Forskjeller mellom MD - 81 og MD - 82

737-405

ScanFlyer Gold
Hei folkens ! Jeg lurer på hva som egentlig er forskjellen mellom disse to modellene ? Og hvor er det mulig å finne en korrekt liste over hvilke maskiner hos SK som tilhører de forskjellige modellene :) ? Føler det står mye forskjellig fra side til side på internett...

Og hvor er det mulig å finne en korrekt liste over hvilke maskiner hos SK som tilhører de forskjellige modellene :) ?

SAS har ingen -81 kvar i trafik , alla de som nu flyger för SAS är -82, antingen levererade som -82 eller -81 konverterade till -82. Är det någon speciell flygplansindivid du tänker på ?

Last edited:
OK, LN-ROY var enligt SAS "planned out of traffic Jul 01 2009" men det har väl ändrats.

Den ursprungliga planen som presenterades av SAS i mars över vilka -82/-87 som ska ur trafik har på flera punkter reviderats och LN-ROY har, i alla fall temporärt, ersatt SE-DIL. LN-ROY testflög på ARN 24 september och sattes i trafik 30 september BLL-MIR , inte bestämt när och om den åter ska ur trafik.

Hvorfor har noen MD-80 "rundt" bakparti, og noen et mere "flatt"?
Så vidt jeg har sett har er begge variantene blitt betegnet med MD-81/82/83...

Hvorfor har noen MD-80 "rundt" bakparti, og noen et mere "flatt"?
Så vidt jeg har sett har er begge variantene blitt betegnet med MD-81/82/83...

Modifiering. De första exemplaren till SAS exempelvis levererades med "rundt" bakparti men modifierades senare.

Veldig enkelt - det runde halepartiet var det originale designet. Korketrekkeren kom i 1986 og alle -87, -88 og -90 ble levert med disse. Nyere -81, -82 og -83 ble levert med kortketrekkere, og en del eldre ble retrofittet.

Modifiering. De första exemplaren till SAS exempelvis levererades med "rundt" bakparti men modifierades senare.

Var det noen teknisk grunn til det? Stemmer det at alle tre nevnte varianter levertes både med "rundt" og "flatt" bakparti?

Back