• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Første bilder fra meg

Diana

Newcomer
Første bilder fra meg

Har idag vært å lekt meg på Gardermoen. Andre gang jeg er å ta bilder av fly, og syntes bildene ble bra. Er selvfølgelig rom for bedring, men til å være nybegynner på flybilder, synes jeg de ble bra :)
Vil gjerne vise dere 2 bilder jeg ble ekstra fornøyd med. Tatt på samme plass, spottplass 6, Vollen, bare med en 4 timers mellomrom.

Attachments

• 2014-05-09 21.52.30.jpg
    2014-05-09 21.52.30.jpg
    21.4 KB · Views: 774
  • Avgåre .jpg
    Avgåre .jpg
    27.1 KB · Views: 769
Re: Første bilder fra meg

Bra start dette, en liten ting som gjør mye er å rotere/croppe så horisonten er, vel, horisontal :)

Ja, enig i det. Rett opp horisonten, så ser det mye bedre ut. Men god debut!

Bare tull, en helt "level" horisont er ikke alltid det beste valget. Hvis man kun er ute etter å dokumentere flybevegelser så er det sikkert viktig at alt er i vater, hvis man derimot ønsker å skape litt dynamikk i bildet så kan en hellende horisont være bra.

Fint første forsøk :)

Takk for tilbakemeldinger. Men jeg forsto ikke det med hosrisonten. Syns den ser både jevn og bra ut jeg....

Hvis du ser på første bildet du postet, det med SAS maskinen så ser du at rullebanen og hangareren i bakgrunnen ikke er i vater...

Rett opp det, så blir horisonten korrekt. Håper dette var forståelig? Ellers en bra debut! :)

Iphoto på dataen og photo studio pro på mobilen. Jeg pleier bare å rediger litt på fargene

Fine første bilder :) Redigeringen kommer etterhvert, det viktigste er at du har det moro og at du er fornøyd med bildene.
Er ikke så flink med redigering jeg heller, blir mest å rette dem, kutte litt og se på fargene :)

:) Inger

Vet ikke om det er nevnt tidligere, men:
Adobe har lagt ut en gammel versjon av Photoshop (CS2) til gratis nedlastning på nettet.
Selv om det er gammelt, så går det de fleste andre prorgram en høy gang !
Her finnes de viktigste funksjonene: Rotering-Lysstyrke-Fargebalanse-skjerping mfl.

Og vil en gå videre med flere funksjoner (i nyere eller mere profesjonlle utgaver) - så vil en finne seg igjen i menyene,

(Hilsen en som har blitt lei av å dra på fotobag, - og har alltid med et lite gammelt Coolpix i lomma)
mrd de begrensninger dette medfører av objekter i hastig rørelse.:)

Back