Fredagsnostalgi: La Belle Caravelle

Sikker på at det ikke var Eastleigh? Wilson er vel bare en GA-plass. Malcom McCrow har laget en fin side om Øst-afrika og luftfart som du finner her

Noen flere linker:
Til og fra Øst-afrika

Entebbe. Det var her det berømte Entebbe-raidet ble utført i 1976
Han har også en side om East African Airways, et flyselskap med mange norske piloter. Det gikk over i historien i 1977 mye pga Idi Amin og hans galskap.
 
Og de to som humper i vei til Hurum etter Fly&Vin. Sier kanskje sitt om hvor mye vin man inntar :p
 
I forbindelse med introduksjonen av Caravellen ble det også laget en single-plate

"Caravelle Samba" med The Cliff Adams Singers with Hermanos Deniz Orchestra.

SE210-single-front.jpg


SE210-single-back.jpg


SE210-single-backcover.jpg


ENJOY!
 
Er det noen flyoperatører som flyr Caravelle den dag i dag?

tenker det i såfall må være evt fraktselskaper som bruker dem.
 
Mer Caravelle-nostalgi fra arkivet:
i 1959 lagde SAS denne Route-mappen: (forside/bakside)

SE210-map1-800.jpg
SE210-map2-800.jpg


Innvendig er det kart over 'southern part' og 'northern part' + 1 Caravellekort og 'suggestion-letter' til The President som vedlegg i plastlomme.

ENJOY!
 
Last edited:
Er det noen flyoperatører som flyr Caravelle den dag i dag?

tenker det i såfall må være evt fraktselskaper som bruker dem.

Nei, siste operatoer var Air Gabon. De parkerte den siste for et par aar siden.

Jan Mogren tok noen spektakulaere bilder like foer det var slutt.
 
Jag besökte Tekniska Muséet i Stockholm idag. Det finns inte så mycket flyg där men det som finns är ganska unikt; dels ABAs Junkers F13 S-AAAC, som flög Stockholm-Helsingfors i tidernas begynnelse, men också en Caravelle-simulator av typen fixed base som tidigare brukats av SAS Flight Crew Training på Bromma.

Här är några bilder på denna skönhet...
 

Attachments

  • crv4.jpg
    crv4.jpg
    195.4 KB · Views: 232
  • crv3.jpg
    crv3.jpg
    109 KB · Views: 226
  • crv2.jpg
    crv2.jpg
    125.2 KB · Views: 223
  • crv1.jpg
    crv1.jpg
    141 KB · Views: 222
Fortsätter Caravelle-temat med några bilder som jag tagit på objekt som inte visats så ofta tidigare, 85210/21 Svenska Flygvapnet c/n 210 Luleå 14 mars 1972 , SU-BBV Air Alexandrie c/n 254 Beauvais 14 juni 1980 samt B-2505 FEAT Taipei/TSA 1 november 1979.
 

Attachments

  • 85210.jpg
    85210.jpg
    184.6 KB · Views: 220
  • B-2505.jpg
    B-2505.jpg
    132.2 KB · Views: 57
  • SU-BBV.jpg
    SU-BBV.jpg
    159.8 KB · Views: 47
Last edited:
Fortsätter Caravelle-temat med några bilder som jag tagit på objekt som inte visats så ofta tidigare, 85210/21 Svenska Flygvapnet c/n 210 Luleå 14 mars 1972 , SU-BBV Air Alexandrie c/n 254 Beauvais 14 juni 1980 samt B-2505 FEAT Taipei/TSA 1 november 1979.

Mycket trevligt. Två observationer:

1. LIN Nord 262 skymtas bakom TP85an!

2. Var på F8 var TP85 baserad - var det, som jag hört, i "6:e transports" hangar på sydsidan av fältet? Tanken på att Caravelle flugit på Barkarby är idag ganska svindlande, men omgivningarna såg väl något annorlunda ut på den tiden...
 
Er det noen flyoperatører som flyr Caravelle den dag i dag?

tenker det i såfall må være evt fraktselskaper som bruker dem.

Den fikk mosjonert smilemusklene. Tusen takk. ;)

Yikes, Savipix, DER lå det jo også masse annet Caravelle-snadder!

Youtube er blitt kjempegod nå - tydeligvis mange som digitaliserer sine gamle filmopptak.
 
Kan passa på att tipsa om en ny bok om Caravelle, som tyvärr bara finns på franska men den har väldigt många fina bilder. I Sverige finns den att köpa i Flygande Veteraners butik på Bromma för ca 400 kr; Caravelle: Bienvenue à bord d'une légende!

51VTYZRSAPL._SS500_.jpg

[ Länk till Amazon.fr ]

Om man missade chansen att köpa John Weggs fantastiska verk om Caravelle så kan det fortfarande finnas en möjlighet. Frank Stenvalls bokhandel i Malmö har förhoppningsvis fler exemplar hemma - jag köpte mitt ex därifrån förra veckan för 695 kr.
 
Mycket trevligt. Två observationer:
1. LIN Nord 262 skymtas bakom TP85an!
2. Var på F8 var TP85 baserad - var det, som jag hört, i "6:e transports" hangar på sydsidan av fältet? Tanken på att Caravelle flugit på Barkarby är idag ganska svindlande, men omgivningarna såg väl något annorlunda ut på den tiden...

1. LIN Nord 262 i Luleå flög huvudsakligen ett par rundturer om dagen mellan Luleå och Gällivare

2. Ja, vill minnas att det var på sydsidan, samma plats som föregångarna TP82 Varsity och TP52 Canberra. Och omgivningarna, inte mycket av nuvarande bebyggelsen på Järvafältet (Akalla/Husby/Tensta/Hjulsta) på den tiden.
 
Har også funnet noen gamle sort-hvitt-bilder
ENJOY!

se210-1-800.jpg

Prototypen, legg merke til prikken i nesa
se210-6-1-800.jpg

LN-KLH: fuelling, skyggen av fotografen kan skimtes nede til venstre
se210-6-2-800.jpg

LN-KLH: baggasjehåndtering, fotografen er fremdeles synlig ...
 
Back
Top