FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

Someone

Moderator
Medlem
FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

Som nevnt i andre tråder skal disse rutene tilbake i FOT anbudene, så antar det i løpet av året vil komme ut et anbud på disse to rutene.

Noen som vet når det forventes utlyst?
 
Re: FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

Var det ikke det at disse skulle være en del av statens kjøp av ruter under Korona?
På lik linje som OSL-SRP som de lovet, men dreit i...
 
Re: FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

Var det ikke det at disse skulle være en del av statens kjøp av ruter under Korona?
På lik linje som OSL-SRP som de lovet, men dreit i...


Det er to forskjellige ting. De er nå endel av minimumstilbudet, hvilket riktignok i praksis er en kortsiktig FOT, men poenget her er at det er besluttet de skal over på det regulære FOT tilbudet igjen
 
Re: FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

Oppstart på FRO-OSL/BGO skal visstnok være «til høsten», så antar at det samme vil gjelde for HOV-OSL. I såfall er det nok ikke snakk om veldig mange ukene til anbudet blir utlyst.

– Vi har fått lovnad om at dei no skal gjennom ein hurtig anbodsprosess utan dei tre månadene med høyring som tidlegare har vore praktisert. Vi vite at Florø er tilbake på FOT frå hausten av.

Det kjem ein proposisjon til Stortinget i februar som omhandlar luftfarten Norge. Her er Florø med i systemet for ruteoppkjøp som skal sikre kapasitet og frekvens for dei reisande.
Bak betalingsmur: https://www.firdaposten.no/jublar-f...eldig-positivt-og-veldig-viktig/s/5-16-469591
 
Last edited:
Re: FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

Det er to forskjellige ting. De er nå endel av minimumstilbudet, hvilket riktignok i praksis er en kortsiktig FOT, men poenget her er at det er besluttet de skal over på det regulære FOT tilbudet igjen

Hvor har du det fra? Mulig jeg ikke har fått det med meg, men jeg har kun registrert at det er snak om at det kun er Korona-støtte. Samme med SKN, det er også kun midlertidig.
 
Re: FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

Oppstart på FRO-OSL/BGO skal visstnok være «til høsten», så antar at det samme vil gjelde for HOV-OSL. I såfall er det nok ikke snakk om veldig mange ukene til anbudet blir utlyst.


Bak betalingsmur: https://www.firdaposten.no/jublar-f...eldig-positivt-og-veldig-viktig/s/5-16-469591

Men det er kun HOV-OSL og FRO-OSL som kjem på FOT, FRO-BGO er ikkje med:
Regjeringen har også vurdert om ruten Florø–Bergen skal inngå i det midlertidige FOTrutekjøpet, jf. ovennevnte flertallsmerknad. I forbindelse med konkurransen om
minstetilbudskjøpet fra 1. mars har operatøren på denne ruten opplyst at selskapet fra 1.
mars 2021 vil betjene ruten på kommersielle vilkår, med et rutetilbud som ivaretar
kravene i minstetilbudskjøpet. Denne ruten blir derfor, i henhold til reglene i
konkurransen, tatt ut av minstetilbudskjøpet
Kjelde: Endringer i statsbudsjettet (side 100)
 
Re: FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

Hvor har du det fra? Mulig jeg ikke har fått det med meg, men jeg har kun registrert at det er snak om at det kun er Korona-støtte. Samme med SKN, det er også kun midlertidig.

Storting og Regjering ;)

Som wf-145 viser til, OSL-FRO og OSL-HOV skal tilbake til FOT programmet, men i mellomtiden går det under minumumstilbudet på regionale ruter ifm med Korona, sammen med en rekke andre kommersielle regionale ruter
 
Re: FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

Florø er vel litt mer åpen, men er det egentlig noen andre reelle alternativer enn Widerøe til Ørsta-Volda?

2,5 årskontrakt, og spesielt Florø kan gi litt volum
 
Re: FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

Da er disse rutene tildelt. DAT rapper Oslo-Florø fra Widerøe, så skal fly der ut september. I praksis betyr vel det en dobling av deres operasjoner på OSL, og trengs vel 2 ATR maskiner da?

