens og Widerøe innenfor samme konsern, mener jeg at det var et fornuftig grep å forby opptjening av bonuspoeng. Dette gjorde det langt lettere for Norwegian å starte sine flygninger, og på de fleste større ruter er det nå bra konkurranse mellom selskapene, selv om prisdifferensen ofte ikke er så stor. Det er for så vidt sunt med priser som ikke dumpes, det har vi sett lite av på norsk innenriks de siste årene. Nå som Norwegian på enkelte ruter er jevnstore med SAS, har en høyere kabinfaktor og selv også har opprettet et eget bonusprogram for sine utlenlandsruter, kan man spørre seg om konkurransen kanskje kan "sprites" opp gjennom tillatelse av bonusprogrammer?

Eurobonus kommer for full musikk i Sverige. Faar haape at det blir fri konkurranse i Norge igjen snart ogsaa

Det kan godt hende at det kommer for full musikk, men det betyr ikke at det ikke vil bli klaget inn for svenske Konkurrensverket. Det vil altså si at om SAS gjeninnfører EB i Sverige, noen klager det inn for misbruk av dominerende stilling, så må KkV foreta en vurdering av forholdet. Hva konklusjonen vil være er ikke uten videre klart; det kan innebære at SAS igjen må begrense programmet, eller det kan innebære at man vurderer det dithen at det ikke er en konkurransemessig begrensning.

I vedtaket til Konkurrensverket står det vel egentlig bare at slik EB er utformet i dag så utgjør det ikke noe misbruk (brudd på artikkel 82).

Fri konkurranse, i ordets og begrepets rette forstand, er det ikke i luftfarten uansett....;)

Last edited:
Nå som Norwegian på enkelte ruter er jevnstore med SAS, har en høyere kabinfaktor og selv også har opprettet et eget bonusprogram for sine utlenlandsruter, kan man spørre seg om konkurransen kanskje kan "sprites" opp gjennom tillatelse av bonusprogrammer?

Jeg er ikke sikker på at det er i de fleste kunders interesse at man har bonusprogrammer (selv om jeg personlig sikkert hadde hatt nokså mange flere poeng...). Poenget med slike programmer er å få lojale kunder, og poenget med lojale kunder er at de ikke så fort bytter selskap (selv om prisene til konkurrentene er lavere). SAS har jo ikke bonusprogram bare for å være grei med sine kunder, selv om det er et element av å belønne gode kunder. Poenget er vel at SAS skal tjene penger på dette i siste instans?

Ikke regn med det. Slike saker har det med å bli symbolsaker i Norge hvor det skal svært mye til før politikerne snur.

Etter min mening burde forbudet vært opphevet og det naturlige ville da vært at DY kom med sitt eget bonusprogram, noe jeg tror de ville gjøre om det ble lov.:exclaimation

Ja, la oss håpe selskapet begynner å tjene penger, program eller ikke så er jo inntjening viktig.

Det er ihvertfall greit aa innse fakta at SAS overhodet ikke har noe dominerende stilling i Norge lengre, saa etter min mening er det ingen grunn til aa beholde forbudet videre.

TOS, dersom du mener at kundene ikke er noe merkverdig opptatt av bonusprogrammer i kombinasjon hvordan markedet i Norge er naa, er du vel enig at det ikke er noe grunnlag for aa beholde forbudet videre?

Det er ihvertfall greit aa innse fakta at SAS overhodet ikke har noe dominerende stilling i Norge lengre, saa etter min mening er det ingen grunn til aa beholde forbudet videre.

TOS, dersom du mener at kundene ikke er noe merkverdig opptatt av bonusprogrammer i kombinasjon hvordan markedet i Norge er naa, er du vel enig at det ikke er noe grunnlag for aa beholde forbudet videre?

I utgangspunktet: Ja. Men samtidig så kan ting endre seg om bonus innføres innenlands, som gjør at man kan spore en viss bekymring. Norwegian begynner jo å bite seg meget godt fast i Norge, selv om de vel ikke enda tjener de store pengene (noe SAS heller ikke gjør...). Jeg vil anta at SAS ikke nødvendigvis er svært mye større enn DY på en rekke destinasjoner, men det betyr ikke at SAS ikke har dominerende stilling (det krever bl.a. at man har tilstrekkelig stor markedsandel, og det er ingenting i veien for at man kan ha to aktører med stor grad av markedsmakt).

Jeg foreleste om et tema i dag hvor det var naturlig å komme inn på lojalitetsprogrammer, og spurte derfor studentene mine (ca 30 stk) om noen av de hadde bonuskort hos f.eks. SAS. Svaret var at ingen av studentene hadde dette, og at jeg var den eneste i salen som har bonuskort. Dette tror jeg er tilfellet jevnt over for den litt yngre garde. Det kan bety at bonuskort er mindre viktig i dag, men det betyr ikke at bonuskort ikke kan bli en viktig konkurranseparameter (og med mulighet for misbruk av eventuell dominerende stilling) i fremtiden.

Re: SAS gjeninnfører innenriks bonus (men ikke i Norge)

SAS gjeninnfører innenriks- bonus
Men ikke i Norge.

Les hele artikkelen:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1581807.ece?WT.mc_id=dn_rss

På tide vi får tilbake EB-poeng her til lands også - tenker f.eks. på foretningsmannen som flyr OSL-BGO som får ingenting, mens kompisen flyr OSL-STO og får full pott..

