Forskjellig lysbruk på flyene

posthuman

ScanFlyer Blue
Forskjellig lysbruk på flyene

I går når jeg satt i kø for take-off på OSL så hadde vi to fly foran oss i køen. En 737 fra KLM og en 737 fra SAS. Jeg la da merke til at KLM flyet hadde "klare" blinkene lys fra vingetippene + de vanlige røde "blinke" lysene under og over flyet (strobelights?). SAS-flyet derimot, hadde kun de rød-blinkene lysene over og under, derimot ikke de blinkene på vingetippene.

Er det noe regelverk for flytype, valgfritt for flyselskap, eller bare en forglemmelse av kapteienen i SAS-flyet?
 
Re: Forskjellig lysbruk på flyene

I går når jeg satt i kø for take-off på OSL så hadde vi to fly foran oss i køen. En 737 fra KLM og en 737 fra SAS. Jeg la da merke til at KLM flyet hadde "klare" blinkene lys fra vingetippene + de vanlige røde "blinke" lysene under og over flyet (strobelights?). SAS-flyet derimot, hadde kun de rød-blinkene lysene over og under, derimot ikke de blinkene på vingetippene.

Er det noe regelverk for flytype, valgfritt for flyselskap, eller bare en forglemmelse av kapteienen i SAS-flyet?

Høres ut som KLM stod først i køen? Den hvit stroben settes normalt på når man er klar til å kjøre ut på banen, man taxer ikke rundt med den.
 
Re: Forskjellig lysbruk på flyene

Kan legge til et spørsmål jeg gikk og tenkte på her om dagen (i mørketida... ;) ) - når Nordavia med AN-24'ern tar av, så slukker de "flomlysene forover" (taxing/landing lights tror jeg kanskje de heter?) i det de kanskje er i 200-300 fots høyde (ikke langt unna i det øyeblikket de passerer siste rest av banelys under seg). Boeing 737'ene som tar av derimot, de ser ut til å ha disse lysene på lenge. De pleier ofte å lyse opp en hel sky i det de passerer gjennom våre særs frekvente lave snøbyge-skyer.

Er det noe reglement for når du skal skru av/på disse lysene? Eller ligger svaret mitt i det jeg sier, at man har lysene lengre på inn i skyer? (For det skal sies at jeg ikke har klart å observere når 737'ene skrur av lysene i klarvær).
 
Re: Forskjellig lysbruk på flyene

Høres ut som KLM stod først i køen? Den hvit stroben settes normalt på når man er klar til å kjøre ut på banen, man taxer ikke rundt med den.

Stemmer, KLM var først ut. Men SAS-flyet brukte aldri den hvite stroben. Takk for svar.
 
Re: Forskjellig lysbruk på flyene

Noen fly har strobe lights koplet om air/ground sense, slik at de kun er på når flyet er i luften.
 
Re: Forskjellig lysbruk på flyene

I går når jeg satt i kø for take-off på OSL så hadde vi to fly foran oss i køen. En 737 fra KLM og en 737 fra SAS. Jeg la da merke til at KLM flyet hadde "klare" blinkene lys fra vingetippene + de vanlige røde "blinke" lysene under og over flyet (strobelights?). SAS-flyet derimot, hadde kun de rød-blinkene lysene over og under, derimot ikke de blinkene på vingetippene.

Er det noe regelverk for flytype, valgfritt for flyselskap, eller bare en forglemmelse av kapteienen i SAS-flyet?

Normalt settes strobes (hvitt blinkende på tippene) på ved lineup for å indikere at flyet nå entrer aktiv rullebane. Det er imidlertid god høflighet å ikke kline de på i mørket og dårlig vær hvis du har andre fly rett bak på holding ettersom det er rimelig plagsomt å få i øynene og ødelegger nattsynet. Derfor settes de av og til på rett før avgang i stedet.
Noen ganger venter man med å sette dem på hvis det f.eks er mørkt og tett snøvær da lysene virker svært desorienterende og generende både på piloter og passasjerer, spesielt i en kritisk fase som avgang. Da settes de som regel på når man har kommet litt opp og ut av været.
Kan være det som skjedde her.
 
Re: Forskjellig lysbruk på flyene

Og det er som trådstarter nevnte mulig at de rett og slett glemte dem.
På Fokker 100 er det mulig å velge strobes på eller auto som slår dem på når man er i lufta.
 
Re: Forskjellig lysbruk på flyene

Kan legge til et spørsmål jeg gikk og tenkte på her om dagen (i mørketida... ;) ) - når Nordavia med AN-24'ern tar av, så slukker de "flomlysene forover" (taxing/landing lights tror jeg kanskje de heter?) i det de kanskje er i 200-300 fots høyde (ikke langt unna i det øyeblikket de passerer siste rest av banelys under seg). Boeing 737'ene som tar av derimot, de ser ut til å ha disse lysene på lenge. De pleier ofte å lyse opp en hel sky i det de passerer gjennom våre særs frekvente lave snøbyge-skyer.

Er det noe reglement for når du skal skru av/på disse lysene? Eller ligger svaret mitt i det jeg sier, at man har lysene lengre på inn i skyer? (For det skal sies at jeg ikke har klart å observere når 737'ene skrur av lysene i klarvær).

Når det er mørk og redusert sikt, eller bare lavt skydekke, foretrekker jeg at landingslysene blir skrudd av samtidig som hjulene blir tatt opp. Altså "gear up lights off".
2400W med lys (som vi har på den lille grønne) blir fort distraherende når regn eller snø pisker mot ruten. I IMC (når det er redusert sikt eller vi er inne i skyer) er det heller ikke mange som får nyttegjort seg mine lys til "see and aviod".
Er det derimot fine værforhold beholder vi lysene på til ett sted rund 7000fot på tur opp, og slår dem kanskje på litt høyere på tur ned.

Ellers hadde F35Landing en meget god beskrivelse av bruk av strobelights
 
Back
Top