CV-340 LN-FOF ble først brukt som charter-fly, i full pax-versjon etter levering i 1968. Jeg kan huske at min fars bedrift chartret det for en t/r flight til Helsinki hvor rederiet han arbeidet i forhandlet om kontrakter på bygging av tankskip. Dette var enten i 1968 eller første halvår 1969.
Så må det ha vært i 1969/70 at de inngikk kontrakt om kalibreringsflyginga for Luftfarstdirektoratet som det het dengang, og det var da LN-FOF fikk den orange halefinnen, magebeltet og snuten, som vi ser på bildet ovenfor. Før dette var den i standard FOF skjema, men med orange nese. (så noe var kanskje i gjære alt fra den ble levert til FOF ? )
Så ble LN-FOF byttet ut med HS748 LN-FOM i 1975, og denne gikk hele tiden i et skjema med først Luftfatrsdirektoratet som titler og med FOF-flagg på halen, og fra 1979 litt modifisert skjema med Luftfartsverkets titler.
I 1996 ble LN-FOM solgt til Sverige (dit også LN-FOF gikk 20 år tidligere), etter at den nyleverte LN-ILS overtok oppgaven i 1995, et fly som egentlig var en del av WF sin bestilling hos DeHavilland Canada, eller Bombardier om man vil...
I og med at FOF nedla sin virskomhet i løpet av 1997 så ble det opprettet et eget selskap som skulle operere LN-ILS, Nordic Aviation Resources, og flyet ble flyttet fra FBU til Torp i 1997, eller kanskje alt i 1996.. (?)
Så sto den jo lagret i minst et år i WF sin hangar på OSL før de satte den inn i vanlig pax-trafikk i 2006 slik vi kjenner den nå.
Så må det ha vært i 1969/70 at de inngikk kontrakt om kalibreringsflyginga for Luftfarstdirektoratet som det het dengang, og det var da LN-FOF fikk den orange halefinnen, magebeltet og snuten, som vi ser på bildet ovenfor. Før dette var den i standard FOF skjema, men med orange nese. (så noe var kanskje i gjære alt fra den ble levert til FOF ? )
Så ble LN-FOF byttet ut med HS748 LN-FOM i 1975, og denne gikk hele tiden i et skjema med først Luftfatrsdirektoratet som titler og med FOF-flagg på halen, og fra 1979 litt modifisert skjema med Luftfartsverkets titler.
I 1996 ble LN-FOM solgt til Sverige (dit også LN-FOF gikk 20 år tidligere), etter at den nyleverte LN-ILS overtok oppgaven i 1995, et fly som egentlig var en del av WF sin bestilling hos DeHavilland Canada, eller Bombardier om man vil...
I og med at FOF nedla sin virskomhet i løpet av 1997 så ble det opprettet et eget selskap som skulle operere LN-ILS, Nordic Aviation Resources, og flyet ble flyttet fra FBU til Torp i 1997, eller kanskje alt i 1996.. (?)
Så sto den jo lagret i minst et år i WF sin hangar på OSL før de satte den inn i vanlig pax-trafikk i 2006 slik vi kjenner den nå.