Det er vel ikke synd i forretningsmannen som flyr OSL-BGO. Jeg mener helt klart at dersom det oppfattes som en så stor ulempe å drive reisevirksomhet så skal dette kompenseres gjennom lønn og andre goder fra arbeidsgiver, og ikke gjennom bonusopptjening. For reiser innenlands er det ikke så mange goder som tilflyter en reisende med status uansett, slik at reisesituasjon ikke blir nevneverdig forskjellig med eller uten bonus. For de som reiser utenlands kan jeg se fordeler med f.eks. loungetilgang, muligheten til oppgradering o.l., men jeg mener likevel at ulemper knyttet til reisevirksomhet er arbeidsgivers ansvar å kompensere for.

Det er vel ikke synd i forretningsmannen som flyr OSL-BGO. Jeg mener helt klart at dersom det oppfattes som en så stor ulempe å drive reisevirksomhet så skal dette kompenseres gjennom lønn og andre goder fra arbeidsgiver, og ikke gjennom bonusopptjening. For reiser innenlands er det ikke så mange goder som tilflyter en reisende med status uansett, slik at reisesituasjon ikke blir nevneverdig forskjellig med eller uten bonus. For de som reiser utenlands kan jeg se fordeler med f.eks. loungetilgang, muligheten til oppgradering o.l., men jeg mener likevel at ulemper knyttet til reisevirksomhet er arbeidsgivers ansvar å kompensere for.
Mener du med dette at all form for klasseinndeling, bonuspoeng, lounger, fast track osv. bør fjernes på intraskadinavisk også, siden dette heller bør tilgodesees hos arbeidsgiver, og ikke fra flyselskapet?

Mener du med dette at all form for klasseinndeling, bonuspoeng, lounger, fast track osv. bør fjernes på intraskadinavisk også, siden dette heller bør tilgodesees hos arbeidsgiver, og ikke fra flyselskapet?

Har jeg skrevet det? Nei, det mener jeg ikke. Det jeg skriver og det jeg mener er at dersom folk oppfatter det som en stor ulempe å drive med reisevirksomhet så er det arbeidsgivers ansvar å kompensere for denne ulempen (på samme måte som at arbeidsgiver kompenserer for ubekvem arbeidstid osv.). Det jeg mener er at man ikke kan argumentere for bonusopptjening på bakgrunn av at det er synd på de som reiser og at bonus og fordelene med status kompenserer de med stor reisevirksomhet.

Tilgang til lounger, business class reise og fast track er stort sett tjenester som er forbeholdt de som reiser på business class billetter (og de med gullstatus). Dvs. at arbeidsgiver gjør en vurdering som er slik at de finner at de vil sørge for at de ansatte får en mer behagelig reise.

Jeg tror faktisk at det er ikke sa mye grunnet til faktum at konkurranse mellom flyselskaper funker sa utmerked bra.

En liten kik pa tallene viser denne:
post7901.png

post7902.png

Toget i Sörsverige tar seg stadig flere markedandeler. Da er det relativ enkelt a tillate bonuspoenger.

I Norge er det noen annenleders. Hvor mye % av reisende tar tog mellom SVG/TRD/BGO og OSL? Minsteparten i alle fall. Slik en forbud er ogsa alltid en politisk styringsmeddel som malsetter a fa flere folk over til jernbanen.

For de som reiser utenlands kan jeg se fordeler med f.eks. loungetilgang, muligheten til oppgradering o.l., men jeg mener likevel at ulemper knyttet til reisevirksomhet er arbeidsgivers ansvar å kompensere for.

Ja, men kun til en viss grad. Har man en jobb der reising inngår, kan man vel vanskelig bli overrasket over å bli sendt på tjenestereise.

Jeg er forøvrig, av markedsliberalistiske prinsipper, imot enhver restriksjon på opptjening av bonuspoeng. EB fik skylden for at Color Air gikk konkurs, EB ble brukt som argumentasjon til fordel for Norwegian, etc., blabla..

Konsekvensen ble nok at forretningsreisende lekket til BA, KLM, Finnair, Lufthansa og andre. Og nå som SAS sliter, da er det kun SAS egen skyld??

Toget i Sörsverige tar seg stadig flere markedandeler. Da er det relativ enkelt a tillate bonuspoenger.

I Norge er det noen annenleders. Hvor mye % av reisende tar tog mellom SVG/TRD/BGO og OSL? Minsteparten i alle fall.

Dette er et meget godt poeng. Det er konkurransen i transportnæringen som er av betydning, og ikke bare konkurransen mellom forskjellige flyselskap. Dette poenget er nok også gyldig i en rekke andre land som f.eks. England, Nederland, Frankrike, Tyskland osv. (riktignok noe jeg hevder uten at jeg har trafikktallene tilgjengelig).

I Norge er det noen annenleders. Hvor mye % av reisende tar tog mellom SVG/TRD/BGO og OSL? Minsteparten i alle fall. Slik en forbud er ogsa alltid en politisk styringsmeddel som malsetter a fa flere folk over til jernbanen.

Nei, å få reisende over til tog var ikke med i debatten om å forby opptjening av EB innenlands. Se min post over.

Mulig det er det idag........

En faktaopplysning: Mellom Oslo og Bergen reiser det ca 150.000 pax årlig - altså på hele strekningen. Underveispax i tillegg. Med fly, 1,6 mill.

Back