Fordelsprogram - Hjelp!

FlightFrog

Newcomer
Det har nå gått opp får meg at det er på tide å velge fordelsprogram. Har nå gått igjen en grusom prosess og fortrengt de fantastiske opplevelsene med klm og airfrance i SkyTeam. Valget falt istedet på star alliance pga et større mangfold i europa, dvs flere selskap å velge mellom. Men det gjenstår enda et step. Hvilket program?

Har prøvd å lete etter et svar på hvilket som ga best avkastning, men de fleste svarer at det er opp til hver enkelt situasjon. Her er min situasjon og håper at noen som har peiling har tips.

Er en moderat flyver og aktiviteten i lufta kan være varierende. Flyver ikke enormt mye med andre ord. Blir etterhvert bosatt i Bergen, så utgangspunktet blir tatt derfra. Hva skiller de enkelte programmene i star, alle virker egentlig ganske like i mine øyne. Høyst sannsynlig lite long-haul, mer europaturer. Flyr mest økonomiklasse. Takk for alle svar!

Last edited:
Med Eurobonus nye tiltag, hvor man bliver Sølv efter 20 enkelture og Guld efter 35 (i Norge) - så synes jeg absolut at dette program er blevet langt mere attraktivt end det har været tidligere.

Som udgangspunkt får man vel i sidste ende mest ud af at være medlem hos det flyselskab man flyver mest med - men det er der mange delte meninger om. Miles & More er heller ikke noget skidt program. Her optjener du nok lidt flere point end hos Eurobonus, men det er til gengæld langt sværere at få status. Så det afhænger lidt af hvad der er dit primære formål.

Personligt er jeg meget godt tilfreds med Eurobonus, hvor jeg primært bruger point på at opgradere på longhaul. Her får man virkeligt noget for "pengene". Og med lettere adgang til status, så er det kun blevet mere attraktivt for mig.

Med United Airlines sitt Mileage Plus program får du samlet miles innenfor Star Alliance. Dette programmet gir deg også, på samme måte som SAS EuroBonus, mulighet til å få status på bakgrunn av antall flyvninger per år. Med United sitt Mileage Plus program får du sølvstatus etter 35 enkeltflyvninger, og gullstatus etter 60 enkeltflyvninger. Med andre ord krever de litt mer enn EuroBonus på akkurat denne fronten. Flyr du 25000 miles per kalenderår får du sølvkort (Premier status), og gullkort (Premier Executive) dersom du flyr 50000 miles per kalenderår.

Fordelen med Mileage Plus kontra f. eks EuroBonus er at dine miles (poeng) aldri utløper dersom du flyr med selskaper innenfor Star Alliance minst en gang pr. 18. måned. Det er nok kanskje mange som ikke synes at dette er noen stor fordel, men for meg har denne klausullen betydd at jeg har kunnet spare opp poeng over flere år, og har tatt ut en tur til USA og en tur til Australia.

En annen fordel med Mileage Plus er at du tjener miles med Emirates Airline og Qatar Airways, dersom du skulle finne det for godt å fly med de en gang i fremtiden. Flyvninger med disse selskapene gir deg imidlertid kun basispoeng, ikke statuspoeng som teller mot sølv- eller gullkort.

Du er dessverre i en lei knipe. Å bo i Bergen, men fly mye økonomiklasse til Europa og samtidig håpe på god poengavkastning, kan fort bli et dyrt prosjekt.

SAS EuroBonus
Innad i EuroBonus har de tydeligvis en pågående konkurranse for å se hvor mange Economy bookingklasser de kan kaste i 25%-bøtta før alle kundene flykter til andre bonusprogram. Med den siste endringen der de når gir status etter hhv. 20 og 35 enkeltflighter, prøver de jo å bøte litt på dette, men man opptjener fortsatt niks og nada poeng - med mindre man vil bruke 4-5000 kroner på tur/retur-reiser i Q-klasse innen Europa. Dersom status er viktigere enn poengopptjening, er nok SAS via København løsningen for deg, men ikke forvent mange bonuspoeng på konto.

