God formiddag fra Yangon. På feriedag nummer 40, har vi straffet oss selv med ekstra lang basseng tjeneste og blitt lettere kokt, før vi nå har trukket innendørs og snart skal begi oss mot sentrum for å se enda mer av byen. I går var vi til Shwedagon Pagoden. Selve pagoden var pakket inn i stillaser for vedlikehold, noe de gjør hvert 5 år. Med området rundt, må det ha vert 30-40 templer tett i tett. Vi tok en tur innom Buddha museet, som også ligger der. Jeg tror vi har sett rundt 5000 buddhaer. Dette er det mest imponerende gudshus/tempel/kirke/moske jeg noen sinne har sett og jeg har etter hvert sett noen.... Føltes som Notre Dame, Nidarosdomen, moskeen i Abu Dhabi på en gang.
Etter på gikk vi til sentrum, litt over 1 km, der fant vi en moderne mall, og spiste fritert kylling, før vi tok en taxi "hjem".
Noen merkelig observasjoner: De har høyre kjøring, men bilene har fremdeles rattet på høyre side, også nye, merkelig. Landet har ett av verdens laveste strøm forbruk. Strømmen går stadig vekk, men det virker å være aggregater over alt som da kobler inn. Tenk deg Oslo City kjøpesenter, så går strømmen. Her oppførte folk seg som om ingen ting hadde skjedd, til den kom tilbake 5min senere. Etter å ha vasset i scootere i Vung Tau, der fortauet var ufremkommelig, men også en del i Saigon er det rart å være et sted det ikke er scootere, motorsykler og bare noen veldig få sykler. At dette landet skal være farlig og stå på UD's liste over land de fraråder folk å reise til synes jeg er underlig. Her føles det veldig trygt. Ha en fortsatt god dag enten du koker bort i Sør Øst Asia eller drømmer om å koke bort her.