Fraktfly - Militære vs sivile modeller

SudCaravelle

ScanFlyer Rusty
Medlem
Fraktfly - Militære vs sivile modeller

Jada.. så kollegaene mine har fått med seg at jeg er over snittet interessert i luftfart og at jeg vet alt om faget.

Jeg blir jo da selvfølgelig skikkelig sint og vonbroten de gangene de stiller meg spørsmål jeg ikke kan svare på eller vri meg unna..

Det enkle spørsmålet i dag (da vi er involvert i en større last som må lynkjapt ned til Midtøsten) var – hvorfor bruker ikke sivile fraktselskap fraktfly som C117 osv.. hvorfor nesten alltid fly basert på vanlige fly (tenker da ikke på gamle passasjerfly som blir konvertert til fraktere).

Svaret haster da jeg faket et illebefinnende for å slippe å stå svar skyldig.
 
Re: Fraktfly

Det bunner jo ofte ut i kostnader. Militære fly er jo ofte bygget i henhold til en del spesifikasjoner som nødvendigvis ikke gjør de veldig økonomiske, verken i drift eller innkjøp

McDonnell/Boeing forsøkte vel selge C-17 til sivile, men ingen var interessert.

Fly som AN-124 og lignende har jo også visst seg og strekke til der de andre modellene til Airbus/Boeing ikke har kunnet brukes.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Fraktfly

Og på generelt grunnlag så er de vanskelig å tjene penger på rene fraktfly. Det er ikke mange selskapene igjen som bare har fraktfly.
Vi ser en veldig utvikling at såkalt "maindeck" kapasitet er synkende. Og mer er basert på "belly" i vanlige passasjer fly.
Bare se på salget til B747-8F. Selger ikke akkurat heftig om dagen... så hvis noen har lyst så får man nok en god deal hvis man vil kjøpe seg noen maskiner..

S
 
Re: Fraktfly

... så hvis noen har lyst så får man nok en god deal hvis man vil kjøpe seg noen maskiner..

S

.. og det gjør jo selskaper som AirBridge og andre i Russland/Ukraina. Andre, som f.eks. Atlas, satser mer og mer på passasjertrafikk for å spre virksomheten.

.. og bunnslamselskapene vil allltid komme og gå ...
 
Re: Fraktfly

.. og det gjør jo selskaper som AirBridge og andre i Russland/Ukraina. Andre, som f.eks. Atlas, satser mer og mer på passasjertrafikk for å spre virksomheten.

.. og bunnslamselskapene vil allltid komme og gå ...

Mye behov for dem på Sør Amerika, Mellom America og Caribbean.
Fine Air, Arrow Air, Tradewinds (nå Gjenoppstått som Skylease1), Centurion og mange andre.
Har selv jobbet noe der, mye juks og fanteri. (Hadde en Director of Maintenace som tryglet meg å ikke skrive opp en kompressorstall samt mye annet.)

Her gikk det hardt ut over fly og motorer, Quito, høyt over havet med full last. Flyene var ikke laget for slikt, men for å fly pax fra New York til Paris.

Bilde, men får ikke klistret det, mod som kan ta den biffen?
https://mobile.twitter.com/JetPhotos/status/758657789736607744
 
Re: Fraktfly

Cobeg5iWcAAJVSW.jpg
 
Re: Fraktfly

Der kom bildet ja.
Slikt bruk hadde C-17 egnet seg for, men alt for dyr.
Disse eldre jumboene må jobbe hardt på sine gamle dager og det blir mye slitasje. Som det blir jukset med å fikse. Å lande oppe i fjellheimen på nesten 10 000 fots høyde sliter bra på bremser og hjul, avgang sliter på motorene, Max EGT lyser opp mange røde varsellamper i cockpiten, så er det compressorstall da, hvis motorene har fått overhaling på billigverskted blir det mye sånt. Skremmer vettet av meg på natta mellom fjellene, kraftig smell med flammer og fyrverkeri.
Noe slikt var også årsaken til at Kalitta crashet en jumbo etter avgang mellom fjellene for noen få år siden. Flere som ble drept. Skumle saker, glad jeg har det bak meg.
 
Re: Fraktfly - Militære vs sivile modeller

Belly-freighterene's bottomline ligger pä ca. 20 cents av en € pr FTK när de blir priset basert pä "MARGINAL COSTING", mens en dedicated airfreighter ligger pä omtrent 7 ganger CASK pr FTK beregnet etter typisk LCC kostnader, eller ca. 35 cents av en € pr FTK ... derfor trives og vokser markedet for bellyfreight ombord verdens WB paxliners, mens dedicated airfreighterene strider i motvind ... det som trengs er en säkalt UltraFreighter (---> se en annen träd)
 
Back
Top