Lufthansa Miles & More
Lufthansa er eneste Star Alliance-selskap utenom SAS som tilbyr direkteflighter til Europa, via Frankfurt (og Hamburg om sommeren?). Miles & More gir 750 poeng per strekk innen Europa i alle økonomibookingklasser unntatt E, L og T. En reise BGO-FRA-BCN vil da opptjene 3000 poeng tur/retur, noe som er 3-4 ganger mer enn EuroBonus vil gi hos SAS (med mindre du vil betale 5000 kroner for billetten). Problemet med Miles & More er at gullstatus er laaaaaaaaaaaaaangt unna hvis du ikke flyr interkontinentalt. 100.000 poeng er nødvendig, mens det kreves 35.000 for sølv. Sølv er fint fordi det gir loungetilgang i Lufthansas lounger når du flyr Lufthansa. Er jo ingen lounge i Bergen, så da kan man like gjerne fly til Frankfurt som København for å gå i lounge.

Continental OnePass
Ettersom du sier du skal fly lite interkontinentalt, kan du velge nokså fritt mellom programmene - selv om du sjelden eller aldri flyr med selskapet. Star Alliance Gold funker overalt. OnePass har god opptjeningsstruktur med Lufthansa, mens "alle" har dårlig opptjening med SAS (inkl. SAS selv). Krav for sølv og gull er hhv. 25.000 og 50.000 poeng. Halvparten av Lufthansa med andre ord, men litt mer enn SAS. Dette kan være et bra alternativ hvis du både vil opptjene poeng, samtidig som du kan få status.

Turkish Airlines Miles & Smiles
Nevner disse ettersom gullstatus oppnås ved kun 40.000 poeng - da er den i tillegg gyldig i to år. Fornying er også enda "billigere". Opptjeningen hos Lufthansa er ikke like raus som LH og CO, men fortsatt til å leve med. Skal ikke store innsatsen til før man har gullstatus - hvis man flyr en del, samt legger inn en interkontinental ferie i ny og ne. Opptjeningen med SAS er selvsagt elendig, med unntak av at Miles & Smiles fortsatt gir 100% for gode gamle V-klasse hos SAS. Da må du imidlertid benytte deg av svenske kampanjer, så da går vinningen opp i spinningen.

Er sikkert en god del andre programmer som kunne vært nevnt, bl.a. bmi Diamond Club, men deres oppptjening er generelt for svak i økonomiklasse. Problemet er - som du ser - at vi i Norge er litt fanget i dårlige programmer, spesielt i Bergen. Lufthansa er klart best med tanke på poengopptjening, men veldig vanskelig hvis du ønsker mer enn sølvkort uten å fly interkontinentalt. EuroBonus kan være aktuelt for status med den nye endringen sin, men for poengopptjening innen Europa er EuroBonus dessverre blitt verdiløst.

Jeg ville nok kanskje gått for Lufthansa hvis du tror du kan fly inn 35.000 poeng i løpet av et kalenderår. For å fly inn det samme antall poeng hos SAS, må du nok regne med å betale 70-100.000 kroner med dagens opptjeningsstruktur, men gullkort kan du få veldig billig om dagen (ca 7000 kroner - hvis du er villig til å kaste bort en helg på å fly dansk innenriks).

Lykke til!

Last edited:
Med United Airlines sitt Mileage Plus program får du samlet miles innenfor Star Alliance. Dette programmet gir deg også, på samme måte som SAS EuroBonus, mulighet til å få status på bakgrunn av antall flyvninger per år. Med United sitt Mileage Plus program får du sølvstatus etter 35 enkeltflyvninger, og gullstatus etter 60 enkeltflyvninger.

