Forskjellig høyde Sunclass og SAS

Airbus 330

ScanFlyer Dusty
Medlem
Forskjellig høyde Sunclass og SAS

Dette er nok sikkert feil forum, så moderator får evnt flytte. ;)

Har fulgt Sunclass sine A321 til kanariholmene og sammenlignet de med SAS sine A320neo på samme ruter, ser de uten unntak så fly Sunclass vesentlig lavere en det SAS gjør på samme tid.

Som i skrivende stund så er DK1123 på vei fra LPA til CPH i 32000ft mens SAS7492 fra TFS til OSL flyr i 38000ft. Samme skjedde med de samme flyene på turen ned tidligere i dag.
Har som sagt fulgt med dette i flere mnd, noen som vet grunnen til denne forskjellen?
 
Re: Forskjellig høyde Sunclass og SAS

Ene og alene vekt på denne årstiden. Tyder dessverre på at SAS er ganske lett lastet, men trenger og mye mindre fuel på en to timers tur.
 
Re: Forskjellig høyde Sunclass og SAS

Ene og alene vekt på denne årstiden. Tyder dessverre på at SAS er ganske lett lastet, men trenger og mye mindre fuel på en to timers tur.

Begge maskiner var fulle ned, SAS tom hjem pga streiken som var. Men forskjellen var lik på vei ned med fullt fly.
 
Re: Forskjellig høyde Sunclass og SAS

Ene og alene vekt på denne årstiden. Tyder dessverre på at SAS er ganske lett lastet, men trenger og mye mindre fuel på en to timers tur.

SAS er NEO, Sunclass er CEO. Ingen er lette i skoleferien.

Det er mest vær og vind som gjelder. Dispatcher lager en flightplan som er mest mulig økonomisk, og dette kan godt utgjøre en forskjell. Og et annet selskaps systemer kan lett velge en ennen rute og/eller høyde.
 
Re: Forskjellig høyde Sunclass og SAS

Performance... A321 är tyngre än A320neo och tar dessutom 32 fler passagerare så det är ca 8-9 ton mer som skall lyftas på ungefär samma vingarea.
 
Re: Forskjellig høyde Sunclass og SAS

NEO med sharklets kan som regel fly 2000’ høyere enn CEO. 321 er tyngre, duh.
Leser TFS nå. Leste TOS tidligere. Har ikke flydd 320NEO, men 321 NEO kan ikke komme til 380 på tung vekt. 320CEO må være bra lett for og komme dit. Max høyde er 390.
Andre forklaringer er filed altitude betyr ikke bestandig at du får det. Om det er trafikk samme veien i den høyden du vil ha, så er ikke det et alternativ.
 
Re: Forskjellig høyde Sunclass og SAS

Er FL390 max service ceiling for både A320 og A32N?

FL398, om en skal være pedantisk og flyet er lett nok. Det er maksimum trykkdifferanse mellom kabinen og utsiden som setter denne grensen og derfor er det teknisk sett ikke nødvendigvis "service ceiling" som sådan. Det er vel kun ACJ (biz-jetten) som har FL410 av A320-serien, synes jeg å huske at en som fløy dem fortalte meg.
 

Attachments

  • 5DSC_0014.JPG
    5DSC_0014.JPG
    210.7 KB · Views: 1,741
Re: Forskjellig høyde Sunclass og SAS

Dispatcher; er det det samme som red cap før i tiden, de som forsvant. Jeg har fløyet med 737 til Spania med flyhøyde litt over 41000, kan 737 fly høyere enn 320 ?
 
Re: Forskjellig høyde Sunclass og SAS

Dispatcher; er det det samme som red cap før i tiden, de som forsvant. Jeg har fløyet med 737 til Spania med flyhøyde litt over 41000, kan 737 fly høyere enn 320 ?

Nei. Dispatcher (på norsk flyklarerer) sitter på kontor og styrer trafikken og flightplaner. Redcap, senere Handling Coordinator, er (var..) den som hadde ansvaret med å passe på at handlingen ble gjort skikkelig og hadde ansvaret for at vekt- og balansepapirer var korrekt. Trollmann og tusenkunstner,. ;)

Max høyde for 737 (alle typer) er 41000 fot.
 
Re: Forskjellig høyde Sunclass og SAS

Max høyde for 737 (alle typer) er 41000 fot.
Liten korreksjon, FL410 gjelder NG og MAX. Selv om det stadig er mindre aktuelt gjelder følgende:
-100: FL350
-200: FL350 ("Basic"), FL370 ("Advanced)
-3/4/500: FL370.
:fly
 
Re: Forskjellig høyde Sunclass og SAS

I samme åndedrag kan det kanskje også nevnes at (nå) Sunclass vel praktiserer en del drygere utklatringer, lagt til grunn hva som over langen kan observeres på FR24.
 
Re: Forskjellig høyde Sunclass og SAS

Performance...på ungefär samma vingarea.

A321 har ca 4 m2 større vingeareal (men samme span). Dermed også en lengere chord, derav også en lavere aspect ratio. I tillegg har den en annen camber. Så helt ulik airfoil. I tillegg har den et lenger skrog som også gir mer løft.

Så det blir som å sammelikne epler og pærer.

Forøvrig så pleier vel charterselskaper å ha en høyere MTOW enn nettverksselskaper med samme flytype...
 
Re: Forskjellig høyde Sunclass og SAS

FL398, om en skal være pedantisk og flyet er lett nok. Det er maksimum trykkdifferanse mellom kabinen og utsiden som setter denne grensen og derfor er det teknisk sett ikke nødvendigvis "service ceiling" som sådan. Det er vel kun ACJ (biz-jetten) som har FL410 av A320-serien, synes jeg å huske at en som fløy dem fortalte meg.

Hva er max høyde for A330 0g A350 ? Fløy nylig A350 fra Washington, groundspeed godt over 1100, og litt i overkant av 41000 fot da jeg tok en titt på skjermen.
 
Re: Forskjellig høyde Sunclass og SAS

330: service ceiling of 41,100 ft (12,527 m)

350: Service ceiling -900: 43,100 ft (13,100 m) -1000: 41,450 ft (12,630 m)
 
Re: Forskjellig høyde Sunclass og SAS

Hadde forleden den tvilsomme gleden av å sitte stuet i en DK A321 på vei nordover fra Kanari. Et godt stykke ut over Atlanteren i FL280 frem til litt syd for Irland, deretter FL350 resten av strekket til OSL. Er det noe regulatorisk ift. valg av FL på disse Atlanter-trackingene? Ellers pleier jo disse flightene typisk å etablere seg på tidlig 300-tallet innledningsvis.
 
Re: Forskjellig høyde Sunclass og SAS

Hadde forleden den tvilsomme gleden av å sitte stuet i en DK A321 på vei nordover fra Kanari. Et godt stykke ut over Atlanteren i FL280 frem til litt syd for Irland, deretter FL350 resten av strekket til OSL. Er det noe regulatorisk ift. valg av FL på disse Atlanter-trackingene? Ellers pleier jo disse flightene typisk å etablere seg på tidlig 300-tallet innledningsvis.

Fransk ATC-streik kan ha hatt innvirkning.
 
Back
Top