Fra VG: Oppgitt over manglende service

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Originally posted by Hurum

Ingen tvil om at "alle" har historier om at dem slapp å betale....
Men nå har SAS nylig gått ut og sagt at alle skal betale om dem har overvekt, noe jeg synes er greit. Da vet en hva en har å forholde seg til.

Er fullt klar over det og blir heller ikke sur om jeg må betale og budsjetterer ikke med å slippe, og selsvsagt har de gått ut å sagt det. Det er jo en selvfølgelighet.

Originally posted by Someone

Originally posted by Hurum

Ingen tvil om at "alle" har historier om at dem slapp å betale....
Men nå har SAS nylig gått ut og sagt at alle skal betale om dem har overvekt, noe jeg synes er greit. Da vet en hva en har å forholde seg til.

..selsvsagt har de gått ut å sagt det. Det er jo en selvfølgelighet.

Og for å komme tilbake til topic:
Merkelig nok får ikke passasjerene med seg dette.....selv om det er en selvfølgelighet:lol:

Husker selv vi reiste med Premiair til LPA. Vi kunne ha tilsammen 30 kg (15 per pers) innsjekket bagasje pluss 5 kg håndbagasje. Jeg forberedte meg på å betale et saftig overvektsgebyr (vekta stoppet på 56 kg!), men damen i innsjekk bare gliste og sa: "it's you lucky day" :D

Ellers har jeg inntrykk av at enkelte av LCC'ene er litt vrange med bagasjen når man reiser to personer. SAS og KLM har hver gang akseptert at samboern og jeg deler koffert og at den derfor blir litt tyngre enn de foreskrevne 20 kg'ene, i stedet for at vi skal ha hver vår under 20 kg. Er det noen som vet hvilke selskaper dette dreier seg om, slik at jeg kan unngå dem når jeg skal på storbyweekend?

Det kalles "pooling", og de fleste ordentlige selskaper aksepterer det. Noter at flere og flere innfører en maksgrense på 32K/kolli, uansett hvor stor allowance du har.

Eneste som kan være vanskelig hvis dere skla pakke alt i samme bag, er hvis dere skal til England. Engelske fagforeninger har fått gjennom at stuere ikke skal løfte bag som er tyngre enn 32 kg, hvis bagen er tyngre enn dette må den splittes i to kolli, slik at vekten blir under 32 kg.

Eneste unntaket er rullestoler og hunder (kan bli litt leie å splitte), men uansett må det sendes telex til LHR (eller destinasjon i GB) og få godkjenning slik at hunden eller rullestolen kan sendes.

Originally posted by The Ticketor

Hmm... Skrev jeg ikke noe som lignet fælt på det i min post? Jaja, litt repetisjon skader ikke.

Ja men det opprinnelige topic-posten her så er det noen som IKKE skjønner slikt....så her må det tegnes og forklares :p :lol:

Originally posted by TUC

Originally posted by laurenz

Originally posted by KLMNordic
...Er så lei pax som klager over dårlig service fordi det plutselig koster for overvekt. .... "Hvorfor tror du det står 20 kg i billetten din. For å pynte på papiret?" sier jeg da...

Kommer litt an på tonen men jeg hadde ikke likt å bli tiltalt på denne måtten. Hadde jeg møtt denne personen på innsjekk så hadde jeg selvfølgelig gjort han oppmerksom på at han slapp å betale om han tok med seg litt håndbagasje i stedet. Det er vanlig service det. Men skal være enig med deg at det er slitsomt med pax som tror de kan ta med seg omtrent hva som helst ombord....både i belly og kabin!

Hilsen,
Laurenz

I samme situasjon, dersom passasjeren ikke hadde håndbagasje, har jeg alltid latt det gå. Det blir for dumt å be passasjerene om å ta ut noe når totalen er lik bag allowance pluss tillatt håndbagasje. Det er mer enn nok av passasjerer som skal ha med seg all mulig drit inn i kabinen likevel, om man ikke skal tvinge inn ennå mer. Jeg har dog sørget for å gjøre vedkommende oppmerksom på reglene.
Hvorfor det? Håndbagasje er pax sitt eget ansvar! Med en gang du plasserer noe i belly er det flyselskapet sitt ansvar. Hvor for skal flyselskapene ta den delen også? Da får man betale det det koster ekstra!!
Jeg tenker på hvis alle pax har 3-5 kgs ekstra hver uten å betale for det. Blir en del kroner og plass pr flymaskin. Pax bag har 1. pri, og hva gjør man med fraktkapasiteten som har blitt solgt på den maskinen. Den blir stående igjen, og visse produkter har 100% refund hvis ikke med på booket flight. Dobbelt opp med utgifter for flyselskapene!! Man glemmer for den delen også......

Så lenge man regner med ekstra avgifter på de billige billettene så er det vel ikke noe problem!!!

Originally posted by TUC

Pax bag har 1. pri,

Nei
Så innsjekket pax bag står igjen, fordi dere tar med frakt? Ja, da blir det fort dyrt gitt...
Hvis det er slik hos dere så blir det alikevel dyrt for selskapet som skal ettersende bag, og betale ut comp. for missing bag..... Da har dere noen ekstremt høye cargo rater som kompenserer for utgiftene til missing bag??

Originally posted by EB

Så lenge man regner med ekstra avgifter på de billige billettene så er det vel ikke noe problem!!!

..ekstra avgifter som å ta betalt for overvekt, ja!!

Originally posted by TUC

Pax bag har 1. pri,

Nei
Så innsjekket pax bag står igjen, fordi dere tar med frakt? Ja, da blir det fort dyrt gitt...
Hvis det er slik hos dere så blir det alikevel dyrt for selskapet som skal ettersende bag, og betale ut comp. for missing bag..... Da har dere noen ekstremt høye cargo rater som kompenserer for utgiftene til missing bag??

Nei, jeg sier ikke at vi gjør det, og jeg aner ikke hvilke rater man opererer med. Men det ligger i enkelte avtaler at disse skal ha prioritet. Det aller meste går stort sett med.

Originally posted by svenk

Eneste som kan være vanskelig hvis dere skla pakke alt i samme bag, er hvis dere skal til England. Engelske fagforeninger har fått gjennom at stuere ikke skal løfte bag som er tyngre enn 32 kg, hvis bagen er tyngre enn dette må den splittes i to kolli, slik at vekten blir under 32 kg.

Eneste unntaket er rullestoler og hunder (kan bli litt leie å splitte), men uansett må det sendes telex til LHR (eller destinasjon i GB) og få godkjenning slik at hunden eller rullestolen kan sendes.
Dette gjelder ikke bare om du skal via England nå, men også om du skal reise med SK. Nye regler her tilsier at stuerne ikke skal løfte innsjekket bagasje som veier mer enn 32 kg.

Så innsjekket pax bag står igjen, fordi dere tar med frakt?

Frakt har pri etter bag. Post gaar foran. Men det er vel ikke noe problem for SAS om dagen ... :p

Og skal vi kverulere mere, så går vel AOG deler foran alt annet. Altså deler til et fly som står på bakken og trenger reservedeler.

Originally posted by LN-MOW

Så innsjekket pax bag står igjen, fordi dere tar med frakt?

Frakt har pri etter bag. Post gaar foran. Men det er vel ikke noe problem for SAS om dagen ... :p

Tjah... 3700 utveid post på siste maskin i går, det kan da være mer enn nok å henge fingra i.... Men en del ble stående igjen..... Hvorfor? Fordi vi måtte laste foran OG bak samtidig, siden det var så mye på flyet. Og da det var fullt bak, var det jammen meg fullt foran også, gitt!

Back