Forsvaret spleiser på fly?

Re: Forsvaret spleiser på fly ?

kan jo være et alternativ til å måtte chartre gamle Antonov'er når det trengs fly, men RNoAF bør ha noen egne transportfly også - ellers tror jeg det kan bli vanskelig å drive forsvar, må vi da sjekke med f.eks. Belgia, Sveits og Latvia når "vi" trenger en C-17?
 
Re: Forsvaret spleiser på fly ?

Er vel kanskje ikke så dumt. Det er vel ikke så ofte det norske forsvaret trenger ett fly med c-17´s kapasitet. Hvis vi da kan dele en med noen andre (mener å ha lest ett eller annet sted at Danmark kikker litt på slike fly), for så å ha egne mindre fly til "dagligdags" bruk, så må vel det være en god løsning.
 
Re: Forsvaret spleiser på fly ?

Med så lite forsvar vi har igjen i Norge, så burde behovet for egne transportfly være heller små. Så da er kanskje en dele løsning med andre land en grei løsning?

Eller hur?

BF:)
 
Re: Forsvaret spleiser på fly ?

Boeing bygger 3-4 C-17 som de antar vil bli brukt av et konsortium av NATO medlemsland som trenger ny cargokapasitet i fremtiden . Danmark og Norge har blant annet vært nevnt her. Boeing legger ned produksjonen etter inneværende ordrer er levert.
Longlead items for siste produksjons-batch er plassert hos underleverandører.
Man kan således si at etter siste leveranser til USAF,RAF, RAAF så vil de produsere noen få ekstra eksemplarer for et forventet NATO behov.
Jeg mener å huske at Hollenderne har bestillt noen eksemplarer også.
 
Re: Forsvaret spleiser på fly ?

NATO Consortium Completes Agreement to Acquire Boeing C-17s
Boeing announced that an international consortium of 10 NATO members -- joined by Partnership for Peace nations Sweden and Finland -- signed a Memorandum of Understanding (MOU) on Sept. 24 to acquire three Boeing C-17 Globemaster III long-range cargo jets. The agreement sets the stage for NATO's first major defense purchase in 30 years.

http://www.boarding.no/art.asp?id=33323
 
Re: Forsvaret spleiser på fly ?

Hva i himmelens navn skal Norge med et C-17.
Vi kan jo pakke sammen og laste hele forsvaret inn i ett fly....
;)
 
Re: Forsvaret spleiser på fly ?

C17_bred_110000a.jpg

(Foto er copyright (C) Forsvarsnett.no)



Her er noen av infoen som er sluppet ang. dette:

– Vi har bestilt 400 flytimer per år, noe som er litt mer enn 10 prosent av de omtrent 3 500 timene flyene skal fly i løpet av et år. Norges økonomiske bidrag på 728 millioner er regnet ut i forhold til de 10 prosentene.


Norge stiller et mannskap på 15-16 personer med forskjellig bakgrunn, et tall som er 10 prosent av hele C-17-avdelingens mannskapstall.




Her litt mer info om dette spleiselaget mh.t. kjøp av
Boeing C-17:


Fra Forsvarsnett.no:
http://www.mil.no/start/aktuelt/article.jhtml?articleID=164084


Og i Sverige vinkler de like godt denne saken slik: :rolleyes:


Sverige köper världens största transportplan

Nato har tillsammans med Sverige och Finland nu tecknat avtal om att köpa tre transportplan av typen Boeing C-17, berättar DI på torsdagen.

Under de första fyra åren betalar Sverige 1,5 miljarder kronor, vilket motsvarar 15 procent av totalkostnaden.

För de pengarna garanteras Sverige 550 flygtimmar per år, näst flest efter USA.

Den första leveransen av Boeing C-17, som är världens största transportflygplan, kan ske redan till våren, skriver DI.



Les artikler om dette fra Sverige her:


Fra Flygtorget.se:
http://www.flygtorget.nu/Aktuellt/Artikel/?Id=6566

Fra Försvarsmakten.se:
http://www.mil.se/sv/Nyheter/centralanyheter/Svenskar-bygger-flygflottilj-i-Ungern/
 
Re: Forsvaret spleiser på fly ?

kan jo være et alternativ til å måtte chartre gamle Antonov'er når det trengs fly, men RNoAF bør ha noen egne transportfly også - ellers tror jeg det kan bli vanskelig å drive forsvar, må vi da sjekke med f.eks. Belgia, Sveits og Latvia når "vi" trenger en C-17?

De får jo nye egne også, C130J er på vei....

C17 er vel for langdistanse transport, som FN styrker, hjelpesendinger osv
 
Re: Forsvaret spleiser på fly ?

C17 er vel for langdistanse transport, som FN styrker, hjelpesendinger osv
Ikke hvis det er kun range som teller, da kan man fly lengre med C-130J som har en range på 5250km, mens C-17 har en range på 4482km. Men så kan C-17(over 77 tonn) ta flere ganger så mye payload som C-130J(ca 19 tonn).
 
Re: Forsvaret spleiser på fly ?

Ikke hvis det er kun range som teller, da kan man fly lengre med C-130J som har en range på 5250km, mens C-17 har en range på 4482km. Men så kan C-17(over 77 tonn) ta flere ganger så mye payload som C-130J(ca 19 tonn).
Og så skal en heller ikke glemme at C-17 kan ta en hel del typer cargo som en til nå har brukt An-124 til, fordi lasterommet i C-130 hverken er høyt eller bredt nok.
 
Re: Forsvaret spleiser på fly?

Akkurat nå flyr det norske forsvar faktisk denne: :D

oktober-015.jpg
 
Back
Top