Fraktrekord fra Gardermoen

KnutW

Speedbird Concorde
Medlem
Avinor melder følgende i dag:

Etterspørselen etter fersk norsk sjømat fortsatte i 2020 på tross av covid-19, og på Avinor Oslo lufthavn ble det satt rekord i antall tonn sjømat som ble fraktet ut med fly til verdensmarkedene.

​​​– I et europeisk fraktmarked som er sterkt påvirket av covid-19, og i en tid hvor det har vært stor global mangel på flyfraktkapasitet, har flyselskapene valgt å prioritere kapasitet fra Norge og Oslo lufthavn. Dette tilskrives først og fremst en fortsatt høy etterspørsel etter norsk sjømat, kombinert med smittevernsutstyr, e-handelsprodukter, deler til olje- og gass-næringen og til sjøfarten. I tillegg har et høyt ratenivå bidratt til at flere flyselskaper benytter passasjerfly som dedikerte fraktfly, sier cargodirektør i Avinor, Martin Langaas.

70 fly i uken med norsk sjømat

Til sammen ble det fraktet over 110.000 tonn med sjømat fra Oslo lufthavn til store markeder i hele verden, der Japan, Sør-Korea og USA var de største eksportmarkedene.

– Det har vært en økt etterspørsel etter flyfraktkapasitet for norsk sjømat fra Oslo lufthavn, som følge av redusert kapasitet fra andre europeiske lufthavner. Dette har bidratt til at vi har fått nok et godt fraktår. Bortfallet av interkontinentale passasjerruter med fraktkapasitet har blitt erstattet av flere dedikerte fraktfly. På det meste har vi hatt over 70 ukentlige fly som har lettet fra Oslo Lufthavn med fersk norsk sjømat til Asia, sier Langaas.
 

Attachments

  • Fakta sjømat.jpg
    Fakta sjømat.jpg
    74.1 KB · Views: 529
Last edited:
Et godt fraktmarked gir jo haap om at rutetrafikken med passasjerfly med frakt i buken kan komme seg opp aa relativt raskt naar nok vaksiner er stukket i folks armer.
 
Et godt fraktmarked gir jo haap om at rutetrafikken med passasjerfly med frakt i buken kan komme seg opp aa relativt raskt naar nok vaksiner er stukket i folks armer.

Man kan diskutere hvor godt totalmarkedet er. Totalt sett på verdensbasis er jo volumene ned, men det er også tilbudet.

Og det er jo ikke noen hemmelighet at mye av den ekstra kapasiteten fra OSL i form av rene cargo fly og "praktere" jo er en midlertidig effekt skapt av høye priser og mangel på andre alternativer, både for frakten og flyselskap
 
Hvorfor er japan og korea så interessert i norsk sjømat når de selv produserer enorme mengder? Er dette BARE oppdrettslaks eller også «viltfang»?
 
Hvorfor er japan og korea så interessert i norsk sjømat når de selv produserer enorme mengder? Er dette BARE oppdrettslaks eller også «viltfang»?

Japan spiser mye rå laks (sushi) og klarer foreløpig ikke å produsere nok selv.
Link:
https://finansavisen.no/nyheter/sjo...ll-interesse-for-landsbasert-oppdrett-i-japan

Korea har planer om å bygge anlegg for oppdrettslaks, men har vel ikke kommet ordentlig i gang ennå.
Se denne:
https://ilaks.no/salmon-evolution-o...rettsanlegg-for-20-000-tonn-laks-i-sor-korea/
 
Hvorfor er japan og korea så interessert i norsk sjømat når de selv produserer enorme mengder? Er dette BARE oppdrettslaks eller også «viltfang»?

Det er jo rimelig mange innbyggere i det to landene så et lite nisjeområde vil fort bli ganske tydelig for Norge. Norsk makrell og kongekrabbe er i alle fall meget populært i Sør Korea.
 
Back
Top