• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Forslag til nye avgifter

Snart er det på tide å slutte med slike kreative avgifter - eller finne seg en forretningsidé enn å drive flyselskap :angry:. Landbruk kanskje. Jeg må noen ganger telle til 3 eller 5 for å ikke la meg provosere av idiotiske forslag som de jeg leste i artikkelen - og enda værre er det at enkelte "flyselskaper" allerede har innført noen av disse avgiftene.

Øk heller flybillettprisen noe for alle - og gi f i å ta betalt for hver gang en passasjerstakkars skal bli behandlet med menneskeverd...

Det neste blir vel oppmøtegebyr dersom du trykker på knappen for å "calle" på flyvertinnen/flyverten.

Last edited:
Avgifter for baggasje tror jeg vi kommer til å se mer av framover, i litt ulike varianter.

Ekstraavgift for å velge sete tror jeg kommer mer. Selskaper som i dag har dette på fullpris, men ikke lavpris, kan få det som et tilleggsprodukt tror jeg er veldig sannsynlig. Ekstrapris for "gode" seter virker også sannsynlig.

Kilopris på passasjerer? Nja... Jeg tror den blir for kontroversiell.

By on board på langdistanse tror jeg også kommer. For mange/noen vil muligheten til å selv velge mellom et bredere utvalg mat, i stedet for ei kjip standardpakke, være en fordel.

Reklame? Kan SAS, så kan mange andre også.

Betaling for underholdning? Hadde ikke noen hatt tro på dette, ville det vert færre IFE-systemer med kredittkortleser...

Kredittkortleseren i IFE-systemet planlegger/bruker Virgin America til å betale for mat ombord.

By on board på langdistanse tror jeg også kommer. For mange/noen vil muligheten til å selv velge mellom et bredere utvalg mat, i stedet for ei kjip standardpakke, være en fordel.

Reklame? Kan SAS, så kan mange andre også.

La oss virkelig håpe at vi unngår dette, det ville være håpløst og heller ikke bra ettersom alle passasjerer trenger litt mat på lange flyturer. Ikke minst med tanke på at mange, dersom de måtte betale for maten, sikkert ville spart pengene til flytende føde.:drunk:

mange kreative forslag ute og går. Det vi er er en un-bundling av et produkt (flyreise) som har blitt solgt tidligere som en pakke. Nå ønsker mange å ta inn prisøkningene de ikke tør å gjøre på billetten (de vil jo beholde fantasiprisene som slutter på 99) på å unbundle produktet (som da for de aller fleste blir dyrere). Jeg ser for meg at det kan bli en back-fire'ing, som til slutt vil kunne føre til at forbrukermynighetene (iallefall i Europa), vil kunne kreve at flyselskapene oppgir reell samlet pris på produktet.

En annen løsning på å få inn mere penger kan være å forsøke å tilby ekstratjenester for betaling, som f.eks. å tilby en del av service-features som premium-pax i dag er alene om (FastTrack, lounges, pre-boarding etc) til alle pax, mot en fee. Da unbundler du imidlertid premium-produktet (om du har den slags), som jo kan bli farlig for inntjeningen på sikt.

Jeg vurderer å innføre noen lokale avgifter ved MJF. Covercharge for å komme inn i terminalbygget og muligens en serviceavgift for å bli sjekket inn. Da er selvfølgelig tagging av bagasje inkludert ^_^

E!

Back