Fredagens C17 på Sola

Lennart

ScanFlyer Rusty
Fredagens C17 på Sola

Sto å venta på avgang i 3 timer på denne
Våtere er det ikke mulig å bli :cry:

C-1701.jpg

Re: Fredagens C17 på Sola

Kudos for at du orket å vente:)
Fint bilde, men kanskje strekke toneforløpet en smule. Savner litt høylys og skygge (kanskje ikke enkelt med frosne fingre :p).

Den stod å venta på slot tid

Til viking1965, bildet er kun skarpet

Bra fanget i dritaværet Lennart!

Har tilgode å se en C-17 på Flesland.

Yngve

Kudos for at du orket å vente:)
Fint bilde, men kanskje strekke toneforløpet en smule. Savner litt høylys og skygge (kanskje ikke enkelt med frosne fingre :p).
Bildet beskriver vær- og lysforhold akkurat slik de var - (godt dokumentert Lennart!). I overskyet vær med tungt regn sent på ettermiddagen senhøstes, ville mer "strekk i toneforløpet" og mer "høylys og skygge" kun oppnås ved å "jukse" med bildet i én eller annen bildebehandlingsprogramvare - ikke ved å ha varme fingre under opptak. Tror neppe Lennart ønsket å lage et reklamebilde av C17, men heller å dokumentere at flyet var på Sola der og da. Må beundre utholdenheten - selv gadd jeg ikke vente mer enn to timer, og gikk glipp av avgangen...

viking1965, i din signatur skriver du: "If you’re pictures aren’t good enough, you’re not close enough". Siden du tydeligvis er perfeksjonist, er det vel greit om jeg påpeker at det skulle stått "If your pictures aren’t good enough, you’re not close enough"...

Flott dokuemntasjon Lennart. Har selv mistet denne 3 ganger nå. :(

Usikker på hva dette egentlig dreier seg om siden mitt åpenbart fåfengte forsøk på en konstruktiv kommentar til et bilde som etter min mening inneholder uutnyttet potensiale,tydeligvis ikke falt i god jord.
Det tas også til etterretning at noen er av den formening at alle bilder "rett ut av kamera" er perfekt eksponerte og ikke behøver videre behandling på lik linje med det som er praktisert gjennom de siste ~ 150 årene (i bla mørkerommet).

72velle: Din usaklige kommentar til min signatur er vel et åpenbart bevis på at jeg verken er, eller ønsker å være, en perfeksjonist.

viking1965, i din signatur skriver du: "If you’re pictures aren’t good enough, you’re not close enough". Siden du tydeligvis er perfeksjonist, er det vel greit om jeg påpeker at det skulle stått "If your pictures aren’t good enough, you’re not close enough"...

Quote:
Originally Posted by viking1965
Kudos for at du orket å vente
Fint bilde, men kanskje strekke toneforløpet en smule. Savner litt høylys og skygge (kanskje ikke enkelt med frosne fingre ).

Kan lure litt på hvilke typer av personer som noen ganger skriver på dette forum ???
Der har på det siste vært oppe flere diskusjoner om det med at få kritikk på sine bilder, jeg er helt enig med Viking1965, at dette bilde kunne løfte seg til ett helt annet nivå, om fotografen brukte litt mere tid på redigering, men når personer begynner at gå i detaljer med en signatur, er man kansje kommet ned på ett nivå, hvor du 72velle, skulle lese litt på engelsk og amerikansk gramatikk, før du farer frem, med beskyldinger om at være perfekt, en fotograf som legger sitt bilde her på forumet, må tåle kritikk om den så er positiv eller negativ, forstår egentlig ikke at du gidder at fly opp på denne måte når det ikke er ditt bilde engang, jeg har set en del av Viking1965 sine bilder, og det ligger på ett meget høyt nivå, at få kritikk fra en som er proff på ett område som dette er jo bare positivt, ingen var noensinne blitt bedre hvis alle bare skrev, "veldig fine bilder" !!

