Frakt fra Australia til Norge

Someone

Moderator
Medlem
Hva vil være billigste og enkleste måte for frakt av en sykkel og en bag fra Perth til Oslo?

Baggen tipper jeg veier ca 20kg og sykkelen er i en kasse på ca 150x100x30 og veier maks 10kg

Noen som har noen tips eller gode råd?

Båt er nok billigst, men flyfrakt behøver ikke å koste mer enn et par laken! Det er jo verdt å sjekke prisen hos flyselskapenes cargo selskaper!

BF:cool2

Jeg brukte et flyfraktselskap som heter Jetta Express (www.jetta.com.au) for å frakte mine ting fra Brisbane til Norge. Jeg hadde ingen problemer med de. Man får imidlertid ikke fraktet flyttegodset helt til døra, så du må ta høyde for å hente tingene dine på flyplassen selv. Allikevel sparer du deg for mye tid og stress i forhold til å sende tingene dine med båt. Jeg mener å huske at det tok ca. 10 dager før flyttegodset mitt ankom Oslo Lufthavn Gadermoen. Da hadde det blitt fraktet på følgende rute: Brisbane-Sydney-Hong Kong-London/Heathrow-Oslo Lufthavn Gardermoen. Det kostet omtrent like mye som å sende det med båt, men jeg husker ikke helt hvor mye jeg betalte.

Last edited:
Hei,

Båtfrakt tar ikke så lang tid! Fra Singapore tar det ca 3-4 uker til Norge. Tipper ca 6 uker fra Australia til Norge!

Hadde flere slike runder da min sønn gikk på skole i BNE. De fleste speditører har tilbud om samlast(Consolidation) og noen har også "spesialisert" seg på å frakt hjem flyttelassene til studentene. Hvis han er student så vet nok ANSA om hvilke tilbud som gjelder. Man kan også gå sammen om å sende ting hjem, da ratene blir som regel billigerer etter 45 kg og etter 100 kg. Tror at min sønn betale rundt kr 20 pr kg til Oslo. Da dette gjerne er Personlige effekter så kreves det av tollvesenet at man "personlig" møter opp hos dem for å få dette tollklarert i Norge ( som regel et bare et stempel man må ha). Husk at det alltid kommer på litt "handling fee" der hvor godset havner i Norge i form av lagerleie etc.Dette vil normal være ca 200 korner.( avhengig av hvor mange kilo det er ) Lykke til

Sykkel kan vel nesten være like greit å ta med seg (skal han fly AF tilbake?) som sjekket baggasje - det koster forholdsvis lite i forhold til hva jeg antar det kan koste å sende det på annet vis.

Sykkel kan vel nesten være like greit å ta med seg (skal han fly AF tilbake?) som sjekket baggasje - det koster forholdsvis lite i forhold til hva jeg antar det kan koste å sende det på annet vis.

Nei, han skal farte rundt i Australia, New Zealand og Canada (NZ, QF, LAN og BA skal flys) på vei tilbake og blant annet "plukke opp" 2 par ski i Canada, så da er en sykkel upraktisk. Dessuten må den være i en ganske stor boks siden han ikke vil sende den løs da det er en relativ dyr sykkel, og boksen er såpass stor at vi måtta ha den på taket av bilen da jeg kjørte mine foreldre, som hadde den ned med til Australia for han, til OSL

Han vil heller ikke ha muligheten å ta motta sykkelen og bagasjen i Oslo, da han skal på en 2 måneders reise

Sure, ser den (men skulle han reist direkte "hjem" ville nok den _billigste_ metoden vært som sjekket bag - men det har jo enkelte sider vedrørende hvor praktisk det blir (taket etc)).

Han vil heller ikke ha muligheten å ta motta sykkelen og bagasjen i Oslo, da han skal på en 2 måneders reise

Jetta Express lar deg lagre bagasjen hos dem, mot et gebyr. Jeg husker ikke hvor mye dette gebyret kom på, men var ikke all verdens dyrt. Jeg hadde også den utfordringen at jeg skulle reise noen måneder før jeg ankom Norge, så da var det greit å kunne få det lagret midlertidig i Australia før lasset ble sendt til Norge med fly.

Back