French Bee - Ny longhaul lavprisaktør (status om oppstart)
Groupe Dubreuil som også eier Air Caraïbes har anonsert etableringen av en nytt longhaul lavprisselskap kalt FrenchBlue. Mens Air Caraïbes vel er basert i Karibien med baser på Martinique og Guadaloupe, så vil disse være basert på Paris Orly og også fly til andre franske øyer og populære franske turistdestinasjoner.
Oppstart virker være i September med rute til Punta Cana, og La Réunion og Île Maurice er planlagt startet i 2017. Deres første fly, en A330-300 er nå under bygging i TLS. Enda en A330-300 er planlagt i 2017, smmen med en A350-900, og sistnevnte kommer det også en av i 2018
Deres A330-300 får 378 seter, med 28 i "PremiumBlue" deres economy extra og 350seter i "Eco Blue", så er ikke businessmarkedet de satser på. 415 seter er planlagt i deres A350-900, og det rykter om at de er det første selskapet som går for Airbus sin lavprisvarient av A350 med 10 i bredden
Bilder fra presentasjonen deres
Sånn apropos nerdedetaljer så vil deres A330 bli levert med PW4000 motorer hvilket en uvanlig for en "ny" kunde og er stort sett bare Korean og China Southern som nå tar levering av disse motorene på A330 nå, alle andre går enten for RR Trent700 eller GE CF6, hvor av RR har desidert størst markedsandel
Groupe Dubreuil som også eier Air Caraïbes har anonsert etableringen av en nytt longhaul lavprisselskap kalt FrenchBlue. Mens Air Caraïbes vel er basert i Karibien med baser på Martinique og Guadaloupe, så vil disse være basert på Paris Orly og også fly til andre franske øyer og populære franske turistdestinasjoner.
Oppstart virker være i September med rute til Punta Cana, og La Réunion og Île Maurice er planlagt startet i 2017. Deres første fly, en A330-300 er nå under bygging i TLS. Enda en A330-300 er planlagt i 2017, smmen med en A350-900, og sistnevnte kommer det også en av i 2018
Deres A330-300 får 378 seter, med 28 i "PremiumBlue" deres economy extra og 350seter i "Eco Blue", så er ikke businessmarkedet de satser på. 415 seter er planlagt i deres A350-900, og det rykter om at de er det første selskapet som går for Airbus sin lavprisvarient av A350 med 10 i bredden
Bilder fra presentasjonen deres


Sånn apropos nerdedetaljer så vil deres A330 bli levert med PW4000 motorer hvilket en uvanlig for en "ny" kunde og er stort sett bare Korean og China Southern som nå tar levering av disse motorene på A330 nå, alle andre går enten for RR Trent700 eller GE CF6, hvor av RR har desidert størst markedsandel