Førjulsquiz

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Førjulsquiz

En eller annen sa at det er ikke den ting dette forumet ikke vet. Det tar jeg som en utfordring ;). Det er nemlig ting dette forumet ikke vet - jeg er en av dem og kanskje jeg ikke har svar på disse spørsmålene. Hvem vet? :stir

Jeg tenker at ti spørmsål holder. Vinneren får heder og ære og sin lønn i himmelen :up:

1) En svensk flyplass skiftet ICAO-kode etter årtusenskiftet: Hvilken? Hva var koden før? Hva er koden nå?

2) Hvor het Norges første internasjonale flyselskap?

3) Fire spørsmål her: Hvem (navn, nummer eller grad - her kan jeg bløffe til ville h*lvete)? Hva (flytype)? Hvor (banalt)? Når (også banalt)?

Mann_i_luke.jpg

4) I 1946 ble tre tri-partite flyselskaper opprettet. Hvilke? Og hvilke tre land representerte selskapene? Navnene på landene i 1946, ikke i dag.

5) Eksisterer noen av selskapene eller datterselskapene i dag? Hvilke?

6) Hva og hvor er dette?

Hus.jpg

7) Nordisk luftfart - forklar?

Lynne.jpg

8) Hvem har flydd ruter fra Stafsberget?

9) Hvem? Hva? Hvor? Og gjerne når og hvorfor full flagging.

Lynx.jpg

10) Hvor er dette mon tro?

Flyplass.jpg

Re: Førjulsquiz

Regner med at spørsmålene kan besvares enkeltvis. Det vil jo si at jeg ikke har sjans til å ta alle.... :colgate: Men da tar jeg:

7. Det er F.28-4000 ZS-DRF "Lynne", South African Express. Ex LIN (og senere SAS) SE-DGT.

8. Braathens SAFE med Heron '56-'59.
Widerøe med DHC-6 '85-'88
Scan-Craft, var vel en islandsk Twotter her, '89-'91
Hamarfly med Beech B-90 LN-HAC til BGO (og muligens TRD?) fra '95. Vet ikke hvor lenge.

# 4. Malayan Airways Limited (MAL) som i 1966 ble til MSA som senere ble splittet i det vi i dag kjenner som Singapore Airlines og Malaysian Airlines (MAS) - Land som var med i MAL, Singapore, Malaysia og Indonesia ?

East African Airways Corporation dannet av Kenya, Tanganyika (Tanzania)og Uganda (Men dette var vel et Quadroporte - Zanzibar var vel med (muligens ble Zanzibar regnet med Tanganyika)

I tillegg ble IATA grunnlagt i 1946

Last edited:

#5 Singapore Airlines, Malaysia Airways fra MAL, Kenya Airways og Air Tanzania - Uganda Airlines ble vel lagt ned på 2000 tallet - er ikke sikker på Air Tanzania da det opprettet en del år etter at East African ble lagt ned.

I og med at svarene deles opp tror jeg nok vi (forumet) skal klare å komme oss relativt velberget unna LN-KOGs førjulsquiz. -Forøvrig et meget bra tiltak KOG, godt at du legger lista høyt, og det skal bli interessant å se fasitsvaret (eller debatten..?) på noen av spørsmålene!

Jeg kan (tror jeg) bidra med følgende:
#1 a)Østersund Frösön / Åre, b)ESPC, c)ESNZ
#2 Legger godviljen til og regner med at spørsmålet skal være "Hva het.." istedet for "Hvor het...";) Prøver med Norsk Luftseiladsforening, men må innrømme at denne er høyst usikker...
#3 - blank! Eller Major KOG som stikker hodet frem et sted i Norge rundt 1980?
#4 Ingen som har nevnt SAS ennå?!
#6 Gamletårnet et sted i (ex) Sovjetski Sojuz, inkludert satellittland i Østeuropa.
#9 Kystvaktstasjonen på Sortland tar i mot første skip i Nordkapp-klassen, ca 1982? Lynx 237 fløy inn Kongen/Admiralen? Eller begge to?
#10 Murmansk?

