• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Foto: Flybilder fra Bardufoss

seilfly

Infrequent traveller ;-)
2 måneder på Bardufoss - så må man vel ha fått tatt noen bilder...
Her er noen av de 400 fotos jeg har tatt de siste to månedene (ja jeg har hatt mye å gjøre og 400 er unormalt lite).

Bardufoss tårn
du-twr_MG_9229.jpg

Noen firmafly fra årets flykulls første flydag
t17-815_MG_9195.jpg

t17-810_MG_8959.jpg

t17-809_MG_9192.jpg

t17-0836_MG_9194.jpg

Andre "militærer"
raf-seaking_MG_9182.jpg

p3-163297_MG_9246.jpg

chinhook_MG_9270.jpg

NACs smekre Seneca. Den andre har vært lenge på maintenance i nabo-hangaren.
ln-tfd_MG_8961.jpg

Så litt SASBraathens-metall
ln-tum_MG_9349.jpg

ln-brk_MG_9301.jpg

ln-tul_MG_9341.jpg

ln-tul_MG_9347.jpg

Og stadig kommer det 747-400 maskiner over her;
klm744_MG_9285.jpg

Og så var det ikke flere bilderr. Sånn kan det gå. :)

Mange nydelige bilder :)

Men jeg kunne ikke dy meg med bildet som du hadde tatt av LN-TFD - og her er resultatet av min fikling:
ln-tfd_MG_8961-mod.jpg

Heldigvis er alltids mulig å hente ut mer informasjon av undereksponerte bilder, som ikke er mulig med overeksponerte bilder.
Verktøyene som er benyttet er:
- Justering med Tone Curve (lysere mørke tone, beholde mollomtoner og mørkere lyse toner)
- En uhyre lett omgang med Smart Blur for å bli kvitt mosaikken i de mørke tonene
- 50% Unsharp Mask med radius 1

Håper dette illustrerer at etterbehandling av bildene kan gjøre susen

Artig å se bilder av Safari'ene. (Vekker gamle minner da, sjø...:) ). Men var ikke de lakkert i "matt"-gul da de gikk over fra grønn da?

Det er litt varierende intensitet på gulfargene og de orange fargene...

Ang bildet av senecaen - jeg var ute etter siluetten.. silhouett... eller hvordan det skrives ;-) Men jeg har benyttet photoshop for å få fram det undereksponerte i Seakingen og Chinhook'en uten å overdrive så jeg ikke får fram det kornete i bildet. Edit-bildet av Senecaen ble jo veldig grått...

Det er en KLM 744 og tok noen minutter før et bilde av en BAW 744.

Nå er det brunch i Rusta leir!

Back