Fremtidige ruter fra Norden til Japan?

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Ligger det her an til potensielle nye ruter fra Norden til Japan? F.eks TYO fra OSL eller ARN?

Norge skal sammen med Danmark og Sverige ha luftfartsforhandlinger med Japan 10. – 11. oktober 2012. Hovedformålet med forhandlingene er å inngå nye og mer moderne luftfartsavtaler for rutetrafikk mellom de skandinaviske landene og Japan.

EU- og EØS-luftfartsselskap som har lisens i henhold til forordning nr. 1008/2008 (tidligere 2407/92) – og som er etablert i Norge – er velkomne til å gi sine synspunkter vedrørende de kommende forhandlingene til Samferdselsdepartementet ved å kontakte rådgiver Ellen Krag, tel. +47 22 24 83 29, e-post: ellen.krag@sd.dep.no.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd...linger-med-japan.html?id=697849&WT.tsrc=epost

Mig bekendt så har Japan været ret restriktive med slots indtil Narita blev udvidet. Et par eksempler, lidt frit fra hukommelsen:

Tidligere kunne Finnair kun flyve fire gange ugentligt til Narita, i dag flyver de ti.
SAS kan/kunne flyve 14 gange til Japan, heraf maks 10 til Narita.

Så mit gæt er, at man vil forsøge at liberalisere og øge mulighederne for ruter til Japan, men om det så realisere sig i noget konkret, tja, det må tiden jo vise :)

Jeg tviler på at det kommer nye ruter opp av hatten, men i framtiden kan det jo gi muligheter. Og selv om NRT har lite kapasitet til nye, så finnes det andre flyplasser i Japan.

Der er vel reelt kun SAS og ANA til at flyve fra Skandinavien til Japan. JAL har vist fokus på deres partner i Finland.

SAS udvider næppe til Japan lige med det samme, og tvivler også en del på ANA har sådanne planer.

Jeg tror ikke at SAS har haft deres bedste år til Japan pga. jordskælv, atomulykke osv, men over-all tror jeg det er en af deres bedre ruter.
Iflg. velinformerede kilder er der 75% japanere i sæderne! Jeg kunne sagtens forestille mig at ARN-TYO kunne blive aktuel, når/hvis der kommer nye fly i flåden.

Jeg tror ikke at SAS har haft deres bedste år til Japan pga. jordskælv, atomulykke osv, men over-all tror jeg det er en af deres bedre ruter.
Iflg. velinformerede kilder er der 75% japanere i sæderne! Jeg kunne sagtens forestille mig at ARN-TYO kunne blive aktuel, når/hvis der kommer nye fly i flåden.

Netop, når der kommer nye fly i flåden. Det er der vist ikke udsigt til foreløbigt. Men netop denne rute tror jeg også kunne give mening.

Her kunne jeg dog godt se for mig, at man samarbejde med ANA, da ruten næppe kan gøres på 24 timer, og derfor skal kombineres med andre. Så SAS og ANA laver et joint venture, hvor SAS flyver fra CPH og ANA fra ARN. Men hvad, det er nok mest spekulationer :)

Netop, når der kommer nye fly i flåden. Det er der vist ikke udsigt til foreløbigt. Men netop denne rute tror jeg også kunne give mening.

Her kunne jeg dog godt se for mig, at man samarbejde med ANA, da ruten næppe kan gøres på 24 timer, og derfor skal kombineres med andre. Så SAS og ANA laver et joint venture, hvor SAS flyver fra CPH og ANA fra ARN. Men hvad, det er nok mest spekulationer :)

Nej, den kan ikke flyves på 24t, men det er vel ikke noget problem for de fleste selskaber, hvis man har en fornuftig flåde og et varieret langdistance-ruteudbud.

Spørgsmålet er om en rute til KIX kunne være relevant for SAS. De havde den vist i en meget kort periode omkring 1997? En moderat succes på cargo, men et kæmpeflop på pax, hvis jeg erindrer korrekt?

Er HND er mulighed, eller vel man "nøjes" med at koncentrere sig om en enkelt TYO-lufthavn, hvis man skal udvide?

Er der nogen der ved hvor meget feed der er i begge ender af CPH-NRT? Sammenlignet med fx PEK eller BKK.

Spørgsmålet er om en rute til KIX kunne være relevant for SAS. De havde den vist i en meget kort periode omkring 1997? En moderat succes på cargo, men et kæmpeflop på pax, hvis jeg erindrer korrekt?

.

KIX gikk bra, såvidt jeg husker, men avgiftene var så hinsides høye at det ikke var mulig å tjene penger der. Det var ikke bare SAS som trakk seg. Tror de har modrerert seg noe nå, men nå har ikke SAS materiell uansett.

Mig bekendt så har Japan været ret restriktive med slots indtil Narita blev udvidet.

Hvordan er slot-tildelingen der? Den bilaterale avtalen kan vel åpne for flere flygninger enn det faktisk er slots til. Så vidt jeg kan se, er det allerede i dagens avtale åpning for flere flygninger til Tokyo enn det faktisk flys.

Det forundrer meg at flere her setter likhetstegn mellom SAS og skandinaviske flyselskap. Ville det for eksempel ikke vært bedre at det hadde blitt riktige bilaterale samtaler med Japan, ikke det kvasi bilaterale systemet som er i dag? Det var slutt på det offisielle monopolet til SAS fra det Skandinavia for lenge siden - da er det på tide å bli kvitt det uoffisielle også.

Det forundrer meg at flere her setter likhetstegn mellom SAS og skandinaviske flyselskap. Ville det for eksempel ikke vært bedre at det hadde blitt riktige bilaterale samtaler med Japan, ikke det kvasi bilaterale systemet som er i dag? Det var slutt på det offisielle monopolet til SAS fra det Skandinavia for lenge siden - da er det på tide å bli kvitt det uoffisielle også.

Forstår ikke helt hva du mener - det står da vitterlig flg i teksten:

Da aftalen er en såkaldt "multiple designation" aftale, kan hver part udpege mere end et luftfartsselskab, der kan beflyve ruterne. Det åbner således mulighed for, at det norske lavprisflyselskab Norwegian vil kunne flyve direkte til Japan, hvis selskabet måtte ønske det, når det langtrækkende Dreamliner-fly leveres fra 2013.

Lamox, du la sikkert merke til at jeg ikke nevnte noe spesielt flyselskap annet enn SAS i mitt innlegg - og det varte helte helt til innlegg #9 før det ble et nøytralt innlegg hvor SAS ikke var nevnt. Men slik er det vel på flyprat.

Lamox, du la sikkert merke til at jeg ikke nevnte noe spesielt flyselskap annet enn SAS i mitt innlegg - og det varte helte helt til innlegg #9 før det ble et nøytralt innlegg hvor SAS ikke var nevnt. Men slik er det vel på flyprat.

OK. Jeg trodde det primært var det "kvasi bilaterale systemet" du kritiserte (og ifølge artikkelen så ser det jo ut til at DY er tatt vare på der), og ikke innleggene til de øvrige deltakerene her inne. Men slik er det vel på flyprat...

Jeg skrev innlegg #3 uten å nevne SAS og hadde ikke noe spesielt selskap i tankene heller. Men slik er det vel på flyprat(TM) ;) . Men siden SAS er eneste selskap som flyr mellom Skandinavia og Japan, så er det jo naturlig at selskapet nevnes?

Back