Du skriver på samme måte som SAS EuroBonus.
20/35 enkeltflyvninger for å få sølv/gull hos EuroBonus gjelder bare flyvninger med SAS, Widerøe og Blue1 (ikke innenriks i Norge).

Kan man reise med alle Star-selskaper og få sølvstatus etter 35 enkeltflyvninger med Mileage Plus? Behøver man ikke en eneste reise med United?

Hvilket program som lønner seg for deg avhenger av ditt reisemønster. Jeg reiser endel til USA, og da er United Mileage Plus en vinner. Jeg har hatt gullstatus (Premier Executive) de siste 5 årene. En stor fordel er at du etter å oppnådd Premier (25K miles, *silver) er at du får sete i Economy Plus (mer benplass) på selv de billigste billettene. Å sitte på fremste E+ rad på en UA 777 kontra bak i vanlig økonomi på en lang flyging er er en himmelvid forskjell. Forøvrig er MP blandt de absolutt mest generøse i bransjen hva både opptjening av miles og uttak av billetter angår.

My 2 cents......

Du er dessverre i en lei knipe. Å bo i Bergen, men fly mye økonomiklasse til Europa og samtidig håpe på god poengavkastning, kan fort bli et dyrt prosjekt.
Haha. Ja, hadde det vært flytilbudene som bestemte hvor jeg skulle bosette meg, så hadde jeg nok bodd på Gardermoen allerede;)

Lufthansa Miles & More
Lufthansa er eneste Star Alliance-selskap utenom SAS som tilbyr direkteflighter til Europa, via Frankfurt (og Hamburg om sommeren?). Miles & More gir 750 poeng per strekk innen Europa i alle økonomibookingklasser unntatt E, L og T. En reise BGO-FRA-BCN vil da opptjene 3000 poeng tur/retur, noe som er 3-4 ganger mer enn EuroBonus vil gi hos SAS (med mindre du vil betale 5000 kroner for billetten). Problemet med Miles & More er at gullstatus er laaaaaaaaaaaaaangt unna hvis du ikke flyr interkontinentalt. 100.000 poeng er nødvendig, mens det kreves 35.000 for sølv. Sølv er fint fordi det gir loungetilgang i Lufthansas lounger når du flyr Lufthansa. Er jo ingen lounge i Bergen, så da kan man like gjerne fly til Frankfurt som København for å gå i lounge.

Takk for bra svar! Men har et par spørsmål til angående Miles & More som virker greit. At det er langt til gullstatus er ikke verdens største problem siden dette er noe jeg ikke vil sikte på uansett, men sølv derimot. Tjener du like mye poeng på topptilbudene til lufthansa? Hvordan er opptjeningen på MM når du flyr med andre selskaper, f.eks SAS, SWISS, TAP osv? Hvor mange poeng må man f.eks punge ut med for å betale den samme reisen (BGO-FRA-BCN)? Er det noen som bruker Miles & More som vil dele sin erfaring?

Last edited:
Tjener du like mye poeng på topptilbudene til lufthansa? Hvordan er opptjeningen på MM når du flyr med andre selskaper, f.eks SAS, SWISS, TAP osv? Hvor mange poeng må man punge ut med for å betale den samme reisen (BGO-FRA-BCN)? Er det noen som bruker Miles & More som vil dele sin erfaring?
Når du skriver topptilbudene, tenker du da på de aller billigste billettene? Hele opptjeningsstrukturen til Miles & More finner du her. Velg det flyselskapet du vil vite opptjening på, så kommer hele oversikten frem:
http://www.miles-and-more.com/online/portal/mam/de/earn/flight?l=en&cid=18002

Her er uttaktabellen for bonusreiser:
http://www.miles-and-more.com/mediapool/pdf/22/media_772322.pdf

Én stor ulempe med Lufthansa er at de krever inn fuel surcharge på bonusreiser. Dette har EuroBonus nylig gått tilbake på. Det bør du ta med i betraktningen før du eventuelt lander ned på Miles & More som bonusprogram. En "gratisreise" kan da fort ende opp med å koste like mye som de aller billigste billettene + bonuspoeng.

