Første skraping av 747-400

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Første skraping av 747-400

Og det ble AF's F-GITA som fikk æren av å være førstemann til skraphandelen.

The largest ever aircraft to touch down at Cotswold Airport has arrived this week.

The Boeing 747-400 landed on Tuesday, 20 July, 2010 and will now be recycled by airport-based Air Salvage International.

It is also the first in the Boeing 747-400 series to be retired from service.

http://news.bbc.co.uk/local/gloucestershire/hi/people_and_places/newsid_8845000/8845258.stm
 
Re: Første skraping av 747-400

Noen som vet om tot tid fløyet ? For "nedslitt" til å bygge om til frakter ??
 
Re: Første skraping av 747-400

Har ikke BA satt et par 744er på bakken? Mener da bestemt at de et par stk stored.
 
Re: Første skraping av 747-400

Har ikke BA satt et par 744er på bakken? Mener da bestemt at de et par stk stored.

BA har de lagret og dere er flere som har tilsvarende, men det er den første 744 som går til høgger'n for å ende opp i cola-boks-himmelen.
 
Re: Første skraping av 747-400

BA har de lagret og dere er flere som har tilsvarende, men det er den første 744 som går til høgger'n for å ende opp i cola-boks-himmelen.

BA har en god del maskiner (10+?) stående i VCV. Den første er imidlertid rapportert på vei tilbake, så dette er bare midlertidig lagring.
 
Re: Første skraping av 747-400

Men så har de et par i Cardiff også, G-BNLB og G-BNLC og førstnevte mangler både motorer og fremre hoveddør. Begge flyene stod allerede parkert der når vi besøkte BAMC i januar 2009.
 
Last edited:
Re: Første skraping av 747-400

Litt tidlig opphøgging til colabokser sammenlignet med tidligere 747 versjoner, men det har jo selvsagt med økonomi å gjøre. 773ER overtar vel rollen. Ser SQ snart er nede i null 744 også...

Er man slem :cry: bør vel snart alle 343 høgges så fort som mulig sett utifra økonomi alene ?? ( Disclaimer: Behagelig fly, bevares !! )
 
Re: Første skraping av 747-400

Hos BAMC fikk vi da høre om de svake punktene til 744en, og det ikke er uten grunn at disse fuglene blir gjenvunnet.
 
Re: Første skraping av 747-400

Hvilke var de svake punktene ? Ikke teknisk men i klar norsk ;);)
 
Re: Første skraping av 747-400

Huff, dette var trist! En vakker dame som tok meg og muttern hjem fra Havana 10.05.2007. RIP F-GITA! (Faen som tiden flyr...)
 
Re: Første skraping av 747-400

BA har en god del maskiner (10+?) stående i VCV. Den første er imidlertid rapportert på vei tilbake, så dette er bare midlertidig lagring.

Det spelar mindre roll men jag tror faktiskt att det bara var 6 BA 747 som stod i VCV (G-BNLA/G-BNLD/G-BNLG/G-BNLH/G-BNLU/G-BNLV) varav åtminstone en (G-BNLV) är tillbaka i England.
 
Re: Første skraping av 747-400

He, he, det å følge med i klassen.. Og det i min alder som heter kort hukommelse... Her trampet jeg skikkelig i klaveret..:cry::rolleyes: Takk for den Someone..
 
Re: Første skraping av 747-400

Noen som vet om tot tid fløyet ? For "nedslitt" til å bygge om til frakter ??

Ifølge en tråd på a.net hadde F-GITA 85.386 flytimer og 11.116 cycles ved utgangen av februar 2010. Hvilket er endel men langt mindre enn hva LH har. Der har 10 maskiner nå rundet 100.000t og første er snart på 110.000, men er også blant de 747-400 som brukes mest også.

Men det teller vel neppe positivt at den tok seg en dukkert på Tahiti heller.

Og jeg tipper at det ikke vil være noen som er interesert i de eldste LH maskinene heller og at de går rett til opphugging

Ellers er vel dette den andre -400 som skrapes?
 
Last edited:
Re: Første skraping av 747-400

Tittet i JP i dag, og den eldste 744 ABTA er stored FRA... Hm hva skal de med den ? La oss håpe de beholder den... Om noen år kan den bli like hot som Ju 52 ^_^
 
Re: Første skraping av 747-400

Tango-Alpha var forsatt stored og klistred igår.

Likevel kommer denne fly tilbake i drift ganske snart etter det hva man kan høre.

Det er en klart opptur nå og dette 744 og en MD11 er de siste flyene som LH har forsatt i lagring. Og også for den siste MD11 forventer vi klar-signal innen uker, siden Cargo går meget meget bra for tida...
 
Back
Top