Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Discus

Galley Slave
Medlem
Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Torsdag 2. juni var det "luftfartsdagen" så da passet det med en liten langhelgetur.

Lite folk på flytoget til OSL, svingte innom manuell innsjekk for en gangs skyld og fikk et BP for hele turen i vanlig SAS-stil. Fikk beskjed i skranken om at vi kunne benytte fasttrack. Kom dit, BP ble scannet og fikk spørsmål om vi hadde EBG-kort. Nei, vi har ikke det, men reiser med LH C-klasse. Ja, da ble BPene sjekket på nytt og så var det greit. Om man hadde tatt fast- eller slow-track hadde det nok ikke spilt så stor rolle - var omtrent tomt begge steder. Ble en tur i "SAS-kantina" før man gikk ombord i bussen til MUC som så nesten helt full ut.

OSL-MUC, A319, LH2451, D-AILA "Frankfurt/Oder" (1996-årgang), sete 2A

Hadde valgt formiddagsflighten til MUC siden det allikevel var fridag, og da var det bedre å stå opp og fly sydover enn å sove lenge. Unnasluntring kunne man gjøre i Munchen mens man ventet på neste fly, enten i besøksparken eller i byen.

DSC_5097.jpg


Flyet var utstyrt med nye Euro-seter, som så meget tynne ut, men tenkte ikke mer over dem før vi gikk av flyet i MUC, så da var de nok greie nok å sitte i. La merke til at de ikke har bord i midtsetet eller armlene som kan beveges sideveis i bussiness (i motsetning til de gamle setene), så setebredden er da standard uansett klasse.

Flaskeøl er enda en gang bekreftet

02062011081.jpg


Maten smakte helt greit, hverken mer eller mindre.

02062011082.jpg


Landet i MUC på rute, til tross for litt sen avreise fra OSL. Det var en helt grei tur med standard LH-service og mat.

Gikk innom F-loungen, satt trillekofferten i bagasjeoppbevaringen og siktet på en bytur. Tok S- og U-bahn til Olympiaparken og BMW-Welt. Besøksparken hadde vært et alternativ, men med 14 grader og lavt skydekke var det ikke fristende.

IMG_4869.jpg


DSC_5114.jpg


Returnerte til flyplassen etter å ha sett på diverse biler og motorsykler og andre detaljer. For å få litt følelsen av å ha vært på tysk jord ble det en bratwürst utenfor terminalen, i den pølsebua med stjernemotor som alltid har vært der.
 
Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Tilbake på flyplassen gikk F-security kjapt unna siden trillekoffert med "antiterrorvæskeposen" stod i loungen, og loungen var nå adskillig roligere enn når vi var innom noen timer tidligere. Det var enda noen timer til avreise, så vi fant et bar gode plasser i lungen og gikk løs på bufféten. Mange av Asia-flightene går sent på kvelden, så det var en del asiatiskinspirert mat på bordet.

Gikk ikke løs på det tyngste, men litt rå fisk og ris smakte godt og gled ned sammen med litt lokalt øl. Lufthansa-spisepinner hadde de også :drink

02062011083.jpg


Loungen har også eget sigarrom, med et utvalg sigarer - ikke røyker jeg og ikke har jeg peiling på sigarer, men det så fint ut hvertfall

02062011084.jpg


Har funnet ut at det er godt og avslappende å ta en dusj før man skal avgårde på nattflighter, forsøker å ta det tett opptil avgang slik at man beholder roen i kroppen. Fikk tildelt ledig bad med dusj og gjort unna renseselsprosessen. Etter litt gestikulering fikk jeg også utdelt en badeand etter dusjingen.


02062011085.jpg


Det stod nøtter og annet snacks på bordene i loungen, og badeanda fant seg raskt en venn i Hr Gummi Bjørn.

02062011086.jpg


…vennskapet varte ikke alt for lenge.

IMG_4883.jpg


For å unngå flere And-mot-Bjørn-episoder så fant vi ut at det var på tide å dytte anda i lomma og sikte mot gaten. MUC-loungen har innebygget grensepassering, dvs. loungen har to innganger/utganger en i Schengen og en i Non-Schengen. Ved Non-Schengen-døra sitter det en Herr eller Frau Grenzpolizei som har preprosessert passet man avleverte ved ankomst til loungen. Et raskt blikk opp bak skranken og passet ble overrakt, "Gute Reise" og ut av Schengen bar det.
 
Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

MUC-HKG A340-600, LH730, D-AIHN (2006-årgang) est. 10:40t

HKG-flighten er en av de siste long-haul flightene ut fra MUC om kvelden så det var ganske stille og folketomt i terminalen når vi gikk mot gaten. Tuslet litt rundt med tanke på at man skulle sitte/ligge i 11 timer.

IMG_4884.jpg


Boarding for F- og C-klasse foregikk i dannede former uten knuffing eller banning. Kom ombord gjennom dør 1L og ble ønsket velkommen. "Sete 2C - velkommen ombord" - fikk anvist et sete som ikke fantes på flyet. SAS skriver ut begge flighter på samme BP, noe de i døra ikke var vant med og leste da opp setet for OSL-MUC-flighten. Men siden det bare var to rader så fant man frem allikevel :)

Det satt en person på rad én når vi kom ombord, og fikk beskjed om at vi bare kunne velge sete siden F-klasse når var ferdig boardet. Beholdt setene vi hadde valgt (rad 2 i midten) fordi det var lite å se ute i mørket og er litt mer sosialt å sette der enn på hver sin side av flyet.

03062011098.jpg


Benplassen er det ikke noe å klage på. Som reisefølget sa - folk klager over dårlig beinplass og trange seter, de får bare betale for litt plass da, den finnes jo :lol:

IMG_4887.jpg


Det ble nøtter og sprudlevann på undertegnede mens C-klasse-folket støvet forbi og bakover til sine "tilted beds". Reisefølget ville ha et glass rødvin før avgang, så da fant de frem en flaske og en vinåpner og skjenket vin etter en obligatorisk smak.

IMG_4885.jpg


Det var utdeling av meny, pysj, toalettmappe og tøfler mens vi var på bakken, og push-back ble på rutetid. Dro av gårde bortover rullebanen i en ikke alt for full fart, men bedre enn hva A343 presterer, vi rullet vel i rundt 40 sekunder før farten ble god nok og de aerodynamiske lovene slo inn for fullt.

Siden vi var få så ble skilleveggene på de ledige setene slått ned, noe som gjorde at vi fikk meget god beinplass. Til tross for denne gode plassen så gikk ikke flyvertinnen foran oss ved servering, men gikk rundt rad 1 selv om det bare var vann som skulle skjenkes. Det så nesten komisk tungvint ut, men var jo veldig stilig og ryddig oppførsel. Fikk spørsmål om hva vi ville spise, og om vi ville ha maten ganske fort. Ja takk, valget ble fisk og maten tar vi gjerne så raskt som mulig.

Bordet ble dekket og den klassiske Lufthansa-rosen ble også delt ut sammen med brød (inkl. varmt hvitløksbrød).

03062011088.jpg


Til tross for kun tre ombord i F-klasse så kom trillevogna med forrett på vanlig vis. Det ble dobbel dose kaviar til forrett pga. få folk og godt humør. Vertinnen forsøkte å pushe frozen vodka så godt hun kunne, men jeg stod over den.

03062011090.jpg


Andre forretter var

  • Lobster Terrine with Baby Leek, Curry Cream and Papaya Relish
  • Slices of Beef seasoned with Garlic and Cilantro
  • Asparagus Mousse with mixed Salad

Mellomretten, vanlig salat, var ikke lastet pga. salatskandalen i Tyskland.

Til hovedrett ble det Fried Turbot in Orange and Port Sauce with braised Fennel and Basmatic Rice, noe som smakte meget godt. Til maten ble det 2007 Summa Varietalis (+).

03062011091.jpg


bortsett fra fisken kunne de også tilby

  • Lamb Shoulder Tajine with stewed Eggplant and Zucchini, Seewt Potato Mash
  • Duck filled with Mushrooms wrapped in Lotus Leaf presented with Chinese Asparagus Stew, Carrots, Bell Pepper and Rice
Og desserten var Spicy Chocolate Delice with Cherry Sauce and Mango Sorbet. Sjokoladen var like søt og klissete som den ser ut, men når det ble litt for mye spice og anis-smak som i min gane ble litt kræsj.

03062011092.jpg


Kunne også valgt

  • Nougat of Sainte-Maure, Reblochon, Brillat-Savarin, Rahmberg savory Cream Cheese and Fourme d'Ambert with Fig Chutney, Grapes and Walnuts
  • Coconut Soup with fresh Berries
Dersom man ikke ønsket hele oppdekkingen hadde de et "kjapt måltid" med Coffee marinated Salmon til forrett, Weal Cheeks til hovedrett og dessert.