Ja, tenker på de aller billigste billettene. På siden du linket til har tydeligvis 4 typer økonomi. Tilhører de billigste billettene til den dårligste klassen? Eller har det med lengden på strekket å gjøre?

European flights:

Economy Class B Y 1.250
Economy Class G H K M P Q S U V 750
Economy Class W 750
Economy Class E L T 125

Last edited:
Du kan sjekke bookingklasse samtidig som du bestiller billett på luffthansa. Min erfaring er at på de billigste billettene fra BGO til FRA havner man i Klasse E som gir minimalt med opptjening, men om man reiser videre kommer du i klasse U som gir 750 miles pr flight, noe som gir 3000 miles på en reise t/r også på topptilbudene. om dette er noen regel vet jeg ikke.
Jeg har selv skiftet fra EB til M&M og er veldig fornøyd med opptjeningen.

Opptjeningen med SAS er selvsagt elendig, med unntak av at Miles & Smiles fortsatt gir 100% for gode gamle V-klasse hos SAS. Da må du imidlertid benytte deg av svenske kampanjer, så da går vinningen opp i spinningen.

V-klassen brukes til ungdomsbilletter innen Skandinavia og ikke på svenske kampanjebilletter. De bookes i O.

Du skriver på samme måte som SAS EuroBonus.
20/35 enkeltflyvninger for å få sølv/gull hos EuroBonus gjelder bare flyvninger med SAS, Widerøe og Blue1 (ikke innenriks i Norge).

Kan man reise med alle Star-selskaper og få sølvstatus etter 35 enkeltflyvninger med Mileage Plus? Behøver man ikke en eneste reise med United?

Det stemmer at man ikke behøver å fly med United én eneste reise for å få statuskort basert på antall flyvninger. Star Alliance flighter er likestilt med United når det gjelder kvalifisering til statuskort. Det er imidlertid visse begresninger på de billigste bookingclassene til enkelte selskaper, f.eks SAS. Dersom man flyr på bookingklasser X I O P N R med SAS får man 0 miles og 0 status flights. Flyr man på bookingklassene W U K L T G med SAS får man 25% opptjening av miles og status flight på sin Mileage Pluskonto. På andre bookingklasser får man 100% opptjening av miles og status flights.

For info om opptjening med United Airlines sine partnerselskap, kan man klikke på følgende link: http://www.united.com/page/article/0,6722,1177,00.html

V-klassen brukes til ungdomsbilletter innen Skandinavia og ikke på svenske kampanjebilletter. De bookes i O.
Der tar du feil.

Både den pågående "One Way Special Fare"-kampanjen til utvalgte europeiske destinasjoner og den nylig avsluttede "2 for 1 Valentines Day"-kampanjen ble begge booket i V-klasse. Slik var det også ved flere kampanjer i fjor på sensommeren og høsten. Dette er imidlertid av liten betydning ettersom V-klassen nå er gjort til søppel av EuroBonus, så man må bruke andre bonusprogram for å dra nytte av det.

Der tar du feil.

Både den pågående "One Way Special Fare"-kampanjen til utvalgte europeiske destinasjoner og den nylig avsluttede "2 for 1 Valentines Day"-kampanjen ble begge booket i V-klasse. Slik var det også ved flere kampanjer i fjor på sensommeren og høsten. Dette er imidlertid av liten betydning ettersom V-klassen nå er gjort til søppel av EuroBonus, så man må bruke andre bonusprogram for å dra nytte av det.

Ok, men kampanjen de kjører nå bookes i alle fall i O-klasse. Uansett betyr det som du skriver lite ettersom begge klasser gir 25 prosent opptjening.

Det går uansett mot en forbedring av opptjeningen hos EuroBonus - vi har sett en lang rekke forbedringer i programmet de siste månedene, og flere kommer ...

Back