Første Royal Air Maroc B787 i friluft

Re: Første Royal Air Maroc B787 i friluft

Med dagens tidsplan, når er disse maskinene planlagt overlevert? Det vil si, denne i første omgang...

En stund til fremdeles... Den er satt opp til lagring denne i hvert fall. Men første leveringene er vel satt til høsten/vinteren en gang, stemmer ikke det?

Sertifiseringen skjer ikke før til høsten, så vi snakker nok ikke om levering før rundt nyttår en gang .. Det vil stå rundt 40 ferdige maskiner klare på Everett når sertifiseringen er i boks. Så skal de igjennom Boeing- og kundetester før de kan leveres, så det vil ta litt tid å komme seg gjennom alle sammen ...

Er det virkelig så god plass der at de kan stue sammen hele 40 maskiner i kombinasjon med det øvrige?
Da vil det jo for øvrig bli store muligheter for "multiple deliveries" til enkelte leverandører vil jeg tro...

Det skal bli spennende å se eller om de flyr noen bort for lagring. Men jeg forsto det slik da vi var der borte at alle skulle lagres der.

Når vi var på Everett i januar, sa Rocke at de planla å lagre alle på Everett. Litt her og litt der... Jeg mener også at han snakket om at det skulle være over 50 ferdige maskiner når de var klar for å begynne å levere, men det er mulig det inkluderte prototypene.

Sertifiseringen skjer ikke før til høsten, så vi snakker nok ikke om levering før rundt nyttår en gang

Hvorfor tager det så lang tid at certifisere dem ???

Hilsen
ole

Last edited by a moderator:

Det skal bli spennende å se eller om de flyr noen bort for lagring. Men jeg forsto det slik da vi var der borte at alle skulle lagres der.

Andreas, de kan ikke fly bort andre maskiner enn de som er definert i testprogrammet.
Øvrige maskiner kan ikke en gang flyttes på en "permit to fly" av FAA.

Når vi var på Everett i januar, sa Rocke at de planla å lagre alle på Everett. Litt her og litt der... Jeg mener også at han snakket om at det skulle være over 50 ferdige maskiner når de var klar for å begynne å levere, men det er mulig det inkluderte prototypene.
De ligger nå på to maskiner i måneden, og vil trappe det opp til 2.5-3 i løpet av sommeren. Inklusive maskinene som brukes i flight testing vil det nok derfor være mellom 30 og 40 maskiner på Everett når vi kommer til november.

Boeing fikk i fjor bygget flere oppstillingsplasser, så de har litt å gå på.

Hvorfor tager det så lang tid at certifisere dem ???
For å få en maskin sertifisert må en gjennom en rekke grundige tester for å vise at de oppfyller alle krav som er satt av bla. FAA, og det er først fra nå av at FAA vil bli med ombord i Boeing sine testmaskiner. Siden første flyvning har Boeing gått fra å teste flyve-egenskaper og hvordan systemene oppfører seg, til å se hvordan maskinen oppfører seg når de flyr på grensen for hva maskinen er ment å tåle. Et godt eksempel for hvor omfattende det er flutter testing, der en ser hvordan maskinen reagerer når den utsettes for vibrasjoner ved høyere hastigheter. Dette gjør en med forskjellige mengde fuel i vingene, med forskjellig simulert payload og med forskjellige CG. Det er altså svært mange scenarioer de går gjennom for å korrigere modellene en har fra før en begynte å fly, for å finne ut om en må gjøre eventuelle endringer ved designet, og at maskinen oppfyller kravene som er satt.

Back