Maten var meget god og med rødvin og fisk i magen så var det bare å deise i horisontalen og få seg noen timer på ryggen. Selv om F-setene til LH ikke er de beste i bransjen så sov jeg seks timer i strekk, fikk knipset et bilde av "Tibet-platået" og en liten bonus-time på øret etter det.

DSC_5124.jpg


Frokosten var god, gikk for litt frukt og ost. De hadde også diverse kjøttpålegg samt (selvfølgelig) røkelaks. Alt kom på tralle og man kunne bare peke på det man ønsket så danderte de det og serverte.

03062011095.jpg


…og fersk eggerøre (lages om bord) med bacon smakte godt sammen med det andre tilbehøret.

03062011097.jpg


Te-kanna ble servert med beskjed om at posen hadde vært oppi i et minutt, han anbefalte et minutt til hvis jeg ikke hadde egne preferanser.

03062011096.jpg


Sammen med ferskpresset appelsinjuice så var det et meget godt måltid.

Meget hyggelig crew på tur østover. De passet på hele tiden uten å være påtrengende, servicen var topp og det virket som de trivdes på jobb den dagen. Det som trekker ned helhetsinntrykket er de gamle setene og toalettene. Det er vel ingen(?) som har så flotte toaletter som SAS har på sine store busser hvis vi ser bort fra A380.

DSC_5139.jpg


Immigrasjon i HKG gikk fort, kjøpte Octopus-kort på flyplassen. Octopus er som Flexus og Oyster, men kan også brukes som småpengekort i veldig mange kiosker og butikker i Hong kong. Toget inn til sentrum var raskt unnagjort, og det samme var shuttle til hotellet.

På hotellet satt LN-FHU og ventet på oss, så vi sjekket inn og fikk oss en øl og litt informasjon om byen fra vår "lokale trønder-guide" som skulle videre til BKK med EK samme kveld.
 
Last edited:
Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Har ikke du en Swiss-rapport du egentlig skulle skrevet før denne??
 
Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Flott rapport så langt - og moro lesning siden vi skal akkurat samme tur i C & F selv :)
 
Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Takk, så langt ! De sigarene frister. Det samme gjør kaviaren og champagnen. Må seriøst vurdere et tilbud hvis det dukker opp igjen, selv om det for min del kanksje er mest aktuelt med business til Afrika eller Sør-Amerika.
 
Flot start på rapporten. Skal selv samme rute til maj ;)

Ser frem til fortsættelsen...
 
Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Takk, så langt ! De sigarene frister. Det samme gjør kaviaren og champagnen. Må seriøst vurdere et tilbud hvis det dukker opp igjen, selv om det for min del kanksje er mest aktuelt med business til Afrika eller Sør-Amerika.

Du får business til Sør-Amerika for samme beløp, men også LH til CPT eller LX til JNB i F. SA er jo *-selskap så evt. connection JNB-CPT i C er inkludert. Sigarer og kaviar gjelder vel bare LH-F tror jeg.
 
Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Hong Kong

Hadde booket club-rom på Hyatt for å få litt ekstra service og luksus når man først var på langtur.

DSC_5175.jpg


Hotellet ligger i samme bygningskompleks som et kjøpesenter og leiligheter, resepsjonen er i 3. etasje, og rommene i 9-27 etasje. Shuttle fra flytoget slapp oss av i kjelleren, tok heisen opp til resepsjonen og møtte LN-FHU der. Ble videre henvist til club-innsjekk i 26. etasje og ble fulgt opp av en vertinne.

I club-etasjen var heisknappen integrert i en skulptur

03062011100.jpg


Gratis frokost var inkludert hver morgen og ble inntatt i club-longen. Frokosten bestod av en liten buffet med variert pålegg og to varmretter hver dag, en vestlig og en østlig variant.

06062011115.jpg


Husker ikke hva navnet på denne var, men den smakte mer enn utseende skulle tilsi.

04062011101.jpg


Hele dagen var det softdrinks tilgjengelig, og hver kveld var det snacks og alkoholer tilgjengelig gratis i to timer

04062011102.jpg


04062011103.jpg


04062011104.jpg


Som kunne nytes sammen med utsikten over havna

03062011099.jpg


En god del av mat- og drikkebudsjettet ble spart på ettermiddagstid her da serveringstidspunktet passet bra etter en dags labbing.

