Frafall ved flygerutdanning

Hvor mange % av dagens norske piloter er > 50år , kan jo gi en indikasjon på hvor mange ledige seter det blir de neste 10-12 årene.
 
Gjør konverteringen hos luftfartsskolen nå.

Bare send PM for erfaringer med Luftfartsskolen og PEA
 
Jeg er ingen ekspert, men Flight Safety Foundation påberoper seg å vite hva de snakker om. De har hatt flere artikler i Flight International om "enormt" pilot underskudd på verdensbasis NÅR neste oppgangsperiode kommer. Altså ikke i dagens situasjon, og kanskje ikke i Skandinavia når oppgangen kommer, men hvis man ikke må bo i Skandinavia ser framtiden lys ut.
 
5% av søkerne slipper igjennom opptakene, som visstnok er harde?
Mange flygere i forsvaret sliter med hemorider på grunn av trykkforskjeller og G-krefter etter hva jeg har hørt? =p

Har du spurt dem? Eller hvem har du hørt dét av :D
 
Leste det for ikke så lenge siden, men kan ikke huske hvor. Mulig det er fleip, men det høres faktisk sannsynlig ut utifra trykkforskjeller og G-krefter man blir utsatt for?

Well man sier vel at Piloter får hemorider og flyvertinner åreknuter...
 
Humre, humre, nå er det best å ikke skrive for mye her... Vi tar den på julebordet en gang i fremtiden :lol:

Angående temaet; anbefale flyskole eller ikke... Ja, med forbehold. Pengene kan plutselig være tapt, så:
- gjør grundig forarbeid.
- søk sponsrede skoler først.
- ligg unna MPL noen år til.
- vent med familie til du er i en god og fast lønnet jobb.
- meld deg inn i en forening som er medlem i IFALPA så snart du har mulighet, og skaff deg deres Loss-of-licence-forsikring.
- unngå bonding.
- unngå å måtte kjøpe 737/A320-tid om du kan
Ha is i magen - hele yrkeslivet (-:
 
- plikttjenesten er over før mange sivilutdannede har kommet seg i drømmejobben.
Jaha? 3års utdannelse+12år plikt, da er man omtrent 40år og omtrent uten flytimer, festlig.
 
Tvert imot. Flytimer har man, og en F-16 eller en 412SP er en smule høyere "rangert" enn en time i høyresetet på en C-150. Har ikke vært til hinder for noen fra flyvåpnene rundtomkring før (-:

Begynner du som 19-åring, er du klar for det sivile markedet som 34-årig, og om du skulle ønske å gjøre annet enn å fly rutefly etterpå, så har du en utmerket utdannelse og livserfaring, om du har brukt de 12 pliktårene noenlunde fornuftig. Selv om man trives i sine sivile jobber, er det nok veldig få - om noen - som ville vært årene som flyger i grønt foruten, eller som ville valgt annerledes om de fikk valget på nytt. Årene går fort nok uansett...
 
Jaha? 3års utdannelse+12år plikt, da er man omtrent 40år og omtrent uten flytimer, festlig.

40-15=25 dvs altfor gammel for Luftforsvaret! 25-5=20 passe for Luftforsvaret.

20+15=35 (enda yngre hvis man slutter tidlig på videregående) og flott alder for et yrkesskifte. Da gjenstår det bare 30 år med å drikke kaffe i en 737 ;)

Si hva dere vil, men velger man rett utdannelse fra Forsvaret kan man komme seg et godt stykke bare med den - og det helt uten studielån eller annet lån og med en sunn bankkonto når man slutter. Det er der som med alle andre jobber, noen fordeler og noen ulemper.
 
Jaha? 3års utdannelse+12år plikt, da er man omtrent 40år og omtrent uten flytimer, festlig.

Det kan du godt mene, men virkeligheten er en annen. I løpet av pliktårene har en flyger fra Luftforsvaret i dag ett snitt på rundt 2000 timer, litt avhengig av hva du har fløyet. Flytimene blir høyt verdsatt av de "tyngre" aktørene i bransjen, det er noe man ikke kan bestride uansett hvilken holdning man har til forsvaret og forsvarsfolk.
Da jeg begynte i ny jobb var vi 3 flygere med Luftforsvars bakgrunn som ble ansatt samtidig. Vi var alle passert 40, men alderen var ikke noe issue ved opptak.
Som Jumper G5 skriver, årene i grønt er en tid man ikke ville vært foruten. En flott tid med mange opplevelser, erfaringer og godt kameratskap. Men alt har sin tid her i livet. :)
 
Last edited:
Når du begynner på en slik utdanning så mener jeg selv at du ikke skal bry deg så mye om frafalls % underveis.
Kan være mange årsaker til at folk gir seg underveis. Det viktigste er jo at du selv er topp motivert for utdanningen, samtidig som du er realist og innser at det i verste fall kan gå mange år før du er i jobb.
Jeg hadde rundt 25 nordmenn i klassen når jeg gikk på skolen i 2001, av disse er det vel 4-5 som ikke er i jobb idag. Årsakene til det er forskjellige. Men av de som faktisk gjorde seg ferdig med alle sertifikatene så er det bare 1 person som ikke sitter i jobb idag.
Men ja, selvfølgelig er det en risiko å låne flere hundre tusen for en utdanning. Men tror du at du vil ha det bedre om du ender opp i en jobb du kommer til å kjede deg i de neste 30 årene?
 
Og der er vi egentlig ved sakens kjerne... For å ha en flygerkarriere som både forsvarer investeringen i tid og/eller penger, så er det en ting som teller mer enn noe annet; motivasjon og flyglede. Er det pengene som lokker; glem det. Er det ønsket om både å "sveve fri som fuglen" (kalles VFR...) og lysten til å tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og holdninger som kan omsettes i et interessant og til tider ganske krevende håndtverk, ja så kan flygerjobben være noe for deg! En ukuelig stå-på-vilje, en veldig sunn og folkevettsbasert tilnærming til økonomi og "value for money", og en langsiktig horisont der en ikke er redd for å snu noen steiner og for å "spise småstein" i kortere eller lengre perioder, ja, da kan dette være jobben for deg. Det er snakk om å stå på hele tiden, til du er pensjonist, og selv om det gjelder de fleste andre yrker også, så er den profesjonelle fallhøyden her stor om du ikke bygger deg noen økonomiske og kunnskapsmessige sikkerhetsnett underveis. Lykke til, og er det noe du bør stå, så er det på...
 
Det er veldig viktig med stå på-vilje i dette yrket. Det er som nevnt slik at man går mot strømmen i disse tider ved å velge denne typen yrke.
Men for oss som er helt frelst, alltid vært det, og alltid kommer til å være det til jeg ligger i kista, så har jeg bare en ting å si:
Vi klarer det til slutt!
Kanskje ikke alt går helt som planlagt, men det må man nesten være forberedt på. Kanskje du får jobb med en gang. Kanskje det går en måned, eller et år, eller 2 år!
Uansett er det flere typer jobber som du kan ha i mellomtiden. Jobbe i et handling-selskap er jo en flott måte å kombinere hobby(eller livsgleden for vi som er slik) og jobb.

Jeg har enda noen år på meg før jeg begynner på CPL/ATPL (Holder på med PPL nå.), og jeg håper jo såklart at ting bedrer seg. Men skal det være, så skal det jaggu med være!
 
Back
Top