• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Forhåndsbestilling av seter..

Speedbird

ScanFlyer Gold
Forhåndsbestilling av seter..

Har nettopp bestilt flybiletter og hotell til Paris Air Show 2005,
og vurderer å forhåndsbestille biletter til selve flystevnet også.

I fjor da vi var på Farnborough Airshow 2004
(http://www.bak.no/secret2/farnborough.html) så hadde vi forhåndsbestilte biletter,
men da vi kom på stevnet så så vi at det var en tribune med gode sitteplasser.
Vi fant siden ut at man måtte forhåndsbestille setene før man kom på stevnet.
Det vi nå lurer på, er om det er slike plasser på Paris Airshow også,
og evt. hvor man kan bestille disse. Vi har kikket på www.paris-air-show.com
men kunne ikke finne noe der, men kanskje noen av medlemmene her inne vet mer? :)

Re: Forhåndsbestilling av seter..

http://salondubourget.francebillet.com/index.do?_lang=en

Hmm...

Sitter og leser litt nå på hva jeg har bestilt, og sitter med noen spørsmål.
Flystevnet er på LeBourget
Norwegian flyr til Beauvais Tille
Hotellet ligger på;
KYRIAD
53 AVENUE DES NATIONS BP 60085
95973 ROISSY
FRANCE

Jeg er ikke overhodet kjent der nede, så jeg sitter med noen spørsmål;
- Er det langt fra Beauvais Tille til der hvor hotellet ligger?
- Noen som har bodd på det hotellet, eller kjenner til det?
- Langt fra hotellet til selve flystevnet på LeBourget?
- Generelt - noen andre som skal nedover?

Originally posted by Speedbird
Hmm...

Sitter og leser litt nå på hva jeg har bestilt, og sitter med noen spørsmål.
Flystevnet er på LeBourget
Norwegian flyr til Beauvais Tille
Hotellet ligger på;
KYRIAD
53 AVENUE DES NATIONS BP 60085
95973 ROISSY
FRANCE

Jeg er ikke overhodet kjent der nede, så jeg sitter med noen spørsmål;
- Er det langt fra Beauvais Tille til der hvor hotellet ligger?
- Noen som har bodd på det hotellet, eller kjenner til det?
- Langt fra hotellet til selve flystevnet på LeBourget?
- Generelt - noen andre som skal nedover?

Hotellet (Kyriad) ligger midt mellom CDG og Le Bourget, ca 5-6 km nordøst fra hovedinngangen til Paris Airshow.

Hei,

Jeg har reist en del via Paris i det siste og har hatt mye nytte av www.ratp.fr med ruteopplysninger for kollektivtrafikken i Paris og interaktiv kartservice.

Le Bourget ligger mellom CDG-Roissy og selve Paris, hvis dere skal ta en dag rundt omkring i Paris lonner det seg med et "Paris visite" kort som gjelder på alle kolektivtransportmidler - egen bil er håplost inn mot sentrum.
Mellom Le Bourget og CDG går det buss som blant annet stopper på egne "spotter steder".

Air France har sitt eget lille museum inne i byen hvis dere vil til flere museer enn MAE på Le Bourget.
Sjekk www.mae.org og Air France sine sider for mere info.

Eders
Knut Erik

Okey..
..for ikke så lenge siden, så ringte en søt Fransk dame meg på mobiltelefonen..
..når jeg omsider klarte å summe meg fra den fyldige - men samtidige deilige myke stemmen,
så fikk jeg med meg at hotell-bestillingen vår ikke kunne fullføres fordi hotellet var full-booket.

Det hele endte med at vi fikk en god pris på å få bo på 4-stjernes SAS Radisson hotellet på CDG.

Så da dukket det opp noen ny spørsmål;
- hvor er det Norwegian flyr til der nede, jeg har kommet frem til at det er 4 (?) flyplasser,
men jeg har fått høre at de flyrt til CDG, så hørte jeg Orly, deretter leBeurget, mens på websidene står det Beuvis Tille, men med søk på a.net og a.com så finner jeg lite bilder
av den plassen - så lite at jeg nesten begynner å lure litt.
Så altså - hvor kommer vi til å lande i Paris?
- når vi får besvart spørsmål 1, så sitter vi igjen med spørsmål 2,
og det er hvordan forbindelsene blir mellom CDG og den flyplassen?
Jeg har forstått at det går gratis shuttle-busser mellom CDG og hotellet,
og at det går gode tog-forbindelser videre derifra - men går disse togene til samme sted som Norwegian?
- deretter - hvordan er spotte-mulighetene på CDG?
Vi får en dag til overs - og jeg har lyst til å spotte på CDG,
for jeg får jo tatt nok bilder på airshowet, men jeg ønsker også å ta litt på andre plassene.
- og videre - hvordan er mulighetene for å leie småfly i Paris?
Stort trøbbel? Priser? Generelt?
- Så siste spørsmål - for en nordmann som i fjor da jeg var på Farnborough Airshow,
klarte utmerket å ikke se Themsen - noen av de berømte broene - London Eye - Big Ben,
eller faktisk noen av severdighetene i London. - Så vil jeg nesten forsøke å få med meg noe
litt mer kulturelt i Paris. Så hva bør jeg se når jeg først er i Paris?
Var nesten litt pinlig når folk i fjor spurte meg om hvordan det hadde vært i London,
hvilke severdigheter jeg var på osv.. og jeg måtte svare at jeg ikke hadde sett noe på 4 dager i byen...

Jau jau - noen som kan hjelpe med spørsmålene over?

DY flyr vel hit
Det er linker til kollektiv transport på den siden...

Så kan det vel legges til at flyplassen ligger over 80 km nord-nordvest for Paris sentrum.

Severdigheter:
- Eiffel-tårnet for utsiktens skyld.
- Ta også en tur på La Seine med en av restaurant-båtene - både for den kulnariske opplevelsen av det franske kjøkken og den esteriske opplevelsen med all den historiske bebyggelsen langs elva.
- og hvis du får tid Versailles.

Hei,

Hvis du kommer med NAS til Paris Beauvais 11.40 og tar bussen inn fra bondelandet, kan du regne med at du er inne i byen et par timer senere. Bussen stopper ved Palais de Congress, derfra kan du tar Metro 1 ned til Les Halles eller et annet sted der du kan bytte til RER-B i retning CDG. (30-40min fra sentrum til CDG)
Paristrafikken er ille, bruk Metro eller RER(Bybane) for å komme deg fram.

Skaffer du deg et "Paris Visite" kort som dekker alle sonene ut til CDG kan du ta buss rundt flyplassen og sjekke ut spottesteder og senere dra inn til sentrum igjen og rusle rundt eller ta en tur med båt på Seinen.
Turistbåtene har servering og du får med deg en del av de klassiske attraksjonene mens du hviler beina.

Etter tre turer til Paris har jeg bare sett deler av byen og noen av flymuseumene, min favoritt ved siden av MAE er det gamle tekniske museet "Arts et Metiers" - der er det mye rart...

Småfly over Parisområdet er ikke tillatt, du må nok langt unna for å unngå problemer, feks til Ferte de Alais som er tenkt som et fransk svar på Duxford. Det er også andre synlige sikkerhetstilak i bybildet, feks tungt vepnede soldater som patruljerer flyplasser og Metro/jernbane stasjoner

Eders
Knut Erik

Back