Tja..
..har sittet på klapp i en Norwegian maskin på vei fra SVG til BGO hvor styrmannen satt og skrev tekstmeldinger på cruise - så veldig farlig er det vel ikke..
Men - for å ta en ting - så er det påvist at mobiltelefon kan utløse brannvarslings systemet i Fokker 50!
Ellers kan man stort sett bruke radio-mottagere (ikke sendere) mens flyet er i lufta, som f.eks. GPS, radio-scannere, etc..
Her varierer det også veldig med crewet, har vært ute for begge deler - fra at det var helt ok, til at jeg "satte hele flyet i fare" (joda .. klart en GPS mottager dreper alle i flyet..
..de fleste fly har jo minst to GPS mottagere fast innstallert... *jeez*
Kamera, Ipod etc er det ihvertfall ikke noe fare med - men! som BSSW sier,
så er det kanskje ikke superlurt å ha en Ipod stappet i øre hvis det skulle oppstå en situasjon..
Jeg pleier å si; bruk sunn fornuft..
..og er du i tvil, så er du ikke i tvil - for da slår du av!
Du KAN klare, om du er EKSTREMT heldig, klare å få sendt tekstmeldinger opp til 10-15000 fot. Men normalt går det ikke pga. farta. Og normal cruisehøyde for oss er 12 eller 13k mellom de to nevnte steder. Du vil svært ofte oppleve å ha full dekning, men kommer likevell ikke gjennom. Dette er pga de (råtne?) GSM spesifikasjonene. Du vil ha en maks distanse ifra nærmeste basestasjon hvor ting ikke lengre vil fungere (selv om du måtte ha fri sikt til den, og full dekning på signalmåleren). Enkelt (VELDIG enkelt) forklart er dette fordi at signalet blir sendt ut ifra basestasjonen i pulser. Og en puls må ha vært via telefonen din, sendt tilbake OG mottatt i basestasjonen før den neste pulsen blir sendt ut ifra basen igjen. Dersom dette ikke skjer (altså neste puls blir sendt før den forrige er mottatt) så vil ikke systemet fungere, og du får ikke brukt nettet. Er så lenge siden jeg regnet på dette, så jeg husker ikke nøyaktig avstanden hvor dette skjer, men veldig langt var det ikke.
Det er ikke uvanlig at vi i cockpit glemmer å slå av telefonene, og jeg tror vel de fleste av oss har vært ute for at det begynner å ringe mens vi takser. MEN, det ER forskjell på 2 telefonener som står påslått, kontra 150-200 stykker. Og pga de tidligere omtalte (råtne) GSM spesifikasjonene, så vil telefonen når den mister signalet / kommer utenfor den ovenfor omtalte distansen, få FULLSTENDIG panikk, og den vil begynne å kontinuerlig sende signaler ihåp om å få iorden forbindelsen igjen. Og noen hundre telefoner på maks styrke (GSM regulerer sendestyrken "on demand", og vil derfor bruke maks når den ikke får god kontakt med nettet) er litt av en støykilde med sine skarpe, digitale pulser. Kan i ekstreme tilfeller slå ut navigasjonsinstrumenter, vil garantert skape trøbbel for mobilnettet på bakken (siden disse paniske forsøkene til noen hundre telefoner som forsøker å gjenopprette nettkontakten vil oppta svært mye kapasitet over ett forholdsvis stort geografisk område, og mange basestasjoner). Og i tillegg vil det på noen typer fly veldig kjapt slå ut brannalarmen i lasterommet. Bla dash 8 er "plaget" med dette. Og du vil neppe være den som gjorde at flyet nødlandet pga mistanke om brann.
Det er også en myte at en radiomottaker (f.eks. GPS) ikke sender ut noe signal. ALLE mottakere sender ut ett signal. Kom gjerne hit og gjem deg innenfor 2-300 meter ifra huset her, sett scanneren / radioen din på en radiokanal, demp lyden helt, og jeg skal klare å peile deg inn og finne deg iløpet av noen minutter selv i tetteste skogen, og om du så skulle grave deg ned

Vi har vel alle hørt historier om at lisensavdelingen i NRK er ute og peiler etter folk som har TV uten å betale lisens ? Det fungerer på akuratt samme måten. Står TV'en på, ja da sender ut ett signal.
Det skal i rettferdighetens navn sies at signalet ifra en mottaker NORMALT vil være vesentlig svakere enn hva som er tilfelle med en radiosender (f.eks. mobiltelefon).
Dette er egentlig det samme som å risikere å bli banka på byen: støter du på en enkeltperson vil du gjerne ha en reell sjans til å komme seirende ut av kampen. Men om du støter på flere hundre stykker som skal ta deg så er du gjerne dømt til å tape.