Første landing østre rullebane OSL 1997

JanSev

ScanFlyer Silver
Første landing østre rullebane OSL 1997

Onsdag 8 oktober 1997 landet det første flyet på østre bane.C-130H "Frøy" tok av fra Fornebu sammen med ett fly fra hvert av selskapene Braathen Safe, SAS og Widerøe.
Flyene fløy først lavt over rullebanen før de landet. Første flyet som landet var C-130H , så Braathens, SAS og til slutt Widerøe.

IMG014_resize.jpg

C-130H "FRØY" første flyet som landet 8 oktober 1997

IMG018_resize.jpg

Braathen SAFE

IMG021_resize.jpg

SAS

IMG020_resize.jpg

Widerøes

IMG051_resize.jpg

Alle flyene ved nye terminalen for første gang

IMG033_resize.jpg

Crewet fra første landing med C-130H "FRØY"
Bak fra venstre: Morten Lunde, navigatør -Mons Nygård, maskinist, Aage Fjereide, stasjonsjef, Svein Poverud, lastemester
Forran fra venstre Frode Berg, line-chief, Jorulf Mathisen 1.pilot, Kjell Bekkevold 2. pilot

Re: Første landing østre rullebane OSL 1997

Tøøøft! Men denne tråden burde da heller vært under flyhistorisk?

Meget bra. Stemmer for at den evt. kan ligge begge steder, så fler får den med seg ;)

Takk for titten!

Har savnet de Widerøe fargene, fine bilder

Hvordan fikk du tatt disse bildene JanSev? Hellikopter? Meget fine og historiske bilder :)

Var passasjer i SAS flyet. Tror det er den korteste flyturen jeg har hatt, Fornebu - Gardermoen. Fikk diplom da med bilde av landingen.........husker vi gikk inn i terminalbygget med store øyne. Var stilig sammenliknet med fasilitetene på Fornebu.

Hvordan fikk du tatt disse bildene JanSev? Hellikopter? Meget fine og historiske bilder :)

Bildene ble tatt fra helikopter (720 skv Rygge), var sammen med fotograf fra fotoavdelingen på Rygge flystasjon

I forbindelse med kantina i Flyporten, over en sofagruppe henger det fire fotos av disse flyene ved gate.

Jeg antar at Braathens Boeingen er den som holdt på å bli "fanget" på Fornebu men som ble fløyet til Gardermoen av to "management" pilots?

M h,

Hvorfor antar du det? Det var bare en tilfeldig maskin som ble tatt ut av trafikk for anledningen.

Hvorfor antar du det? Det var bare en tilfeldig maskin som ble tatt ut av trafikk for anledningen.

Enten henger ikke jeg med eller så er du på tyttebærtur. Det var pilotstreik i BU, det sto en BU-maskin på FBU som skulle til OSL. Det ble gitt disp fra pilotstreiken til at denne kunne flys nordover :rolleyes:

Det vet jeg - men bildet over er tatt i 1997 .. ett år tidligere. ;)

Himmel og pannekaker!

Når man er kommet til skjellsord og alder slik som meg flyter årene sammen.

MOW har selvsagt rett, en irriterende egenskap med han når jeg tenker meg om.....

Hva var det jeg tenkte nå......?

I am too old!

Mvh,

Disse bildene er arkivverdige på museene vil jeg tro! I alle fall i arkivet i Bodø...

blir ikke bedre enn det crewet på herc`n :-) Tidenes 1&2 pilot gitt :-)

Back