Var det ikke det at disse skulle være en del av statens kjøp av ruter under Korona?
På lik linje som OSL-SRP som de lovet, men dreit i...
Bak betalingsmur: https://www.firdaposten.no/jublar-f...eldig-positivt-og-veldig-viktig/s/5-16-469591– Vi har fått lovnad om at dei no skal gjennom ein hurtig anbodsprosess utan dei tre månadene med høyring som tidlegare har vore praktisert. Vi vite at Florø er tilbake på FOT frå hausten av.
Det kjem ein proposisjon til Stortinget i februar som omhandlar luftfarten Norge. Her er Florø med i systemet for ruteoppkjøp som skal sikre kapasitet og frekvens for dei reisande.
Det er to forskjellige ting. De er nå endel av minimumstilbudet, hvilket riktignok i praksis er en kortsiktig FOT, men poenget her er at det er besluttet de skal over på det regulære FOT tilbudet igjen
Oppstart på FRO-OSL/BGO skal visstnok være «til høsten», så antar at det samme vil gjelde for HOV-OSL. I såfall er det nok ikke snakk om veldig mange ukene til anbudet blir utlyst.
Bak betalingsmur: https://www.firdaposten.no/jublar-f...eldig-positivt-og-veldig-viktig/s/5-16-469591
Kjelde: Endringer i statsbudsjettet (side 100)Regjeringen har også vurdert om ruten Florø–Bergen skal inngå i det midlertidige FOTrutekjøpet, jf. ovennevnte flertallsmerknad. I forbindelse med konkurransen om
minstetilbudskjøpet fra 1. mars har operatøren på denne ruten opplyst at selskapet fra 1.
mars 2021 vil betjene ruten på kommersielle vilkår, med et rutetilbud som ivaretar
kravene i minstetilbudskjøpet. Denne ruten blir derfor, i henhold til reglene i
konkurransen, tatt ut av minstetilbudskjøpet
Hvor har du det fra? Mulig jeg ikke har fått det med meg, men jeg har kun registrert at det er snak om at det kun er Korona-støtte. Samme med SKN, det er også kun midlertidig.
Widerøe og DAT tildeles kontrakter på drift av regionale flyruter (minimumstilbudet)
Bak betalingsmur: https://www.firdaposten.no/rungholm...leg-godt-a-vere-tilbake-i-floro/s/5-16-512850– Etter denne perioden er det anbodskonkurranse på dei neste to og eit halvt åra for Florø lufthamn. Kva er strategien til DAT her?
– Vi legg ikkje skjul på at vi ønskjer å bli verande lenger i Florø, så vi er med i konkurransen vidare, seier Rungholm
Er det no krav om interline i anbondet, eller vert gjerne florøværingane låst ute frå resten av verda igjen?
6.6 Operatøren skal tilby passasjerane gjennomgåande reiser (billetter og bagasje) til naturlege videre innanlands forbindelsar
Noe NRK har plukket opp:Og da ligger det an til litt bråk her da vel DAT her tilsynelatende bruker crew fra DOT. Og det i utlysningen for ruten her (frem til ut september) ikke var de samme kravene som de nylig brukte for å blokkere Wizz
Norsk Flygerforbund krev at staten annullerer kontrakt med dansk flyselskap. Opposisjonen vil ta opp saka med samferdselsministeren.
Der anvendes ATR42—300/500 fly med 44-50 sæder. Samme type og variant som har fløjet ruten Stord—Oslo de senere år og tidligere Florø-Oslo. DAT råder over flere maskiner af typen: OY-RUF, OY—RUO,LY-DAT, OY-ClU, OY-JRJ, OY-JRY og OY-ClR. Alle ATR fly i DAT Group opereres af datterselskapet UAB DAT LT. Der benyttes skandinavis crew på dansk overenskomst og litauisk crew afhængigt af flyets base. Luftfartøjet opereres på wet lease af DAT A/S’ datterselskab UAB DAT LT. Vi har noteret os at wet lease er tilladt ved spørgsmål tidligere
stillet til Samferdselsdepartement.
DAT og Widerøe tildeles kontrakter for drift av flyruter fra 1. oktober 2021