French Bee - Ny longhaul lavprisaktør (status om oppstart)

Someone

Moderator
Medlem
French Bee - Ny longhaul lavprisaktør (status om oppstart)

Groupe Dubreuil som også eier Air Caraïbes har anonsert etableringen av en nytt longhaul lavprisselskap kalt FrenchBlue. Mens Air Caraïbes vel er basert i Karibien med baser på Martinique og Guadaloupe, så vil disse være basert på Paris Orly og også fly til andre franske øyer og populære franske turistdestinasjoner.

Oppstart virker være i September med rute til Punta Cana, og La Réunion og Île Maurice er planlagt startet i 2017. Deres første fly, en A330-300 er nå under bygging i TLS. Enda en A330-300 er planlagt i 2017, smmen med en A350-900, og sistnevnte kommer det også en av i 2018

Deres A330-300 får 378 seter, med 28 i "PremiumBlue" deres economy extra og 350seter i "Eco Blue", så er ikke businessmarkedet de satser på. 415 seter er planlagt i deres A350-900, og det rykter om at de er det første selskapet som går for Airbus sin lavprisvarient av A350 med 10 i bredden

Bilder fra presentasjonen deres
PTNJX_CdvL7AnWIAAQqnP.jpg


3HItm_CdvQB_UWAAAn9l2.jpg


Sånn apropos nerdedetaljer så vil deres A330 bli levert med PW4000 motorer hvilket en uvanlig for en "ny" kunde og er stort sett bare Korean og China Southern som nå tar levering av disse motorene på A330 nå, alle andre går enten for RR Trent700 eller GE CF6, hvor av RR har desidert størst markedsandel
 
Re: FrenchBlue - Ny longhaul lavprisaktør

Ikke helt ulikt hva Air Liberté, airLib oc Corsair drev med tidligere?

Her flytter man vel i praksis bare de maskinene som opprinnelig skulle til Air Caraïbes over til dette nye foretaket.
 
Re: FrenchBlue - Ny longhaul lavprisaktør

Her flytter man vel i praksis bare de maskinene som opprinnelig skulle til Air Caraïbes over til dette nye foretaket.


Såvidt jeg forstår er A330ene "egne" eller nye ordre, mens A350ene er deler av ordren til Air Caraibes og mor selskapet. Ser ut som de fortsatt skal ha 2 A350-900 og 3 A350-1000 selv
 
Re: FrenchBlue - Ny longhaul lavprisaktør

Air Caraibes venter nå på leveranse av en A332 som tilsynelatende skal styrke flåten, med mindre noen skal ut. C/n 343 med byggeår 2000 og tidligere Swissair-maskin som i ettertiden har vært både her og der for ymse selskaper.
 
Re: FrenchBlue - Ny longhaul lavprisaktør

Og så ser det ut til at Airbus sin A359 demo-maskin c/n 005 skal til French Blue som F-HREU.
 
Re: FrenchBlue - Ny longhaul lavprisaktør (status om oppstart)

Ser ut som noen ikke likte navnet og etter litt rasling med advokater fra JetBlue må French Blue bytte navnet. Dog ikke den helt store endringen, annet enn at navnet blir French Bee

XM0ml


Ellers starter de nå i vinter med å fly Paris-San Francisco-Papeete
 
Re: FrenchBlue - Ny longhaul lavprisaktør (status om oppstart)

Ser ut som noen ikke likte navnet og etter litt rasling med advokater fra JetBlue må French Blue bytte navnet. Dog ikke den helt store endringen, annet enn at navnet blir French Bee

XM0ml


Ellers starter de nå i vinter med å fly Paris-San Francisco-Papeete

Hvor er advokatene til BusyBee????:colgate:
 
Re: French Bee - Ny longhaul lavprisaktør (status om oppstart)

Etter deres 3. A350-900 ble levert tidligere i sommer, kunne French Bee levere tilbake sin siste A330-300 til morselskapet Air Caraibes og ble dermed verdens første flyselskap med kun A350 maskiner i flåten

Neste år kommer deres første A350-1000, og med 480 seter planlagt så blir dette også en rekord for modellen
 
Re: French Bee - Ny longhaul lavprisaktør (status om oppstart)

Hvordan løses det med tanke på nødutganger? Exit limit er jo i utgangspunktet 440 på den også.
 
Re: French Bee - Ny longhaul lavprisaktør (status om oppstart)

Hvordan løses det med tanke på nødutganger? Exit limit er jo i utgangspunktet 440 på den også.

Kan dørene være litt større? For da var den uansett levert, 480 seter, inkludert 40 i en slags premium economy

Blir uansett en grei lav CASM og forbruk per setekilometer der

https://onemileatatime.com/news/french-bee-airbus-a350/

French Bee has just taken delivery of its first Airbus A350-1000, which features 480 seats. This makes it the world’s most efficient long haul aircraft. I’m undecided as to whether this is an incredible feat, or just sounds plain awful.
 
Re: French Bee - Ny longhaul lavprisaktør (status om oppstart)

Kan dørene være litt større? For da var den uansett levert, 480 seter, inkludert 40 i en slags premium economy

Ser ut som noe sånt, inkludert "doble slides."

In November 2019, maximum accommodation increased to 480 seats from 440 through the installation of new "Type-A+" exits, with a dual-lane evacuation slide

https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A350#A350-1000

A339 skal ha fått exit limit på 460 på samme vis.
 
Back
Top