Regner med at spørsmålene kan besvares enkeltvis. Det vil jo si at jeg ikke har sjans til å ta alle.... :colgate: Men da tar jeg:

Selvfølgelig

1 a) Østersund Frösön/Åre, b)ESPC, c)ESNZ - KnutW burde vite det siden det var han som satte meg på idéen :lol: Det var Kungliga Jämtlands Flygflottilj eller F4 som holdt til der.

2) Legger godviljen til og regner med at spørsmålet skal være "Hva het.." istedet for "Hvor het...";) Prøver med Norsk Luftseiladsforening, men må innrømme at denne er høyst usikker... Hvor het er innført fra og med i dag. :wow: Norsk Luftseiladsforening er nytt for meg...

3) raider66 kjente igjen hvor. Det er Gardermoen den gang det var GEN. Det er ikke meg, men jeg og et par til står på vingen og tar bildet. Det er med andre ord et stort fly.

4) Malaysian Airlines System besto bare av to land. SAS er selvsagt det ene. East African Airways Corporation er et annet. Det ble opprettet av kolonimyndighetene i Kenya, Uganda og Tanganyika. Zanzibar var et eget protektorat og ikke en del av dette. Mangler ett selskap ...

5) Her mangler alt etter mitt syn. EAAC gikk spektakulært konkurs i 1976 med en gjeld på $120,000,000. De tre landene etablerte rett nok sine egne selskaper som dc-8-63 sier Kenya Airways (1977- ), Uganda Airlines (1976-2001) og Air Tanzania (1977-2002). Men ingen av disse var datterselskaper, de ble etablert i ettertid.

6) Gamletårnet et sted i (ex) Sovjetski Sojuz, inkludert satellittland i Østeuropa. Joda, KnutW, men litt mer presisjon er forventet...

7) Det er F.28-4000 ZS-DRF "Lynne", South African Express. Ex LIN (og senere SAS) SE-DGT. Bra, men mangler litt her gitt

8) Braathens SAFE med Heron, Widerøe og Scan-Craft med DHC-6, Hamarfly med Beech B-90 og Fjellfly med TwinPioneer

9) Det Sjøforsvarets Kystvaktstasjon på Sortland også kjent som SKYS. Nordkapp-klassen ble levert i 1980. Jeg seilte for første gang på KV Senja i 1981 så det er ikke derfor. Litt mer banalt og jeg gir svaret siden jeg ikke forventer at noen tar den. Det er tatt 22. september 1983 altså på Märtha Louises 12 årsdag.

10) Murmansk er rett

3) Jeg lurte på om det kunne være en Belfast, men turte ikke å skrive det....

Espen

2. DNL Mk.1 (Det Norske Luftfartsrederi) søkte om støtte til å fly Oslo-Gøteborg-København i 1918, men om de virkelig fløy den vet jeg ikke. Men de var i hvert fall en av grunnleggerne av International Air Traffic Association i 1919. Så derfor...

7. SE-DGT var jo også hos Air Botnia før den ble returnert SAS før den gikk til AirQuarius som ZS-DRF. De leaset den jo ut til diverse selskaper, også da bildet ble tatt. Kan det være at den var siste F.28 på skandinavisk register?

4. Central African Airways mangler vel. Etablert av Southern Rhodesia, Northern Rhodesia og Nyasaland.

5. CAA etablerte Zambia Airways, Air Malawi og Air Rhodesia som datterselskaper. Air Rhodesia ble jo til Air Zimbabwe Rhodesia og senere bare Air Zimbabwe som vel eksisterer (etter en konkurs i 2012 og gjenoppliving året etter). Air Malawi er vel også i live, men som Malawian Airlines etter et Ethiopian kom inn som partner for noen få år siden; er usikker på om den da kan telles med, det opprinnelige selskapet ble vel, teknisk sett, nedlagt.

Joda, KnutW, men litt mer presisjon er forventet...