Som de fleste hotellrom har i dag, hadde også dette "main switch" for å få slått på strømmen. Siden det var praktisk å kunne lade litt elektriske remedier samt la a/c surre og gå mens vi ikke var hjemme så gjorde jeg et forsøk på å sanke Trumf-poeng på strømforbruket :D

IMG_5027.jpg


Størrelsen på rommet var helt greit, og badet kunne man entre på tre måter: gjennom døra, gjennom skyvedør til stua eller gjennom skapet i gangen...

IMG_5029.jpg


IMG_5026.jpg


Badet kom med et lite fossefall i vasken...

IMG_5032.jpg


…og diverse krimskrams for de som måtte ha behov for det.

IMG_5031.jpg


Gratis vannflasker stod på plass på badet, og hver kveld var det "turn down service", bl.a. med vannflaske og glass plassert på nattbordet. I tillegg var det nespressomaskin på rommet, med tre forskjellige kapsler å velge mellom.

Ja, hotellet hadde også utendørs svømmebasseng i 10. etasje så man kunne slappe av med utsikt.
 
Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Men, vi var ikke bare på hotellet, LN-FHU viste oss det lokale nabolaget etter ankomst når nøden var størst og tørsten tok overhånd. For å ikke få kultursjokk etter mange timer på et tysk fly så bar det rett over gata til Biergarden.

De vanlige turistfellene og litt annet ble avlagt et besøk, Star Ferries over sundet til Hong Kong Island er både koselig, billig og gir god utsikt.

DSC_5223.jpg


DSC_5231.jpg


Der besøkte vi selvfølgelig The Peak, som nesten lå helt oppe i skyene.

DSC_5243.jpg


På samme side av sundet finner vi også de kjente toetasjes trikkene

DSC_5452.jpg


Verdens lengste rulletrappsystem

DSC_5422.jpg


Det er rundt 800 meter langt, og tar deg 135 høydemeter opp.

DSC_5416.jpg


The escalator daily runs downhill from 6:00 a.m. to 10:00 a.m. and uphill from 10:30am to midnight. Apart from serving as a method of transporting, it is also a tourist attraction and has restaurants, bars, and shops lining its route. There is an entrance and exit on each road it passes, often on both sides of the road.

https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Central-Mid-Levels_escalator

Ut over det er det ofte mye folk alle steder, og på søndag er det ofte ekstra mye da det er eneste dagen alle fremmedarbeiderene har fri. Her er det mange som har slått seg ned for å spise lunsj

DSC_5457.jpg


Ellers fant vi ut at hotellet lå "midt i China-town" :lol:

IMG_5010.jpg


Bambus kan brukes til mye, det var stillaser på opp til 10-15 etasjer kun bygget av bambus

IMG_5018.jpg


Til slutt så har man det velkjente lys-showet som går hver kveld kl. 20. Personlig var det artig å se, men det holdt med en kveld. Utsikten fra Kowloon til Hong Kong Island var flott også til andre tider på kvelden, og da var det litt mer armslag langs brygga.

IMG_5078.jpg
 
Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Meget bra TR så langt Discus - Mye fine bilder fra fly og reisemål. Gir meg helt klart reiselyst....:D

og badet kunne man entre på tre måter: gjennom døra, gjennom skyvedør til stua eller gjennom skapet i gangen...

Hehe, ja det var badet sitt dèt..."Finnes ikke et bad med respekt for seg selv har mindre enn...ja, la oss se....3(!) inn/utganger..."


Takk for titten så langt!

HS-TLD
 
Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Flott og innholdsrik rapport så langt, HKG blir som mange andre reisemål mer og mer fristende for meg. Muligens neste storbytur går dit?

Forresten, det er vel ikke LH logo på rosen på bordet? Ville ikke blitt overrasket isåfall.. :P
 
Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Supert så langt Discus!

Bringer frem gode minner fra mitt besøk der i 2009 :)
 
Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Herlig . greit å forberede en slik til juni neste år med Tokyo på veien hjem..^_^
 
Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Flott rapport! Fikk lyst til å reise tilbake når jeg leser denne!
 
Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Veldig kjekk lesing; takk.

Aldri flydd first class selv, "kun" business noen ganger. Kunne tenkt meg en slik tur selv ja
 
Back
Top