Polaris
Free Luigi
Har akkurat fått meg kamerastativ og var godt til mots da jeg la ut på min ørtogførtiende tur ut for å ta nordlysbilder. Følgende bilder er tatt på omtrent samme tidspunkt med en måneds differans, de er tatt på mer eller mindre akkurat samme plassen, peker samme vei og har kun varians i "høyde over bakken". De har også samme kamerainnstillinger. Til tross for dette ble det en stor forskjell: lysforurensning.
Bilde tatt med stativ, manuell fokus, innstillinger: ISO 200, f3,5, shutter 20sec, white balance: fluorescent.
Tatt 19 November 23.30ish
Bilde tatt ved å legge kameraet på bakken (obvious fail pga bevegelse i gresset...). Innstillinger: manuell fokus, ISO 200, f3,5 20s exp, manuell hvitbalanse.
Tatt 23 Oktober 22.00.03
Er litt usikker på om hvitbalansen var på samme innstilling på bilde 2 som bilde 1, kan den ha så mye å si? Hvorfor ble det så mye lysforurensning på det ene bildet?

Bilde tatt med stativ, manuell fokus, innstillinger: ISO 200, f3,5, shutter 20sec, white balance: fluorescent.
Tatt 19 November 23.30ish

Bilde tatt ved å legge kameraet på bakken (obvious fail pga bevegelse i gresset...). Innstillinger: manuell fokus, ISO 200, f3,5 20s exp, manuell hvitbalanse.
Tatt 23 Oktober 22.00.03
Er litt usikker på om hvitbalansen var på samme innstilling på bilde 2 som bilde 1, kan den ha så mye å si? Hvorfor ble det så mye lysforurensning på det ene bildet?