Fra Tokyo til Lakselv og Bergen

Dette er OT, men er det noen som vet hva som skjedde med NH og JL sine chartere fra Japan? Vil disse komme tilbake?

Kun en gang med A343 på TOS, takk for infoen... Har SK dog kommet med andre Longhaul maskiner til TOS?

Neida, men for meg virker alle flyplassene der oppe i nord og Finnmark veldig små. Men når en av dem kan ta imot så store Airbuser er de vel større enn jeg visste fra før.

Du har tre stamruteflyplasser i Finnmark, alle åpnet 4. mai 1963 og det har vært drevet ruteflyvning med bl.a DC-9/MD-80 og senere med 737 på disse. Alta, Lakselv og Kirkenes der Lakselv har lengst bane som nevnt tidligere. SAS sluttet riktignok å fly jetfly til Lakselv i 1983. Men også i Alta som har noe kortere bane har det vært både A310 og 757 på charterbesøk flere ganger. De fleste kortbaneplassene i fylket kom jo på 1970-tallet (1974-77) og det er jo noe helt annet. Så da lærte du noe nytt i dag.:)

Ikke de siste 10 årene i hvert fall. Mulig det var en A300 i gamle gamle dager, men dette må f eks LN-MEH kunne svare på;)

Ser at SK938 var innom Tromsø med OY-KDH den 18/7-1990 og i Lakselv var det en DC-10 innom i mai/juni 1989. Det er det jeg kommer på i farta.:old

I SAS er det 10 i kabinen til Asia, 9 til USA, minimum crew er 6.
Så for å fly f.eks. Lakselv-København trenger man 2 piloter, og 6 kabin.

Dette er OT, men er det noen som vet hva som skjedde med NH og JL sine chartere fra Japan? Vil disse komme tilbake?

NH hadde vel ikke noen charter her til lands i hvert fall, men JL sine ble vel kuttet i forbindelse med konkursopplegget de havnet i. Dessverre, var artig med JL 747 på Flesland. Hadde vært gøy å kunne få en 777.

SAS sluttet riktignok å fly jetfly til Lakselv i 1983.

Tjaa... Nå er jeg ganske sikker på at jeg fløy henholdsvis SK4062 og SK4063 med 737 i 2008. Datoene var 29/6 og 13/7. Tror ruten var en del av sommerprogrammet til SAS i 2008, og at ruten forsvant igjen etter sommeren.

Tjaa... Nå er jeg ganske sikker på at jeg fløy henholdsvis SK4062 og SK4063 med 737 i 2008. Datoene var 29/6 og 13/7. Tror ruten var en del av sommerprogrammet til SAS i 2008, og at ruten forsvant igjen etter sommeren.

Ja, vi liker jo å pirke her på forumet... Det gjør jeg også og her var det et ord som skulle vært med i min posting lenger opp. Jeg skulle skrevet at SAS sluttet i 1983 å fly FAST med jetfly. Det som skjedde da var at WF overtok på SK rutenr med Twin Otter og DASH-7. De to teknikerene som var på SAS teknisk sin avdeling der ble det ikke lenger behov for. Den ene ble sendt til Alta, den andre til Tromsø. Det øvrige stasjonspersonalet ble værende, men det var meget sjelden de så et fly med SAS farger. Det hendte jo fra tid til annen at pga at snebyger f.eks i Alta eller Kirkenes landet et og annet SAS fly (DC-9 og senere MD-80) samt en og annen milcharter. Så vinteren 1990 fikk LKL se fly i SAS farger i fast rute igjen. Det var ikke jetfly riktignok, men SAS Commuter sine Fokker 50. Etter 13 år var det slutt på Norlinkepoken og Widerøe overtok, denne gangen med DASH-8 300 (av og til 100) på eget WF rutenr. Så gikk det noen år og det endte med at bakkepersonalet på Banak nå er WF ansatte. Det er lite trolig at SAS kommer til å fly fast på Lakselv hverken med 737 eller A340 for den saks skyld.

Ja, vi liker jo å pirke her på forumet... Det gjør jeg også og her var det et ord som skulle vært med i min posting lenger opp. Jeg skulle skrevet at SAS sluttet i 1983 å fly FAST med jetfly. Det som skjedde da var at WF overtok på SK rutenr med Twin Otter og DASH-7. De to teknikerene som var på SAS teknisk sin avdeling der ble det ikke lenger behov for. Den ene ble sendt til Alta, den andre til Tromsø. Det øvrige stasjonspersonalet ble værende, men det var meget sjelden de så et fly med SAS farger. Det hendte jo fra tid til annen at pga at snebyger f.eks i Alta eller Kirkenes landet et og annet SAS fly (DC-9 og senere MD-80) samt en og annen milcharter. Så vinteren 1990 fikk LKL se fly i SAS farger i fast rute igjen. Det var ikke jetfly riktignok, men SAS Commuter sine Fokker 50. Etter 13 år var det slutt på Norlinkepoken og Widerøe overtok, denne gangen med DASH-8 300 (av og til 100) på eget WF rutenr. Så gikk det noen år og det endte med at bakkepersonalet på Banak nå er WF ansatte. Det er lite trolig at SAS kommer til å fly fast på Lakselv hverken med 737 eller A340 for den saks skyld.

....og skal vi pirke ennå mere så var det NAS som vant anbudet på Lakselv i 2003 og som startet F50 operasjoner. Dette ble fløyet i noen måneder før de kastet inn håndkleet. Nytt anbud ble utlyst og WF vant dette anbudet. Siden da har små(og mellomstore) Dasher frekventert Banak.

Last edited:
Ja men nå gikk vi mer og mer OT, det var snakk om SAS og jetfly til Lakselv i den opprinnelige postingen.;) NAS Fokker 50 operasjoner (de fløy til Andenes også) var jo et kort mellomspill og ja jeg husker dem. De hadde bl.a en helt motsatt oppstartprosedyre i forhold til SAS (NAS startet #2 først) i begynnelsen før de gikk med på å endre til å starte 1'eren først. Slik kunne man fjerne groundpower kabelen lenger unna en snurrende propell for å si det sånn.:fly

Har lest om to 340-flighter som kommer til Lakselv fra Narita i mars.Er det noen som vet når dem kommer?

Jeg skal pax'e med SK til TOS og WF TOS-ALF-LKL og hente en 340 og fly den til CPH. Dette skjer lørdag 12/3. Ombord vil det være 2 OSL-baserte piloter som flyr, samt 3 piloter og 10 C/A'er som reiser "deadhead". 8 av C/A'ene er OSL-baserte og reiser passiv fra CPH til OSL.

Hva med å få til en Flypratflight for interesserte LKL-CPH? :p

Ja, si det! Men det kan kun være companyansatte på en flight med kun "deadhead" C/A. Dessverre. Kunne tenke meg å spørre om en liten diversion med low pass på TOS, men da får de vell kolerisk anfall på Operations.:cry:

Ja, si det! Men det kan kun være companyansatte på en flight med kun "deadhead" C/A. Dessverre. Kunne tenke meg å spørre om en liten diversion med low pass på TOS, men da får de vell kolerisk anfall på Operations.:cry:

Snakk med Cato på OSL, kanskje noe kan fikses.

Back