Fortsatt levende flyplass på Kjeller?

Fnate

ScanFlyer Ununoctium
Medlem
Fortsatt levende flyplass på Kjeller?

I dag har Formannskapet i Viken hatt møte og diskutert fremtiden til Kjeller flyplass. I utgangspunktet har det vært meningen at alt skulle rives og noen luringer skulle få bygge firkantede blokker over det hele.

Men i dag besluttet formannskapet støttet av AP, venstre, Krf, SV og MDG at man heller skulle tilrettelegge for fortsatt flyvning på Kjeller og redusere utbyggingen for å tilrettelegge for en aktiv flyplass.

Man besluttet også å stille seg grunnleggende positive til Riksantikvarens arbeide med freding.

Jeg, som Lillestrømling, synes dette er helt fantastiske nyheter.

Vet noen nyere naboer klager på bråk, men når flyplassen kom i 1912 kan jeg ikke helt se at de klagene bærer så mye vekt

Re: Fortsatt levende flyplass på Kjeller?

Fantastiske nyheter synes en til i Lillestrøm. Kjeller og historen er jo unik i Norges og verdens luftfartshistorie og bør tas vare på. Luftfarten og dens minner er vel like verdifull å beskytte som bryggen i Bergen og Vikingskipene? Forskjellige tidsepoker, javisst, men like viktig for det. Som en SAS pilot skrev i et annet forum, vil det kanskje bli mer støy hvis Kjeller legges ned. Byggestøy i flerfoldige år for naboene og til og med mer flystøy mente han. Det siste fordi holding til OSL ikke må ta hensyn til Kjeller lengre.
Så stille blir det ikke for beboerne rundt Kjeller etter en eventuell nedleggelse.

Kjeller har jo en rik historie. Roald Amundsen fløy der, Forsvaret har en rik historie. Plassen er bombet av såvel England som USA under krigen. Forløperen til Internett var veldig tidlig ute på Kjeller også. Som land tre eller fire?
Tilslutt er det en stor plass for småfly der som eventuelt må flyttes på.
Hvordan ser fremtiden ut? Kan det bli miljøvennlige elfly der?

Dette er et flyforum og de fleste støtter vel flyplasser her. :)

Riktig det som Concorde98 skriver.
En av mine kompiser var med på dette, ved FFI - Forscarets Forskningsinstitutt, Kjeller.

Men i dag besluttet formannskapet støttet av AP, venstre, Krf, SV og MDG at man heller skulle tilrettelegge for fortsatt flyvning på Kjeller og redusere utbyggingen for å tilrettelegge for en aktiv flyplass.

Overraskende og positivt.

Som aktiv bruker av Kjeller, så hadde jeg nok like gjerne ønsket meg at planene om ny flyplass i Sørum ble realisert, men det er veldig bra at historia på Kjeller tas vare på.

Gull!
Og sytinga til innflytterne skal man bare blåse i. Vi har det samme her. Folk med skarre-r og palatalisering vil på død og liv legge ned Løvenskjoldbanen fordi det bråker så jævlig, men å klippe plenen søndag formiddag, er visst helt innafor.

Herlig. Da jeg flakset rundt her på 70 og 80 tallet ble vi sett på som «rikinger» som kun laget støy. Virkeligheten var vi brukte alle penger her, ikke dyre biler og hytte. Vi bodde der.:colgate:

Vet noen nyere naboer klager på bråk, men når flyplassen kom i 1912 kan jeg ikke helt se at de klagene bærer så mye vekt

Tror det er det noe av det mest idiotiske jeg leser på nettet. Ca. hver gang det har vært sånn flydag på Kjeller, så klager folk (sikkert andre ganger også).
Klarer du ikke å skjønne at det blir bråk av en flyplass i nærheten når du frivillig velger å flytte dit, så kan det være det samme.

Herlig. Da jeg flakset rundt her på 70 og 80 tallet ble vi sett på som «rikinger» som kun laget støy. Virkeligheten var vi brukte alle penger her, ikke dyre biler og hytte. Vi bodde der.:colgate:

De som i dag tror at de som driver med småfly i flyklubb er rikinger, bør ta seg en tur ned i nærmeste båtforening og telle antallet båter til én million eller mer!

Forstår jeg det rett nå at det nå er flertall på Stortinget for at det skal lages en plan for å bevare Kjeller og det historiske rundt flyplassen? Slik at det øker sjansen for videre drift?

Forstår jeg det rett nå at det nå er flertall på Stortinget for at det skal lages en plan for å bevare Kjeller og det historiske rundt flyplassen? Slik at det øker sjansen for videre drift?

Det er slik jeg forstår det fra artikkelen i RB. Det skulle bare mangle at ikke så viktig Norgeshistorie blir tatt vare på. Så får vi se da, det er mange grader av bevaring. Et lite museum hvor man kan se historien, et større museum for de gamle veteranflyene med ei lita stripe for take off.
Det jeg håper på er fortsatt småfly og en stripe for det. Det foregår mye på Kjeller. Mange får opplæring der, helikopter og en plass for beredskap.
Jeg har alltid savnet en offensiv ordfører i Lillestrøm som er stolt av plassen. Så innerst inne tror ikke jeg småflyhavna er med i planene videre. Det er synd for et unikt flymiljø og kunnskap. Men vi må håpe!

Forstår det slik at flyplassen i hvertfall er reddet frem til 2026?

Hvis man går inn på regjeringen.no og søker etter rapport om småflyvirksomheten i Oslo området kan man lese at Forsvaret er interessert i å opprettholde virksomheten på Kjeller til 2026. Så det er jo noen år til.

Sent fra min SM-G998B via Tapatalk

Fremtiden til Kjeller flyplass i Lillestrøm er fortsatt uavklart.
Kommunedirektøren har ønsket å stoppe flyvninger med veteranfly fordi hun mener dette blir for vanskelig og dyrt å forene med utvikling av ny bydel i området, men i formannskapet i dag ville ikke politikerne støtte dette.

Et mindretall bestående av Sp, SV, MDG, Frp og Folkets Røst ville derimot erklære at veteranflyene fortsatt skal få bruke Norges eldste flyplass

https://www.nrk.no/osloogviken/valg-i-oslo-og-akershus-2023-1.16103101

Back