Dette var bare min mening

Dere må ikke være så hårsåre gutter på hverandre.
Det er jo rene kjerringmentaliteten!
Når de fleste som legger ut bilder her på forumet inviterer til kommentarer så må dere regne med at det kommer kommentarer i alle ender av skalaen!
Det er med smaken som med baken , alle har en!;)
Forøvrig, bildet var fint det Lennart.:)

Hvorfor i alle dager skal man "redigere" vekk dårlig vær??? Hvis været er dårlig, så dokumenteres det samme på bildet, og man kan ikke forvente for meget når været slår om seg...! Eg har sagt det før, og holder på min mening - på samme tid som eg respekterer andres meninger, men det prates ALT for MYE etterredigering på dette forum, man klarte seg jo utmerket uten i gamle dager, da bildene falt ned på en film og ikke en databrikke...! Eg mener selvsagt IKKE at man ikke skal benytte seg av det gode verktøyet "etterredigering" kan være, men bruk det med måte og forsiktighet (personlig kan eg ikke forstå at noen i det hele tatt tør å bruke "auto-levels" i noen som helst sammenheng, som eg ser noen taler så godt om...). Eg ser bilder tidvis her på forum som skrytes opp i skyene, men i mine øyne er de så kraftig etterarbeidet at de mister "virkeligheten" og det naturlige jeg ønsker å se i et bilde.
Nei - det er ingen foto-konkurranse, det er bilder som deles med oss, av folk som tidvis gidder stå ute i dårlig vær og fotodokumentere en sjeldenhet som C17!
Jeg har bare vært på forum ett år, har opplevd mye positivt - og mye rart, uten eg vil utdype akkurat det - men - eg liker ikke, som flere andre, tendensen dette med bilde-kritikk viser (å nei, eg er ikke hårsår - har vært svært heldig med den kritikk eg har fått). Eg har påpekt det eg har følt negativt fra Lennart sin side, meg god begrunnelse - men her gir eg min støtte av den enkle grunn at han fikk med noe eg ikke fikk med, og bildet hans gav meg sjansen til å få sett flyet lell, om enn på bilde og ikke i virkeligheten. Og bildet var i drittværet den dagen, helt godkjent. Og vet dere hvorfor, fordi eg klare å se på et bilde uten å måtte bedømme det - eg klare faktisk å nyte et bilde, uten å måtte fremheve alt som kunne vært gjort anderledes...

Så eg har et kontroversiell idè til dem som drifte dette forum;
Det er jo nå en foto-konkurranse godt i gang, la denne vær "galleriet" for dem som både vil gi, og ikke minst ta imot kritikk...! Det lar seg utmerket gjøre å omstrukturere den til et eget kapittel, som bilde-tråden... Så kan den tråden stå for seg selv, og man kan bruke den til å la hodene rulle, og la bildetråden være en, eh - ja bildetråd, uten at man absolutt må ha, som en del forventer, korrekte bilder hver gang man vil dele noe med oss! Sånn det er nå blir det alt for mye rot - og alt for mye surmuling - og alt for mye krangling - og en liten dose prestasjonsangst...

takk og amen!

H

Last edited:

Dere må ikke være så hårsåre gutter på hverandre.
Det er jo rene kjerringmentaliteten!
Når de fleste som legger ut bilder her på forumet inviterer til kommentarer så må dere regne med at det kommer kommentarer i alle ender av skalaen!
Det er med smaken som med baken , alle har en!;)
Forøvrig, bildet var fint det Lennart.:)
Enig med OJB. Det var da svært til reaksjon. Her må man bare være enig - eller tie. Lite rom for "avvikende" meninger. Vil bare presisere at lennart ikke har tatt til motmæle mot kritikken, tvert imot.
For min del fastholder jeg bare at et godt bilde ikke nødvendigvis behøver å være et glansbilde - eller omvendt...
Spørsmålet er hva som er viktigst, fotografiet eller innholdet. Dette er situasjonsbetinget, og det finnes ingen absolutte sannheter i så måte.

Last edited:
Back