Ja, rundt 25 millioner kvadratkilometer er vel i rundeste laget for presisjon, skal være enig med deg der, KOG:cool:

Har kikket litt rundt på kartet, men ennå ikke klart å finne stedet. Og kona har begynt å se på meg med "best-du-kommer-deg-i-gang-med-noe-mer-matnyttig-enn-å-lete-etter-gamle-sovjetiske-kontrolltårn"-blikket, så jeg får overlate søkingen til andre (ugifte?) forumister. Ser ut til å være litt sydvest i det fordums imperium, ikke nord og/eller øst. Hvis det ikke skulle være i Vladivostok-traktene? Jeg har ikke rukket rundt på alle flyplassene der ennå.

Ellers må jeg si jeg synes fellesskapet har løst oppgaven veldig bra, imponerende detaljerte historiekunnskaper blant folket her!

Last edited:

Ellers må jeg si jeg synes fellesskapet har løst oppgaven veldig bra, imponerende detaljerte historiekunnskaper blant folket her!

Helt enig - en meget god Quiz - med artige utfordringer og godt felleskap. (pussig at naar vi kommer inn paa oekonomi skjoenner vi ikkenoe :p)

Dette mangler:

2) Hva het Norges første internasjonale flyselskap?

3) Tre av fire mangler. Espen har slått fast at det er på Gardermoen den det var GEN, men hvilken flytype, når var det og hvem er kroppen i luka?

6) Et sted i det som en gang var Sovjetunionen. Det var fortsatt en ganske dominerende bygning da jeg sist jeg var der. Landet har kystlinje og er medlem av EU.

Dette må vi klare i løpet av dagen, eller???? :stir:old

2. Det var jo noe som het Norske Luftruter A/S, etablert i 1927 som hadde planer, men jeg tror ikke de kom i gang med egne ruter. De var jo agent for Lufthansa, som startet ruter på Norge samme år.
Da er det vel bare å lande på DNL Mk2, (Det Norske Luftfartselskap) som startet Oslo-Gøteborg-København i 1935.

3. Den kroppen som stikker ut av taket der er det noe besynderlig kjent ved men jeg er ikke kar om huske hvem det er. Taket er det også noe kjent ved.. :angry:
Men jeg tar et skudd fra hofta om når: Flystevnet på Gardermoen sommeren 1984?

6) Jeg klarer jo ikke å legge bort en god utfordring når den først har satt seg på hjernen, og takket være KOGs hint ble søkeområdet innsnevret til 0,2% av det fordums sovjetimperium. Ser ut til å være gamletårnet i Tallinn, bygningen ligger rett nord for dagens stand A9, men dette bildet må da være tatt for en god del år siden?

Last edited:

Stone har rett i at 3) er fra et flystevne på Gardermoen, men bildet må være tatt ved det store jubileumsstevnet i 1994. Flymaskinen er Russian Knights' supportfly, en Il-76. Navnet på han i takluka inneholder med stor grad av sannsynlighet "Ivan". ;-)

K

8) Solbergfly A/S fløy fra Stavsberget 1958 på Braathens konsesjon,og 1959 på egen.
Kilde Odd Arnesen i ViFlyr desember 1963.
Flyet var Cessna 310 LN-TSA(1)

Norsk Luftseiladsforening var forløperen til NAK og NLF

Hvor er vi nå?

Etter å ha gått i meg selv :headbang vil jeg gi Stone rett i at det Det Norske Luftfartsselskap var det første med internasjonale ruter. Det som blir feil er å blande Det Norske Luftfartsrederi og Det Norske Luftfartsselskap med mk 1 og 2. :old

Gubben i luka er maskinisten ombord på RA-78854 en Iljushin Il-76MD rett nok med Aeroflot-farger, men tilhører i virkeligheten det russiske luftforsvaret VVS (eller BBC). Hva han heter er anybody's guess og Ivan Ivanovitsj Ivanov er godt utgangspunkt... Det var støtteflyet til Русские Витязи, Russkiye Vityazi eller russiske knekter fra Kubinka utenfor Moskva under flystevnet på Gardermoen i juni 1994.

Tallinn er også riktig og bildet er fra mai 2000.

Da var vi vel i mål.

Back