Du er dessverre i en lei knipe. Å bo i Bergen, men fly mye økonomiklasse til Europa og samtidig håpe på god poengavkastning, kan fort bli et dyrt prosjekt.
SAS EuroBonus
Innad i EuroBonus har de tydeligvis en pågående konkurranse for å se hvor mange Economy bookingklasser de kan kaste i 25%-bøtta før alle kundene flykter til andre bonusprogram. Med den siste endringen der de når gir status etter hhv. 20 og 35 enkeltflighter, prøver de jo å bøte litt på dette, men man opptjener fortsatt niks og nada poeng - med mindre man vil bruke 4-5000 kroner på tur/retur-reiser i Q-klasse innen Europa. Dersom status er viktigere enn poengopptjening, er nok SAS via København løsningen for deg, men ikke forvent mange bonuspoeng på konto.
Lufthansa Miles & More
Lufthansa er eneste Star Alliance-selskap utenom SAS som tilbyr direkteflighter til Europa, via Frankfurt (og Hamburg om sommeren?). Miles & More gir 750 poeng per strekk innen Europa i alle økonomibookingklasser unntatt E, L og T. En reise BGO-FRA-BCN vil da opptjene 3000 poeng tur/retur, noe som er 3-4 ganger mer enn EuroBonus vil gi hos SAS (med mindre du vil betale 5000 kroner for billetten). Problemet med Miles & More er at gullstatus er laaaaaaaaaaaaaangt unna hvis du ikke flyr interkontinentalt. 100.000 poeng er nødvendig, mens det kreves 35.000 for sølv. Sølv er fint fordi det gir loungetilgang i Lufthansas lounger når du flyr Lufthansa. Er jo ingen lounge i Bergen, så da kan man like gjerne fly til Frankfurt som København for å gå i lounge.
Continental OnePass
Ettersom du sier du skal fly lite interkontinentalt, kan du velge nokså fritt mellom programmene - selv om du sjelden eller aldri flyr med selskapet. Star Alliance Gold funker overalt. OnePass har god opptjeningsstruktur med Lufthansa, mens "alle" har dårlig opptjening med SAS (inkl. SAS selv). Krav for sølv og gull er hhv. 25.000 og 50.000 poeng. Halvparten av Lufthansa med andre ord, men litt mer enn SAS. Dette kan være et bra alternativ hvis du både vil opptjene poeng, samtidig som du kan få status.
Turkish Airlines Miles & Smiles
Nevner disse ettersom gullstatus oppnås ved kun 40.000 poeng - da er den i tillegg gyldig i to år. Fornying er også enda "billigere". Opptjeningen hos Lufthansa er ikke like raus som LH og CO, men fortsatt til å leve med. Skal ikke store innsatsen til før man har gullstatus - hvis man flyr en del, samt legger inn en interkontinental ferie i ny og ne. Opptjeningen med SAS er selvsagt elendig, med unntak av at Miles & Smiles fortsatt gir 100% for gode gamle V-klasse hos SAS. Da må du imidlertid benytte deg av svenske kampanjer, så da går vinningen opp i spinningen.
Er sikkert en god del andre programmer som kunne vært nevnt, bl.a. bmi Diamond Club, men deres oppptjening er generelt for svak i økonomiklasse. Problemet er - som du ser - at vi i Norge er litt fanget i dårlige programmer, spesielt i Bergen. Lufthansa er klart best med tanke på poengopptjening, men veldig vanskelig hvis du ønsker mer enn sølvkort uten å fly interkontinentalt. EuroBonus kan være aktuelt for status med den nye endringen sin, men for poengopptjening innen Europa er EuroBonus dessverre blitt verdiløst.
Jeg ville nok kanskje gått for Lufthansa hvis du tror du kan fly inn 35.000 poeng i løpet av et kalenderår. For å fly inn det samme antall poeng hos SAS, må du nok regne med å betale 70-100.000 kroner med dagens opptjeningsstruktur, men gullkort kan du få veldig billig om dagen (ca 7000 kroner - hvis du er villig til å kaste bort en helg på å fly dansk innenriks).
Lykke til!