• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Frakt av gods over Atlanteren

peterfox

Peter Fox
Hei,

Noen som har erfaring med frakt av høyttalere over det atlantiske hav.
Har kommet over meget prisgunstige Electro Voice høyttalere som er laget i tre, men dessverre er tunge....

Frakten med UPS er det ikke noe å si på, men da ryker den "voldsomme" tollen på.

Hvordan stiller SAS/LH til å frakte høyttalere på ca 30 kg * 2 + vanlig kuffert - eller hva koster overvekten ?

Lydhør FOX

Hei

Takk for info.

SAS Business 2*32 kg + 1 ekstra kolli + 2 * 8kg håndbaggasje ?
Det burde vel holde ?

Fox still listening....

Og det slipper du med SAS? Det er uansett ikke toll på høytalere, bare moms.

Jau, for du og alle andre stopper i tolla på OSL og betaler moms for alt vi kjøper i utlandet. Med frakt har du ikke ett valg

Stemmer 2 kolli på 35 kilo, samt ett ekstra for EBG + carry on

Jau, for du og alle andre stopper i tolla på OSL og betaler moms for alt vi kjøper i utlandet. Med frakt har du ikke ett valg

Stemmer 2 kolli på 35 kilo, samt ett ekstra for EBG + carry on

Det korrekte er 2x32 kg pluss et ekstra a 32 kg som EBG + carry on, dersom du reiser på business og har EBG/star gold. Dette er gitt at høytalerne ikke overstiger max målene på 158 cm som SAS også har.

Jau, for du og alle andre stopper i tolla på OSL og betaler moms for alt vi kjøper i utlandet.

Noen få gjør vel faktisk det, men de aller fleste ligger under verdigrensen for innførsel, og en del tar selvfølgelig med litt ekstra uten å tenke på det.

Om høytalerene er veldig verdifulle så ville jeg jo vurdert mer enn akkurat den norske momsen, bl.a. det å sende de som cheked bags. Om de er veldig synlige i bagasjen (sendes i originalembalasje m.v.) så må man jo også vurdere sannsynligheten for å bli stoppet i tollen.

Jau, for du og alle andre stopper i tolla på OSL og betaler moms for alt vi kjøper i utlandet.

Nja, er vel ikke helt uskyldig her (selv om jeg sjeldent har vært veldig langt over de 6000 kronene), men om man kommer med to høytalere på 30 kilo stykket, vil vel sjansen for å bli stoppet være hakket høyere enn om man bare har litt for mye klær i kofferten?

Hva koster høytalerne? (De koster vel antageligvis langt over 6000 uansett, men...)

Så må vi heller ikke glemme det lille faktum at flyselskapene tar absolutt intet ansvar for store verdier pakket i bagasjen. Så hvis de skulle bli skadet under turen, så sitter man igjen med nada....

S

Litt på sidelinjen, men for de som handler mye ute og bærer igjennom tollen, så foregår det et arbeide som ikke mange legger merke til:

http://www.dn.no/privatokonomi/article2214176.ece

Toll- og avgiftsdirektoratet snoker ulovlig i personopplysninger, mener Datatilsynet, etter at en mann måtte forklare pengebruk utenlands tre år tilbake i tid. De ber nå tollmyndighetene stanse denne praksisen.

(...)

Hun sikter til hvordan Toll- og avgiftedirektoratet innhenter opplysninger om privatpersoner fra valutaregisteret for å kontrollere opplysninger om varekjøp i utlandet.

Norske banker er pliktig å registrere kortbruk over 5.000 kr pr transaksjon (og faktisk eksplisitt melde inn over 20.000 pr transaksjon), og noen har skjønt at dette kan snokes i.

-A

Jetcarrier er en god mulighet.
Jeg vil bare forsikre meg om at utstyret er 230V kompatibelt før jeg tar det med hjem.
Baggasje reglene løses med å gå inn via -FRA-JFK, med retur EWR-OSL.
Butikken ligger ca 30 min fra JFK.

Takk for tips og meninger

Jetcarrier er en god mulighet.
Jeg vil bare forsikre meg om at utstyret er 230V kompatibelt før jeg tar det med hjem.
Baggasje reglene løses med å gå inn via -FRA-JFK, med retur EWR-OSL.
Butikken ligger ca 30 min fra JFK.

Takk for tips og meninger

Har en kompis som gikk på smellen med å trille den nye raceren sin gjennom grønn side hos tollen ute på TRD. Han ble vinket inn til siden og skjønte kjapt at han hadde forglemt seg og burde gått på rødt. Nesten kr 24 000,- skulle tollerne ha...

Back