Widerøe fikk Oslo-Ørsta/Volda, Bodø-Stokmarknes, Tromsø-Stokmarknes, Kirkenes-Tromsø og Vadsø-Tromsø

https://www.regjeringen.no/no/aktue...egionale-flyruter-minimumstilbudet/id2860991/

Widerøe og DAT tildeles kontrakter på drift av regionale flyruter (minimumstilbudet)

Men så blir det en mer vanlig anbudsprosess med mer langsiktige kontrakter for Florø, Ørsta/Volda og de to Stokmarknes-rutene fra høsten av
 
Re: FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

Kanskje ikke så veldig overraskende, men DAT bekrefter at de også har lagt inn anbud på storkontrakten fra 1. oktober
– Etter denne perioden er det anbodskonkurranse på dei neste to og eit halvt åra for Florø lufthamn. Kva er strategien til DAT her?

– Vi legg ikkje skjul på at vi ønskjer å bli verande lenger i Florø, så vi er med i konkurransen vidare, seier Rungholm
Bak betalingsmur: https://www.firdaposten.no/rungholm...leg-godt-a-vere-tilbake-i-floro/s/5-16-512850

Ellers skal de fly med en miks av ATR 42-300 og ATR 42-500, med to rotasjoner alle dager unntatt lørdag.
 
Re: FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

Er det no krav om interline i anbondet, eller vert gjerne florøværingane låst ute frå resten av verda igjen?
 
Re: FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

Er det no krav om interline i anbondet, eller vert gjerne florøværingane låst ute frå resten av verda igjen?

Ser ut som det kun er for innenriks, for konkurransen fra 1 okt. Har ikke sjekket hva som gjelder for juli-september kontrakten

6.6 Operatøren skal tilby passasjerane gjennomgåande reiser (billetter og bagasje) til naturlege videre innanlands forbindelsar

Ellers har de fortsatt Widerøe via BGO ;)
 
Re: FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

DAT har også interlineavtale med både SAS og Finnair, så det burde uansett ikke by på store problemer.
 
Re: FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

Og da ligger det an til litt bråk her da vel DAT her tilsynelatende bruker crew fra DOT. Og det i utlysningen for ruten her (frem til ut september) ikke var de samme kravene som de nylig brukte for å blokkere Wizz
 
Re: FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

Og da ligger det an til litt bråk her da vel DAT her tilsynelatende bruker crew fra DOT. Og det i utlysningen for ruten her (frem til ut september) ikke var de samme kravene som de nylig brukte for å blokkere Wizz
Noe NRK har plukket opp:
https://www.nrk.no/vestland/flygerf...ing-etter-avtale-med-dansk-selskap-1.15558472


Norsk Flygerforbund krev at staten annullerer kontrakt med dansk flyselskap. Opposisjonen vil ta opp saka med samferdselsministeren.
 
Re: FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

Jeg mener at det egentlig ennå er ganske mange uavklarte spørsmål her. Hvilket selskap er kontrakten med og er konstruksjonen her juridisk sett en wetlease? Hvor går den juridiske grensen for wetlease? Det er trolig forskjell på å leie inn hele pakka, kontra det å bruke crew fra et internt selskap.

Og stemmer Rungholm sine uttalelser om at DOT ansatte har full mulighet til å organisere seg, også i praksis og ikke bare på papiret? Og har de det man kan kalle ryddige arbeidsforhold? Tenker da på forhold som omhandler jobbsikkerhet, forhandlingrett etc, da det å betale noen dårlig sjeldent er verken ulovlig eller umoralsk.
 
Re: FOT anbudet Oslo til Florø og Ørsta-Volda

Det står litt om operasjonsmodellen til DAT og DAT LT i anbudet de leverte inn, som jeg nettopp har fått innsyn i:
Der anvendes ATR42—300/500 fly med 44-50 sæder. Samme type og variant som har fløjet ruten Stord—Oslo de senere år og tidligere Florø-Oslo. DAT råder over flere maskiner af typen: OY-RUF, OY—RUO,LY-DAT, OY-ClU, OY-JRJ, OY-JRY og OY-ClR. Alle ATR fly i DAT Group opereres af datterselskapet UAB DAT LT. Der benyttes skandinavis crew på dansk overenskomst og litauisk crew afhængigt af flyets base. Luftfartøjet opereres på wet lease af DAT A/S’ datterselskab UAB DAT LT. Vi har noteret os at wet lease er tilladt ved spørgsmål tidligere
stillet til Samferdselsdepartement.
 
Back
Top