• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Frankrike innfører flyskatt for å finansiere u-hjelp

Replying to Topic 'Frankrike innfører flyskatt for å finansiere u-hjelp'

Fra skatteetaten.no:

Merverdiavgift betales ved omsetning av de fleste varer og tjenester. Satsen er generelt 25 prosent. For næringsmidler er satsen 13 prosent, for kinobilletter og persontransport er satsen 8 prosent.

Hva er egentlig riktig for flytransport - er det andre regler der?

Originally posted by LN-KOG

Dette er nonsens på samme nivå som Oslo Sporveiers forslag om å innføre høyere takster på kollektivtransport i rushtida for å spre trafikken.

Naa er jo hoeyere takster i rushtiden svaert vanlig, foerste gang jeg moette det fenomenet var i Frankfurt tidlig paa 80 tallet, hvor togreisen tilbake til flyplassen plutselig kostet 50 pfenning mere klokken 16.00 enn hva den gjorde klokken inn til byen klokken 11.00....og slev her i Seattle, som de fleste amerikanske byer koster bussen 25 cent mere i rushtiden (Correct change only!!!)

Er jo ingen bombe at Norge er det første landet som hiver seg på etter Frankrike..Er det noe norske politikere virkelig elsker, så er det å dytte mest mulig avgifter over på folket sitt!!:pissed

Igjen: Sjekk ?TOBIN-skatten

Det var/er en meget god idé, men akk - finansakrobatene har vel for godt balletak på politikerne...

Å bruke flypassasjerer er forhåpentligvis en sped begynnelse.

Originally posted by dc-8-63

Originally posted by LN-KOG

Dette er nonsens på samme nivå som Oslo Sporveiers forslag om å innføre høyere takster på kollektivtransport i rushtida for å spre trafikken.

Naa er jo hoeyere takster i rushtiden svaert vanlig, foerste gang jeg moette det fenomenet var i Frankfurt tidlig paa 80 tallet, hvor togreisen tilbake til flyplassen plutselig kostet 50 pfenning mere klokken 16.00 enn hva den gjorde klokken inn til byen klokken 11.00....og slev her i Seattle, som de fleste amerikanske byer koster bussen 25 cent mere i rushtiden (Correct change only!!!)
Enda mer avsporing...

Her i Trondheim så la sjefen for Gråkallbanen (om jeg husker rett) frem forslag om månedskort til en hundrelapp, som bare kunne brukes mellom 10 og 14 for å fylle tomme seter.. (Gjeldene på både buss & trikk)

Når det gjelder merverdiavgift på flyreiser så er det meg som blingser litt. Det som er tilfelle er at det er 6% mva på innenlandsreiser med fly i likhet med annen persontransport (det er riktignok enkelte unntak). For reiser som går til utlandet, enten direkte eller hvor endel av reisen er tilknytningsreise men hvor hele reisen er gjennomgående, så er det fritak for merverdiavgift på flyreiser (og annen persontransport). Det betyr at om man kjøper 2 separate billetter TOS-OSL og OSL-MAN så er det mva på den første, men ikke på den andre. Kjøper man en gjennomgående billett TOS-OSL-MAN så er det 0% mva (slik jeg har forstått reglene og tolkningene av disse).

Det er uansett, som Cedlind sier, 19% lavere mva enn de fleste andre næringene i Norge så om man er bekymret for avgiftspresset så kan man jo tenke litt på det.

Når det gjelder det generelle skattetrykket i Norge så anbefaler jeg folk å undersøke hvordan andre land har det før man hevder at alt er så galt i Norge. Internasjonale sammenlikninger i forhold til skattebelastning plasserer ikke Norge i toppen - vi ligger relativt langt ned på listen over OECD-land. I tillegg er det slik at skatte går med til å finansiere en rekke ting som andre land må betale for (vi har f.eks. en helseforsikring i Folketrygden - spør f.eks. dc-8-63 eller LN-MOW hva slike forsikringer koster i USA).

jy
(for tiden ombord i GNER Mallard service fra York til London)

Back